-

‘Hoteliers zijn niet erg geïnteresseerd in nieuwe technologie’

De eigen website levert hotels evenveel directe boekingen op als vermelding in de zoekresultaten van Google of op TripAdvisor. Dit blijkt uit onderzoek van hotelchannelmanager SiteMinder.

SiteMinder vroeg hoteliers van zowel onafhankelijke hotels als ketens naar hun distributiestrategie. Qua kanalen zijn online reisagenten nog altijd de koploper – 74 procent van de respondenten zegt hier zeer actief gebruik van te maken om websiteverkeer en boekingen te genereren. Zoekmachines en social media staan op de tweede en derde plaats, gevolgd door e-mailmarketing. Slechts 11 procent is heel actief bezig met mobiele marketing en 7 procent met videomarketing.

Gezien de commissie die online reisagenten rekenen voor hotelboekingen (zo’n 15 procent) is het voor hoteliers belangrijk om directe boekingen te genereren. Daarbij zijn de eigen website en zoekmachines het effectiefst (57 procent). Zesenvijftig procent noemt TripAdvisor, gevolgd door offline kanalen. Social media advertenties en het billboard effect, het verschijnsel dat zichtbaarheid op de websites van OTA’s leidt tot directe boekingen op de eigen site, zijn hekkensluiters (beide 17 procent).

Het is wel duidelijk dat het genereren van direct boekingen prioriteit heeft, gezien het feit dat in de investeringen-top-drie digitale marketing op twee en hoteltechnologie (zoals channelmanagers) op drie staan met 61 procent en 56 procent. De eerste plek wordt ingenomen door hotelrenovaties (68 procent). Technologie voor de klant, zoals toegang tot de kamer zonder dat daar een sleutel voor nodig is, is hekkensluiter met 17 procent.

De grootste uitdaging waarvoor hoteliers zich gesteld zien zijn het verbeteren van de financiële prestaties, klanttevredenheid en de distributiestrategie. Dit zijn geen nieuwe kwesties wat misschien verklaart waarom de ondervraagde hoteliers zich niet erg bezig lijken te houden met nieuwe technologieën. Een derde houdt zich bezig met mobiele technologie en 20 procent kijkt naar de mogelijkheden van Internet of Things. Maar drie op de tien hoteliers is helemaal niet geïnteresseerd in nieuwe technologie, aldus SiteMinder.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond