-

Browser-push: impactvoller dan e-mail

Al jaren verzamelen we e-mailadressen als ons belangrijkste online lead- en klantcommunicatiemiddel. Alleen mobiele apps blijken een beter responsekanaal, dankzij de push-notificatie. Sinds kort kunnen browsers dat echter ook, wat geweldige mogelijkheden biedt. 

Opt-in

Een van de grote uitdagingen is om het juiste moment te kiezen voor toestemming om browserpush-berichten aan je websitebezoekers te mogen versturen. Bij de opt-in variant kan men toestaan, blokkeren of negeren. Op dit moment staat dertig procent het toe en blokkeert een nog kleiner deel dat (waardoor je ook nooit meer om een opt-in kunt vragen). Bied je na het negeren direct weer een opt-in aan, dan groeit het percentage blokkeringen snel. Dat wil je niet, dus stel je die vraag bij voorkeur pas na een aantal interacties of sessies.

Certificaat

Als je begint met het verzamelen van browser-opt-ins, zorg er dan voor dat je dit via je eigen domein doet. Hiervoor heb je een SSL-certificaat nodig (tevens een must-have voor je SEO-rankings). Heb je die niet, dan kun je opt-ins verzamelen via browser-pushsoftware van je provider. Daardoor loopt dit wel via hun (sub)domein, wat niet handig is, want het maakt je afhankelijk van de provider! De opt-ins staan dan immers allemaal op zijn domein en niet dat van jou. En dat terwijl je juist bezig bent met het opbouwen van je opt-ins.

Doorklik

Op dit moment klikt gemiddeld vijftien procent van de gebruikers op de notificatie zodra zij een melding ontvangen (wat ook werkt als men niet op de website is). Hoe relevanter het betreffende bericht, hoe beter de doorklik is. Denk daarbij niet alleen aan promotie-uitingen, zoals couponcodes (voor vaste gebruikers). Maar ook aan herinneringen (je hebt nog spullen in je winkelwagen) en servicemeldingen die je normaliter ook via e-mail stuurt. Bijvoorbeeld: ‘Je bestelling is onderweg’ en ‘Binnen dertig minuten is de leverancier bij het afleveradres’.

Opt-out

Bij sommige browsers is het nu nog lastig om je als gebruiker af te melden voor de push-notificaties. Bij andere browsers verloopt dat al soepel. En wordt bij elke melding een instellingsicoon getoond, waarbij je (na het aanklikken) het betreffende domein kunt blokkeren. De verwachting is dat dit bij alle browsers spoedig het geval zal zijn, omdat het aantal push-meldingen in de markt snel toeneemt. Hierdoor wordt relevantie nog belangrijker. Iedereen die zich uitschrijft, blokkeert immers jouw mogelijke nieuwe opt-in-verzoek.

Schermafbeelding 2016-05-19 om 10.50.06

*) Dit artikel werd eerder gepubliceerd in het meinummer van Emerce magazine. (#149)

**) Foto boven: Alexey Boldin / Shutterstock.com

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond