-

Boekrecensie: ‘Marketing 5.0’ van Kotler: niet verrassend, wel verhelderend

De kussens van mijn leesfauteuil had ik opgeschud, mijn kop thee stond te dampen op het tafeltje ernaast. Ik had er zin in: de nieuwe Kotler, ‘Marketing 5.0’. Dit is wat ik er van vond: niet verrassend, wel verhelderend. Als cijfer een dikke 8.

Hoewel de inhoud niet verraste, maakte deze marketingprominent mijn verwachtingen wederom waar. Philip Kotler wordt door de American Marketing Association ook wel de vader van de moderne marketing genoemd. Met een oeuvre van ruim 90 boeken is zo’n naam dik verdiend.

Waar gaat ‘5.0’ over?

In Marketing 3.0 schreef Kotler over de spirituele voldoening die een merk kan geven. In Marketing 4.0 beschreef hij de transitie van traditionele marketing naar digitale marketing. In Marketing 5.0. brengt hij met co-auteurs Hermawan Kartajaya en Iwan Setiawan deze twee ontwikkelingen samen. Ze beschrijven onder andere digitale ontwikkelingen, de volgende stap in technologie, zoals kunstmatige intelligentie Intelligence (AI), robotica, sensortechnologie, natuurlijke taalverwerking (Natural Language Processing, NLP), Virtual Reality (een mooi voorbeeld is de haptische handschoen van Meta), the Internet of Things en Blockchain.

Ook schetst het boek drie uitdagingen bij het vervullen van de ultieme klantbeleving:

  1. In de samenleving is een digitale kloof,
  2. Er is sprake van verschillende behoeften tussen de leeftijdssegmenten,
  3. De ongelijkmatige vermogensverdeling.

En daarmee heb je als marketingmanager meteen drie uitgangspunten om de strategie van je organisatie te verbeteren.

Wat leer je uit dit boek?

De schrijvers delen een aantal inzichten die van invloed zijn op onze strategievoering en tactisch beleid. Inzichten waar je bovendien direct mee aan de slag kan. Ik noem er twee:

  • Het midden verdwijnt
    De markt voor laag geprijsde producten én de markt voor hoog geprijsde producten en diensten nemen toe. Dat betekent dat het middensegment verdwijnt. Ga als merk aan de slag met de vraag bij welke van deze twee groepen je wilt horen en ontwikkel daar een lange termijnstrategie voor.
  • Via Alpha naar X en Y
    Kotler beschrijft in de eerste hoofdstukken de kenmerken van de verschillende generaties. Zo zou generatie Alpha de leeftijdsgroep zijn met de grootste behoefte aan een duurzame samenleving. Helaas heeft deze groep weinig te besteden. Generatie X en Y, die vaak wel voldoende middelen hebben, laten zich inspireren door de jonge Alpha’s. Conclusie: bedenk een campagne met als  communicatiedoelgroep Alpha om zo generatie X en Y voor je te winnen.
‘Marketing 5.0’ krijgt van mij een een dikke 8

Deze laatste Kotler is een prima boek om tijdens het maken van de nieuwe marketingstrategie bij de hand te houden. Ook zou het niet misstaan op de leeslijst van een marketingopleiding zoals NIMA-C.

Wat beter uitgewerkt had mogen worden is het holistische aspect en de noodzaak daarvan voor de samenleving. Ik denk dat je daarmee ook beter aansluit bij de generaties Z en Alfa, waarvan Kotler beschrijft dat zij nu al veel invloed hebben op het koopgedrag van de (wat) oudere generaties. Zo maak je marketing direct aantrekkelijker voor de jongere doelgroep en dat kan ik natuurlijk alleen maar toejuichen! Ook vind ik het jammer dat er geen verwijzingen worden gemaakt naar wetenschappelijke onderzoeken. Daardoor voelen sommige uitspraken soms aan als een aanname. Aan de andere kant: als iemand er mee weg kan komen, is het Kotler.

In vergelijking met zijn eerdere werk bevat Marketing 5.0 relatief weinig verrassende inzichten, maar dat maakt het zeker geen slecht boek. In drie dagen ontspannen lezen ben je weer helemaal bij. Die 8 krijgt het boek omdat het de vorige boeken samenbrengt en plaatst in de huidige tijd. Bovendien is een marketingboek pur sang omdat het voor mij belangrijke punten zoals segmentatie, klantreis en beleving centraal stelt.

Ik kijk uit naar ‘Marketing 6.0’

Als ik over een toekomstig Marketing 6.0 filosofeer, dan gaat Kotler daarin vervolgens nog een stapje verder en zoekt hij naar de integratie van marketing met andere wetenschappen én met het welzijn van de mens. Marketing bedrijven vanuit een holistische visie. Ik zie het wel voor me.

Over de auteur: Stephan Makatita is AI Online Marketing Strateeg bij het Ministerie van Economische Zaken.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond