-

Column: Hoor eens even…

Lang wachten wordt beloond voor slechthorenden – zo’n tien procent van de gehele wereldbevolking. Hoortoestellen zijn namelijk eindelijk online te bestellen en tot veertig procent goedkoper dan in de winkel. Wat Ace & Tate voor de brillenmarkt deed, doet Onlinehoortoestel.nl voor gehoorapparaten. Schijnbaar werd de markt zo gecontroleerd door een aantal grote fabrikanten dat er online simpelweg niet verkocht mocht worden. Veelal met de reden dat het product door een professioneel audicien aangemeten moet worden. In die gedachtegang geloven we anno 2018 natuurlijk al lang niet meer.

De markt voor gehoorproducten is overigens geen klein bier en wordt geschat op een dikke negen miljard dollar in 2023 – met maar liefst vijfhonderd procent groei per jaar. Mede doordat gehoorproblemen vooral onder jongeren steeds vaker voorkomen. En laat het nou net die doelgroep zijn die niet anders gewend is dan dat je online kunt shoppen.

De situatie vertoont gelijkenissen met de (zonne-)brillenmarkt enkele jaren geleden. Het Amerikaanse Warby Parker betrad toen de markt met een eigen bril die zich wat kwaliteit en vernuftig design betreft kon meten met de toonaangevende brillenproducenten. Nu verkoopt Online Hoortoestel geen eigen producten, maar kan het niet missen dat zij de bekende marktdisruptie in gang zullen zetten. Want een prijsverschil van veertig procent ten opzichte van de winkel is te groot om recht te praten.

Hoe het werkt? Het hoortoestel wordt na online aanschaf in een aanpascentrum door een gediplomeerd audicien ingesteld op het gehoorverlies van de slechthorende. Zo blijft de kwaliteit van het product gewaarborgd en is slechts één bezoekje voldoende voor een volwaardig en functionerend hoortoestel. De deal is immers online al gesloten.

De verwachting is dat traditionele grote audiciens onder deze ontwikkelingen gaan lijden en de markt meer online spelers gaat zien.

Maar er is meer. Dat met 3D-scans en -prints van de gehoorgang gehoordefecten eenvoudiger op zijn te sporen, kan de markt verder veranderen. Aangezien daarmee bijvoorbeeld ook ontwikkelingslanden eenvoudiger toegang kunnen krijgen tot online hoorproducten. Mede door deze technologische ontwikkelingen en product-upgrades zal de competitie onder de audiciens dan ook verder toenemen. En staan we nu aan de vooravond van een ontwikkeling die een domino-effect in de markt teweeg zal brengen, met lagere prijzen en transparantie als resultaat. Laat dat maar aan het web over.

*) Dit artikel verscheen eerder in het oktobernummer van Emerce magazine (#167).

Deel dit bericht

7 Reacties

Boyd

De hele column staat vol met onzin en onwaarheden. Schrijver heeft zich totaal niet ingelezen in de materie.

Komma

Maar uitleggen welke onzin en welke onwaarheden, dat doen we weer eens niet. Reageer dan niet.

Remy

Wel fijn dat iemand uit de marketing wereld zoveel verstand heeft van de kwaliteit die audiciens bieden. Voor echte feiten over deze markt, check liever Hoorzaken.nl ofzo. Een opinie mag, maar claim dan niet allerlei onzin.

JO

“Veelal met de reden dat het product door een professioneel audicien aangemeten moet worden. In die gedachtegang geloven we anno 2018 natuurlijk al lang niet meer.”
Conclusie: iedereen kan een hoortoestel aanmeten?
“Hoe het werkt? Het hoortoestel wordt na online aanschaf in een aanpascentrum door een gediplomeerd audicien ingesteld op het gehoorverlies van de slechthorende. Zo blijft de kwaliteit van het product gewaarborgd en is slechts één bezoekje voldoende voor een volwaardig en functionerend hoortoestel. De deal is immers online al gesloten”
Oftewel,er komt toch weer een proffesioneelaudicien om de hoek kijken je betaalt op voorhand, toestellen worden aangepast en als het niet bevalt heb je pech, immers “de deal is al online gesloten”
Ook rest de vraag, waar moet je dan heen voor service, bijstellingen , onderhoud en controle?

Erwin Boogert

Remy, kennelijk ben je goed geïnformeerd. Wil je ons bijlichten wat de onzin betreft?

Remy

Feit 1 dat niet klopt: Schijnbaar werd de markt zo gecontroleerd door een aantal grote fabrikanten dat er online simpelweg niet verkocht mocht worden.

Online verkoop is gewoon toegestaan, altijd al geweest.

Feit 2 dat niet klopt: slechts één bezoekje voldoende voor een volwaardig en functionerend hoortoestel.

Dit is in de praktijk (bijna) niet mogelijk. Ga maar eens langs bij een audicien.

Feit 3 dat tegenspreekt: Veelal met de reden dat het product door een professioneel audicien aangemeten moet worden. In die gedachtegang geloven we anno 2018 natuurlijk al lang niet meer.

En vervolgens wordt er gezegd: Het hoortoestel wordt na online aanschaf in een aanpascentrum door een gediplomeerd audicien ingesteld op het gehoorverlies van de slechthorende. Zo blijft de kwaliteit van het product gewaarborgd en is slechts één bezoekje voldoende voor een volwaardig en functionerend hoortoestel.

Blijkbaar is de gedachtegang van een professioneel audicien nog steeds wel nodig dus.

Guido Makker - OnlineHoortoestel.nl

Beste Remy,
Ik ben Guido Makker van OnlineHoortoestel.nl en reageer graag op jou bericht. Ik ben 15 jaar actief als audicien in deze leuke branche en probeer met OnlineHoortoestel.nl de drempel om aan een hoortoestel te beginnen te verlagen en maak hiermee (oa lage prijzen) de nieuwste technieken toegankelijker voor meer slechthorenden.

Feit 1. Online verkoop is altijd toegestaan maar de hoortoestelfabrikanten eisen dat er bepaalde kwaliteit normen worden gehandhaafd, wij hebben dit nu als eerste voor elkaar! Doordat eerdere initiatiefnemers hier niet aan konden voldoen hielden fabrikanten dit dus wel degelijk tegen.

Feit 2. Ik heb 3 winkels waarbij ik op de traditionele manier hoortoestellen adviseer. Al onze klanten kunnen na 1 afspraak met een volwaardig functionerend hoortoestel de deur uitlopen. Bij maat producten zijn het 2 afspraken. Wanneer de slechthorende later aanpassingen wenst dan kan dat natuurlijk altijd, ook wanneer je koopt via OnlineHoortoestel.nl. Je bent dan welkom in 1 van onze 4 aanpaslocaties in Nederland (wij hopen begin volgend jaar onze 5e locatie te openen!). Of je laat het op afstand doen door de audicien. Maar daarover meer in feit 3….

Feit 3. Ook bij OnlineHoortoestel.nl worden alle hoortoestellen door een gediplomeerd audicien aangepast tijdens het eerste bezoek. Vervolgens is het met de nieuwste technieken mogelijk om niet meer bij de audicien langs te gaan. Wij loggen namelijk via de smartphone in en kunnen aanpassingen op afstand doen en communiceren via Facetime! Dit bespaart de slechthorende en audicien een hoop tijd!

Door deze tijdbesparing van de audicien kunnen wij sommige hoortoestellen tot 40% goedkoper aanbieden. Wie wilt dat nou niet op een set hoortoestellen van €4000.-??

Tot horens!
Guido Makker
OnlineHoortoestel.nl

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond