-

Lage spamrating voor hoge deliverability

Als e-mailmarketeer wil je dat de mails die je verstuurt ook daadwerkelijk aankomen en niet in een spamfilter verdwijnen. Met een lage spamrating verhoog je je deliverability. Een paar tips.

De theorie
Spamfilters bepalen of een e-mail het label spam krijgt toegewezen of niet. Ze voeren verschillende tests uit wanneer e-mails binnenkomen. Elke test waar de e-mail niet doorkomt, levert strafpunten op en het totaal van die strafpunten is de spamrating. Daarom is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat deze score zo laag mogelijk blijft. De tests worden onder andere uitgevoerd op basis van de afzender en onderwerp, de content in je e-mail of de afbeeldingen die je gebruikt.

Tip 1: Afzender en onderwerp
Een duidelijke afzender en onderwerp helpen je bij het laag houden van je spamrating. Als je nog onbekend bent bij de ontvanger, moet je hier zeker rekening mee houden. Gebruikmaken van een te generiek adres of vreemde naam kan al strafpunten opleveren. Daarnaast is het vanaf 1 januari volgens de nieuwe Code E-mail ook verboden een noreply@-adres te gebruiken als afzendadres. Het moet voor de ontvanger altijd duidelijk zijn van wie de e-mail afkomstig is.

Verander je onderwerp bij periodieke e-mails niet te drastisch per verzending. Spammers proberen vaak dezelfde e-mail met verschillende onderwerpregels te sturen. Daardoor zijn spamfilters hier ook gevoelig voor. Ook overtollige personalisatie in je onderwerpregel resulteert uiteindelijk in een hogere spamrating.

Tip 2: Invloed van content op je spamrating
Vermijd in de e-mailing het gebruik van spamgevoelige woorden zoals ‘gratis’ en ‘speciaal aanbod’. Op http://codex.wordpress.org.Spam_Words kun je terecht voor een lijst met meest gebruikte (Engelstalige) spamwoorden. Ook het gebruik van onnodige spaties tussen letters geeft extra strafpunten, net als teveel hoofdletters, gekleurde letters, uitroeptekens en font-tags.

Sommige e-mailclients kijken nauwkeurig je hyperlinks na. Vermijd daarom het gebruik van hyperlinks waarbij de URL ook tussen de <a>-tag staat. Dit bestempelen deze clients als poging tot phishing.

In plaats van <a href=”http://www.google.com”>http://www.google.com</a> schrijf je daarom beter: <a href=”http://www.google.com”>Klik hier voor ’s werelds grootste zoekmachine</a>

Stuur altijd een tekstversie van je HTML-nieuwsbrief mee. E-mailprogramma’s die geen HTML ondersteunen kunnen de ontvanger dan deze versie laten zien. En het verlaagt je spamrating. Zorg dat beide versies zo goed mogelijk overeenkomen. Schrijf de hyperlinks uiteraard wel volledig uit. ‘Meld je nu aan’ met een achterliggende link werkt niet in de tekstversie, gebruik daar bijvoorbeeld ‘Meld je aan op www.voorbeeldwebsite.com’.

Tip 3: Afbeeldingen binnen je e-mailing
Afbeeldingen in je e-mailing beïnvloeden ook je spamrating. Spamfilters lezen geen afbeeldingen. Wanneer je dus enkel gebruikmaakt van afbeeldingen in je e-mail, creëer je de indruk dat je het spamfilter wilt omzeilen en dat levert weer strafpunten op. Zorg daarom voor een goede balans tussen tekst en afbeeldingen. Gebruik tenminste één paragraaf aan tekst voor elke afbeelding.

Neem je afbeeldingen op in je e-mailing, vermijd dan het gebruik van lange bestandsnamen. Een afbeelding genaamd ‘Uitzichtoverdepolders.jpg’ is wel duidelijk, maar namen als ‘uit.jpg’ en ‘1.jpg’ komen beter door de spamfilters. Om de spamrating zo laag mogelijk te houden, gebruik je afbeeldingsnamen van hooguit drie karakters.

Tip 4: Technische aanpassingen
Verwijder alle onnodige HTML uit de broncode van je e-mail. Een schone en duidelijke broncode zorgt voor een lagere spamrating. Voeg verder geen Flash, formulieren of attachments aan je e-mailing toe. Flash wordt bijvoorbeeld niet ondersteund op mobiele apparaten als iPhone en BlackBerry. En e-mailings met bijlagen worden vaak geweerd door antivirussoftware en dragen bij aan een slechte e-mailreputatie. Mocht je toch bijlagen willen meesturen, zorg dan dat deze niet groter zijn dan 150 kb.

Door bovenstaande, en eventueel nog meer,  tips door te voeren, neemt je spamrating al af tot acceptabele waardes. Je e-mails zullen sneller en gemakkelijker langs die spamfilters komen en dus daar aankomen waar jij wilt dat ze gelezen worden.

)* Auteur Michael Linthorst is fulltime ondernemer en onder meer oprichter van Copernica

Deel dit bericht

7 Reacties

Remy Bergsma

Er is niks mis met het plaatsen van de link als tekst binnen de link-tags: clients zullen dit -niet- als phishing bestempelen. Wat wèl mis gaat, is een andere url binnen de tags dan degene die er als tekst staat. Dus http://www.google.nl gaat wèl mis, in tegenstelling tot bovenstaand voorbeeld.

Daarnaast over tip 2 mbt spam keywords: eergisteren heeft Hubspot hier een artikel over gepubliceerd waar het veel commentaar heeft gekregen vanuit de e-mail marketing community: ik ben blij dat hier de content wordt benadrukt, en niet de onderwerpregel: die is al minder van invloed op de aflevering 🙂 Het artikel dat ik bedoel: http://blog.hubspot.com/blog/tabid/6307/bid/30684/The-Ultimate-List-of-Email-SPAM-Trigger-Words.aspx lees ook de comments daar.

Als laatste over Tip 3: alleen maar afbeeldingen in je e-mail gebruiken kan bij bepaalde e-mail servers van invloed zijn op de aflevering, maar hier geldt eveneens: is jouw reputatie en die van je ESP al in orde, dan is er erg weinig aan de hand.

Niet voor niets zijn er tientallen retailers die mailings sturen met bijna alleen maar afbeeldingen die prima aankomen.

Meer over over mailings met alleen maar afbeeldingen en de voor- en nadelen is hier te lezen: http://ow.ly/8rZXk

Michael Linthorst

Dank voor je aanvullingen Remy. Hetgeen je aangeeft over de reputatie halen we ook aan in de whitepaper die we zojuist over dit onderwerp hebben geschreven. Deze is te verkrijgen via: http://www.copernica.com/nl/ondersteuning/adviesdocumenten

Misha Scholte

Wat ik mij nog steeds afvraag is in hoeverre de ‘Rapporteer Spam’-functie van programma’s invloed hebben op je rating. Hoe gaat dit in zijn werk? Het lijkt mij dat als een x-aantal ontvangers binnen een y-periode de functie gebruiken, dat het dan invloed heeft op je rating, am I right? Is daar enige informatie over?

Michael Linthorst

Dag Misha, dat klopt. Als er een x-aantal ontvangers binnen een y-periode de spamknop indrukken zal dat invloed hebben op je e-mailreputatie. Daar hebben wij ook een kennisartikel over geschreven, kan je lezen op: http://www.copernica.com/nl/kennis/email-reputatie. Door trouwens gebruik te maken van een list-unsubscribe header kan je in sommige e-mailclients voorkomen dat een gebruiker op een spamknop klikt en verwerk je automatisch dergelijke meldingen. Zo hou je de kwaliteit van je database ook op orde. Als je daar meer over wilt weten: http://www.copernica.com/nl/kennis/list-unsubscribe-header

Misha Scholte

Interessant. Thanks!

Walter

@Remy
Om in emailings kliks en impressies te kunnen meten wordt de ontvanger via een speciale picserver naar de uiteindelijke bestemming geredirect. De URL is in de verstuurde mail dus omgezet naar iets anders.

De URL http://www.google.com wordt dan bijvoorbeeld http://picserver.nl/bla/hash/..

Daarom is het advies om in e-mailings een descriptieve tekst als link te gebruiken, en niet de url zelf.

Jordie van Rijn

De lijst met spamwoorden waar je naar verwijst http://codex.wordpress.org/Spam_Words is een lijst met comment spam woorden. Dat is niet hetzelfde als email spam.

Ook de tip om de onderwerpsregel niet te drastisch aan te passen vind ik een zeer twijfelachtige. Je kunt best iedere keer een andere onderwerpsregel gebruiken met nul problemen met spamfilters.

Dan de woorden “gratis” en “speciaal aanbod”. Welke spamscore krijg je daar voor? Ik ben erg benieuwd…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond