-

Webshop openen in Duitsland? Trap niet in deze valkuilen

Steeds meer Nederlandse webshops gaan naar Duitsland. Het ligt naast de deur, heeft vier keer zoveel inwoners en ook met de Duitse economie gaat het erg goed. Duitsland is de tweede e-commerce markt van Europa en acht op de tien internetgebruikers heeft het afgelopen jaar online aan aankoop gedaan. Een goede markt dus om nieuwe klanten te vinden! Maar er zijn uiteraard een aantal dikke don’ts als je die nieuwe markt wilt veroveren.

  1. Cheesy slogans

Allemaal positieve cijfers die laten zien dat ondernemen op de Duitse markt een gegarandeerd succes zou moeten zijn. Zo gemakkelijk ligt het echter niet, deze nieuwe doelgroep stelt namelijk meer én andere eisen aan zijn webshop dan de Nederlandse consument. Zo gaat het hen meer om de kwaliteit en zekerheid dan een paar extra euro korting. Stunten met de in Nederland zo geliefde slogans als ‘De allerbeste prijs!’ of ‘Grijp je kans tijdens deze eenmalige mega-actie week!’ wordt in Duitsland niet met veel enthousiasme onthaalt. De kwaliteit ván en de link mét het product is veel belangrijker.

  1. Nederlandse look & feel

Duitse online consumenten kopen graag van Duitse shops. Dit is iets wat je altijd in je achterhoofd moet houden bij het voorbereiden op deze nieuwe markt. Het goed laten vertalen van de teksten is daarbij ontzettend belangrijk. Met Engelse productomschrijvingen jaag je de Duitse consument weg, maar met steenkolenduits ook. Over steenkolenduits gesproken… ook de klantenservice moet beschikken over Duits sprekende agents. De klant verwacht namelijk in het Duits geholpen te worden als hij met een vraag naar de klantendienst belt.

Onderschat ook de waarde van een Duits postadres niet. De Duitse consument wil graag zijn artikelen naar een Duits adres retourneren. Daarnaast schept het vertrouwen als er een postadres is waar de shopper terecht kan als hij bij de Duitse webshop iets koopt.

  1. De charme van Nederlandse producten

De derde valkuil is je Nederlandse product aanpassen. Nederlandse ondernemers kunnen hun afkomst juist als unique selling point gebruiken op de Duitse markt. Verkoop je een, in de basis, Nederlands product, zet ‘t dan ook zo in de markt. Duitsers staan niet negatief tegenover Nederland en dit geeft je bedrijf charme.

  1. Duitse ‘gründlichkeit’

Blijf ook met een Nederlands product in de smiezen houden dat je aan Duitsers verkoopt. Duitse webshops zien er over het algemeen rustiger en cleaner uit. ‘Gründlichkeit’ is niet voor niets een graag gekoppeld woord aan ons buurland.

Die gründlichkeit zie je ook terugkomen in de gedetailleerde productinformatie. Duitse consumenten houden van details en lezen graag zoveel mogelijk informatie voordat ze overgaan tot een aankoop. Je kan gemakkelijk aan deze vraag voldoen door de producten op jouw Duitse webshop van zoveel mogelijk informatie te voorzien.

  1. Geen acceptgiro mogelijkheid

In Nederland kan je webshop niet zonder iDeal. Deze online betaalmethode kent ook zijn Duitse broertje, SOFORT Überweisung. Alleen is deze betaaldienst nog lang niet zo populair in Duitsland. Het favoriete betaalmiddel bij Duitse consumenten is nog steeds de acceptgiro. Groeiend op de tweede plek staat PayPal, deze krijgt steeds meer bijval. Behoud klanten en zorg dat deze twee betaalmethoden altijd worden aangeboden op je webshop.

  1. Betaald verzenden

De laatste valkuil is je klanten laten betalen voor verzendingen en het retour sturen van je producten. Zalando heeft de lat voor verzendingen en retourneren aardig hoog gelegd. De fashionwebshop biedt beide onderdelen namelijk gratis aan en retourneren kan tot honderd dagen na ontvangst. Dit klinkt veel en is het ook, maar als je hier niet minstens in meegaat door gratis retourneren en verzending aan te bieden, snijd je jezelf in de vingers.

Duitsland barst van de verzendmogelijkheden, volgens een laatste rapport, heeft Duitsland 60.000 logistieke bedrijven. Maar welke moet je gberuiken? Hetzelfde als in Nederland geldt in Duitsland: de grote logistieke spelers zijn de duurste maar daar staat consumentenvertrouwen tegenover. In Duitsland zijn de grootste spelers DHL, Deutsche Post of Hermes.

Goed voorbeeld doet goed volgen

Goed nieuws: mocht je de stap naar Duitsland overwegen, je bent zeker niet het eerste bedrijf dat die sprong wil wagen. In Duitsland zijn meerdere goedlopende Nederlandse (e-commerce) ondernemers die de vruchten plukken van deze markt.

C&A – Dit oer-Nederlandse bedrijf is in Duitsland al erg succesvol. Sinds 1911 is C&A actief op de Duitse markt en heeft ondertussen meerdere fysieke vestigingen en een goed lopende online shop.

Takeaway.com – Het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl begon in 2007 met de expansie naar Duitsland en is nu verantwoordelijk voor de grote eten-besteldiensten Lieferservice.de en Lieferando.de.

Booking.com – Deze, van origine Nederlandse, internetreus is ook in Duitsland erg succesvol. Er zijn weliswaar wat botsingen geweest met de Bundeskartellamt, de Duitse concurrentiewaakhond, maar de aanwezigheid van Booking.com op de Duitse markt wordt er niet minder om.

Yoursurprise – YourSurprise is gespecialiseerd in gepersonaliseerde cadeaus. Het bedrijf startte in 2005 en is inmiddels in meerdere Europese landen actief, waaronder Duitsland.

Paula’s Choice – Dit beautymerk is met Fingerspitzengefühl naar Duitsland gegaan en laat daar een year-on-year growth van meer dan 100 procent zien.

 

Deel dit bericht

2 Reacties

Jan

Belangrijkste regel. Houdt je aan de wettelijke regels. Er heerst in Duitsland een Abmahnkultuur.Een soort zelfregulering tussen de bedrijven. Maar wel een hele kostbare.

Klaas Nanninga

Hallo,
Weet iemand of er een lijst bestaat van Nederlandse organisaties die een webshop hebben in Duitsland?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond