-

Is Intelligent Tracking Prevention (ITP) 2.0 vloek of zegen?

Zijn de privacy-instellingen van de nieuwe versie van Apple’s browser Safari die in september wordt verwacht een vloek of een zegen voor de online advertentie-industrie? De meningen zijn nog steeds verdeeld en zeker door deze 2.0 update lopen online de gemoederen soms hoog op. Een onnodige situatie.

User privacy lijnrecht tegenover belangen van de advertentie-industrie?

Publicaties als deze in Trouw, maar ook hier op Emerce dragen bij aan het beeld dat het belang van gebruikers van internetdiensten volkomen tegengesteld zou zijn aan het belang van de online advertentie-industrie. User privacy zou een obstakel zijn dat adverteerders, publishers en adtech-platformen maar al te graag zouden willen omzeilen om hun zakelijke belangen veilig te stellen.

Intelligent Tracking Prevention (ITP) is een poging om een technologische oplossing te creëren voor een privacy- issue: tracking van gebruikersgedrag buiten het blikveld van de gebruiker om. Zelfs als de gebruiker toestemming zou hebben gegeven voor tracking via een opt-in op privacy voorwaarden van betrokken trackingpartijen (compliancy), dan nog is het goed om het voor de gebruiker duidelijk te maken wanneer, hoe vaak en met welke scope tracking plaatsvindt (transparantie). Dat is goed voor het vertrouwen bij de gebruiker en daarmee ook in het belang van de verschillende spelers in de advertentie-industrie. User privacy en de belangen van de advertentie-industrie staan dus niet lijnrecht tegenover elkaar.

Slachtofferrol

Wie denkt dat de belangen van de advertentie-industrie per definitie lijnrecht tegenover user privacy staan, wordt in haar mening gesterkt door heftige reacties op initiatieven zoals ITP vanuit de online advertentie-industrie – zoals in deze reactie op een eerdere versie van ITP op de theguardian.com. Maar hier niet alleen, vanuit de hele wereld positioneren spelers uit de advertentie-industrie zich als slachtoffer. Gelukkig neemt IAB Techlab een genuanceerder standpunt in, maar dat kan ook niet anders. Vanuit IAB zijn er immers al diverse initiatieven gelanceerd die samenwerking en transparantie technisch mogelijk maken. Zo heeft IAB Techlab eerder richtlijnen gepubliceerd over hoe om te gaan met ITP (deze zijn overigens nog niet up-to-date voor ITP 2.0). En natuurlijk niet te vergeten het IAB Transparancy en Consent Framework en IAB DigiTrust.

Nederland maakt zich (terecht) minder druk

Zoals mijn mede-IAB-bestuurslid Tim Geenen ook al in het Trouw-artikel aangaf maken Nederlandse adverteerders en reclamebedrijven zich minder ongerust dan hun Amerikaanse collega’s. Dat heeft een bredere achtergrond dan het beperkte gebruik van ‘vingerafdruk’ technieken. De bredere achtergrond is terug te vinden in het standpunt van IAB Nederland rondom de ITP-discussie:

  • User privacy en de belangen van de advertentie-industrie staan niet lijnrecht tegenover elkaar.
  • Gebruikers hebben baat bij advertenties zolang deze advertenties relevant zijn. Gebruikers en spelers in de advertentie-industrie zijn beiden onderdeel van het internet-ecosysteem.
  • We streven naar een optimale balans tussen de belangen en behoeften van de verschillende spelers in het internet-ecosysteem. Er moet continu geïnvesteerd worden in het bewaren van deze balans. Daarin is het internet-ecosysteem niet anders dan andere ecosystemen waarin meerdere belangen met elkaar in evenwicht moeten worden gehouden.
  • Het benadrukken en beschermen van specifieke belangen is goed wanneer er een disbalans dreigt te ontstaan binnen het internet-ecosysteem. Zo is IAB Nederland van mening dat het respecteren van user privacy niet alleen in het belang van de gebruiker is, maar ook belangrijk is voor het waarborgen van een gezond en uitgebalanceerd internet-ecosysteem.
  • IAB Nederland gelooft in samenwerking en transparantie. Initiatieven die specifieke belangen benadrukken, moeten uiteindelijk samenkomen om de evenwichtigheid van het internet- ecosysteem te bewaren (samenwerking). Het is daarom goed dat partijen elkaar op de hoogte houden van initiatieven en beweegredenen (transparantie).
  • Vanuit deze filosofie zijn ITP en Web Tracking fenomenen die elkaar in evenwicht houden. Het internet-ecosysteem is niet gebaat bij onzichtbare en ontraceerbare Web Tracking. Evenmin is het internet-ecosysteem gebaat bij het blokkeren van technologie die het aanbieden van relevante advertenties mogelijk maakt. Wederom zijn samenwerking en transparantie de sleutelwoorden: het kenbaar maken van intenties en het bieden van keuzemogelijkheden.
  • Een ‘optimale balans’ is wat anders dan het ‘maximaliseren van een specifiek belang’. Vanuit een specifiek belang reageren op initiatieven die in principe goed zijn voor een evenwichtige balans levert meestal een onmogelijke discussie op. Het is belangrijk om het overzicht te bewaren en de samenwerking op te zoeken.
  • ITP 2.0 biedt gebruikers een keuzemogelijkheid aangaande het wel of niet instemmen met Web Tracking. Het is belangrijk dat gebruikers deze keuze goed geïnformeerd maken. Partijen die actief zijn op het gebied van Web Tracking kunnen hierin een belangrijke rol spelen. Dit biedt ook een kans het onterechte beeld van de vermeende ‘gepolariseerde belangen’ recht te zetten en transparantie te bieden aangaande Web Tracking.
  • Het bereik van ITP is verre van volledig, het is immers browser-specifiek. En dat biedt kansen en mogelijkheden. Zo ontstaat de mogelijkheid om de impact op effectief adverteren te onderzoeken door het vergelijken met groepen die gebruikmaken van andere browsers. En biedt het een kans om de discussie op basis van feiten in plaats van onderbuikgevoel te voeren.
Samenwerken en transparantie zijn de sleutel tot succes

Laten we ons als sector niet focussen op het negatieve, maar samen streven naar een optimaal evenwicht in het internet-ecosysteem. Laten we ons openstellen en samenwerken. Maar laten we vooral transparantie bieden, want juist dat hebben we zo hard nodig om het vertrouwen onderling te laten groeien. En dan heb ik het zowel over het onderlinge vertrouwen binnen de sector als over het vertrouwen tussen de sector en de consument. Ik wens u allen veel wijsheid.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond