-

Hoe Silicon Valley de klant weer koning maakt

Zoals in de afgelopen Tegenlicht uitzendingen (Cybertopia en Digitaal Voedsel) terecht werd gesteld, leven we in een tijd van technologische revolutie. Technologie heeft invloed op hoe we ons verplaatsen, hoe we met onze vrienden en geliefden omgaan, hoe we werken, hoe we politiek bedrijven en hoe we denken over wat publiek is en wat privé. Maar wat eigenlijk in beide uitzendingen naar voren komt, is dat technologie de positie van jou als consument verandert. Hoe verandert die positie? Doordat de technologische revolutie een revolutie van transparantie is. Steeds meer is alle informatie beschikbaar, waardoor uiteindelijk jouw portemonnee de winnaar is.

De durfkapitalisten, entrepreneurs en ondernemers uit Silicon Valley stellen zich, feitelijk, maar één vraag: ‘Hoe maken we de klant weer koning?’ Ik geef je drie redenen waarom Silicon Valley jou verandert van klant in koning.

  1. Silicon Valley snapt wat het probleem is

Tim Draper is een bekende durfkapitalist in Silicon Valley. Draper stond aan de financiële wieg van Skype, de Chinese zoekmachine Baidu en het automerk Tesla. Met zijn geschatte vermogen van een miljard dollar is hij een bepalende factor welke startups een kans krijgen in Silicon Valley.

In de Tegenlicht-uitzending Cybertopia legt hij uit wat zijn criterium is bij het wel of niet investeren in een startup. Draper vertelt dat hij zich om te beginnen richt op de gebieden die gekenmerkt worden door bureaucratie en een starre machtsstructuur. Dat zijn op dit moment het bankwezen, het onderwijs en de gezondheidszorg, aldus Draper. Hij investeert in startups die de laag van bureaucratie kunnen doorbreken en transparantie teweeg kunnen brengen.

Draper begrijpt als geen ander dat in alle bovengenoemde sectoren het probleem is een gebrek aan transparantie. Waarbij wij als consument aan het einde van een hele reeks schakels staan. Schakels die allemaal naar winst streven en niet zo zeer streven naar het aanbieden van waarde. Draper investeert in tech startups die wel waarde kunnen aanbieden. Want op dit moment betalen consumenten te veel geld voor te weinig service. Dit zijn zij een keer zat.

Kevin O’Connor, een andere Silicon Valley icoon, is zich van de slechte uitgangspositie van de consument bewust. O’Connor is bekend geworden met zijn bedrijf DoubleClick, dat hij in maart 2008 voor 3,1 miljard dollar aan Google verkocht. Hij ziet in dat de consument een gebrek aan informatie heeft van veel producten en diensten die hem worden aangeboden. Een gebrek aan informatie als gevolg van bestaande machtsstructuren en bureaucratie.

O’Connor ziet als ondernemer en technoloog mogelijkheden om die machtsstructuren te doorbreken. En zo richtte hij de onderneming Find the Best op. Find the Best is een ‘research engine’. Een zoekmachine die je in staat stelt werkelijk alles te vergelijken. Niet alleen goederen als mobiele telefoons, maar ook instanties als universiteiten en overheidsinstellingen. O’Connor zegt dat de consument alleen de beste keuzes kan maken wanneer alle informatie zichtbaar is. En alleen wanneer alle informatie beschikbaar is werkt het kapitalisme. ‘De zwakke producten, de zwakke diensten, moeten afvallen. Alleen het beste moet overblijven’, aldus Draper.

  1. De nieuwste prooi van Silicon Valley is de voedselindustrie

Jullian Baggini, schrijver van Deugden van de Tafel, legt uit dat de productieketens binnen de voedselindustrie lang zijn. Vervolgens moeten wij als consument maar vertrouwen dat het product in de supermarkt een kwalitatief en gezond product is. Dit vertrouwen kunnen wij als consument alleen maar ontlenen aan een keurmerk of een certificaat. Dat keurmerk of certificaat wordt gegeven door een schakel in die productieketen. ‘Omdat de productieketens zo lang zijn kan één schakel binnen deze keten de uitkomst, het product, gemakkelijk beïnvloeden. Bovendien vormt de machtsstructuur die zo’n productieketen met zich meebrengt een ideale dekmantel.’

Dit zien de pioniers uit Silicon Valley ook in. Shireen Yates, oprichtster van 6Sensor Labs, legt uit. Steeds meer mensen willen weten wat er nu precies in ons voedsel zit. Want klaarblijkelijk zijn veel producten, die we nu in onze koelkast hebben, niet goed voor ons. ‘Van kinderen tot 14 jaar, in de Verenigde Staten, heeft 50 procent te maken met een vorm van voedselallergie. Daarnaast neemt diabetes en overgewicht al geruime tijd toe’, aldus Yates.

Yates, die zelf kampt met een glutenallergie, vertelt dat een melding dat het product glutenvrij is niets garandeert. Als er kruisproductie heeft plaatsgevonden, kan het product nog steeds gluten bevatten, met alle gevolgen van dien. Dit zette Yates aan tot het ontwikkelen van een ‘food scanner’. Daarmee kun je gemakkelijk meten of er gluten in je voedsel zitten.

Yates laat zien dat technologie de consument in staat stelt om betere keuzes te maken. Foodscanners maken de voedselindustrie transparanter. Gebruikers van de foodscanner kunnen de resultaten bovendien met elkaar delen. De foodscanner heeft namelijk ook een app. Consumenten zullen hierdoor weer met een kritische blik naar de aangeboden producten in de supermarkt kunnen kijken.

  1. Silicon Valley verandert toekomstige business modellen

Robert J. Pera, CEO van Ubiquiti Networks, zegt dat door de grotere toegankelijkheid van informatie de kans voor ondernemingen om consumenten uit te buiten, drastisch vermindert. Technologie brengt een transparantie teweeg waardoor zakelijke modellen zich moeten aanpassen. Pera noemt dit ‘de transparantie revolutie’: ‘Whether they know it or not, customers have been largely paying for a set of ‘relationships’ that have nothing to do with the value of the product they are paying money for.’

Traditionele bedrijfsmodellen zijn eigenlijk niet gebouwd om de consumenten mee te laten delen in vooruitgang en ze waarde te verstrekken. Zij zijn gebouwd om zoveel mogelijk winstgevendheid uit de consument te extraheren.

SV

Maar doordat we leven in een tijd van technologische revolutie, wordt de consument steeds beter voorzien van informatie. Zo is het voor ‘insiders’ niet langer meer mogelijk om ‘The flow of information’ te controleren. Wanneer een product of dienst goed is, zullen consumenten dit weten en bovendien vertellen aan andere consumenten.

Kortom, om te weten wat nu de beste goederen en diensten zijn, hebben we transparantie nodig. Alleen als we alle informatie over een bepaald product of dienst hebben kunnen we de beste keuzes maken.

Wie gaat ons die transparantie verschaffen? Naar het lijkt de entrepreneurs, de durfkapitalisten en ondernemers uit Silicon Valley. Waarom? Zij hebben de kennis en het kapitaal, om ons de technologie te verstrekken benodigd om niet inzichtelijke processen inzichtelijk te maken. En zo worden wij als consument weer koning.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond