-

Autoconsument loopt warm voor telematics

Via de mobiel verzekeringszaken voor je auto regelen? Daar is de Nederlandse consument wel voor in. Zeker als bijvoorbeeld locatiegegevens een beter aanbod kunnen betekenen én een korting op de verzekering. Toch maakt een grote groep zich nog zorgen om de privacy.

plaatje deloitte3Dit blijkt uit Insurance in a digital world, een onderzoek van Deloitte onder 900 Nederlandse consumenten. Het vooruitzicht? Tegen 2020 bedraagt de op telematics gebaseerde autoverzekeringsmarkt 50 miljard euro. Alhoewel de meeste auto’s op de Nederlandse markt nog niet voorzien zijn van telematics, verwacht Deloitte dat de vraag ernaar stevig blijft groeien.

Richten op welzijn

Voor verzekeraars biedt de combinatie van remote sensory technology en data-analyse drie grote voordelen: risicobegrip, product decommoditisering en klantbetrokkenheid. Premies kunnen beter afgestemd worden en klanten beter geadviseerd of beloond worden. Autoverzekeringen draaien zo meer om het verbeteren van welzijn dan het beperken van financiële tegenvallers.

Een insteek die Nederlandse consumenten aanspreekt: 48 procent van de consumenten zegt wel in te zijn voor een dashboard van de verzekeraar dat persoonlijke risico’s inzichtelijk maakt. En 57 procent zegt vervolgens ook actie te ondernemen als blijkt dat het risico bovengemiddeld hoog is.

plaatje deloitte

Beter afgestemde autoverzekering

Daarnaast geeft ruim een derde (34 procent) van de consumenten aan best een GPS-monitoringsapparaat in de auto te willen hebben als het een beter afgestemde autoverzekering betekent. Via de mobiel is men iets minder happig op het vrijgeven van GPS-gegevens (28 procent). Maar een financiële beloning doet in Nederland altijd wonderen. Zo zegt maar liefst 65 procent bereid te zijn rijgedrag aan te passen tegen een leuk geldbedrag.

Zorgen over privacy

plaatje deloitte4Meer persoonlijke data delen betekent een beter afgestemd aanbod. Maar een grote groep consumenten (48 procent) maakt zich zorgen over hun privacy met digitale verzekeringsdiensten. Zo wil meer dan de helft niet dat zijn gegevens over locatie of gezondheid gedeeld worden met Apple of Google. En maar liefst 71 procent wil absoluut niet dat verzekeraars informatie gebruiken van social media.

Daar staat tegenover dat 45 procent van de ondervraagden het wel prima vindt om algemene persoonlijke data te delen en 35 procent is bereid autodata te delen.

Het volledige onderzoek Insurance in a digital world van Deloitte kan hier gratis aangevraagd worden.

plaatje deloitte5

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond