-

Column: Track This!

Twee miljard dollar nieuw aangetrokken vreemd vermogen voor de ontwikkeling eigen series. Netflix’ volgende stap in de productie van Originals kon niet op waardering van beleggers rekenen door de groeiende schuldenlast. Maar het online videoplatform zal er ongetwijfeld weer kijkers mee voor zich weten te winnen, want het levert wel kwaliteit.

En dat moet het ook, gezien de goed gedocumenteerde strijd om de online videokijker. Minder besproken is het feit dat deze groeiende groep cord cutters zich meer blootstelt aan de datalust van video-aanbieders dan ze wellicht denken – in de Verenigde Staten althans. Onderzoekers van de Princeton University en University of Chicago onderschepten in een recent onderzoek namelijk de signalen die populaire streaming apps uitsturen en ontdekten een web aan trackers die niet alleen toegang kregen tot wat, wanneer en hoe lang iemand kijkt, maar soms ook e-mailadressen en namen van wifinetwerken. Waarbij blijkt dat ook wanneer opties ingeschakeld zijn die dit juist tegen moeten gaan, zoals Rokus ‘limit ad tracking’ en Amazons ‘disable interest-based ads’, het tracken doorgaat. De kijker bekeken. Informatie die gekoppeld aan andere data, denk aan die van Facebook en Google, een nog scherper profiel oplevert.

Het maakt initiatieven die trachten dit tegen te gaan – hoe klein ook soms – extra charmant. Zo maakt MaskMe, dat inmiddels is opgegaan in Abine, ‘wegwerp’-emailadressen voor je aan, zodat bedrijven niet met je echte mailadres aan de haal kunnen gaan – terwijl mails wel in je eigen inbox belanden. En krijg je inzicht in wie jouw adres doorverkoopt wanneer via je fake-adres spam mail binnenkomt.

Deze zomer lanceerde ook browsermaker Firefox zijn eigen privacy-experiment in vorm van Track This! Waarbij adverteerders met een kluitje het riet in worden gestuurd doordat de toepassing honderd tabbladen opent die het dataprofiel van de gebruiker in de war schoppen. Een online rookgordijn zogezegd. Met als resultaat dat je nog steeds advertenties te zien krijgt, maar deze niets meer me je echte surfgedrag te maken hebben. Wat je een paar dagen stalker-vrij maakt. Voldoende tijd om de nieuwste Firefox-browser met enhanced tracking protection te installeren, aldus de maker. Want iedereen heeft wat aan de man te brengen.

Het doet hopen op de snelle komst van een overkoepelende toepassing. En vergroot nog maar eens de nieuwsgierigheid naar Tim Berners-Lee’s Solid.

* Dit artikel verscheen eerder in het novembernummer van Emerce magazine (#174).

Over de auteur: Niels Achtereekte (1980) is vast lid van de redactie van Emerce, werkzaam als chef redactie voor het magazine. Als freelance journalist richt hij zich met name op Tech, Media, E-commerce en Sustainability.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond