-

Duitse consumenten kiezen voor kwaliteit en gecertificeerd

Bij de Duitse consument staan kwaliteit en morele waarden hoog in het vaandel bij productkeuze. Dat ze hier zonder twijfel wat extra voor zouden betalen, is een bijzondere eigenschap ten opzichte van de Nederlandse consument. Voor hen is namelijk de prijs van het product nog steeds het belangrijkste, dat blijkt uit het onderzoek van de European Union Intellectual Property Office.

Fysieke producten

Op zoek naar een paar A-merk schoenen, kijkt de Nederlandse consument al snel naar een webshop die dit paar het goedkoopst aanbiedt. Voor Nederlandse jongeren tussen de 15 en 24 jaar zou het zelfs een oplossing zijn om op zoek te gaan naar een namaakvariant als dit de prijs zou drukken. De voornaamste redenen voor Nederlandse jongeren om af en toe een nepproduct te kopen is de prijs (72%) en dat het verschil tussen echt en nep moeilijk te zien is (40%).

Hierin zien we grote verschillen met de Duitse jongeren (15-24 jaar), waarvan slechts 48 procent opgaf vanwege de prijs soms te kijken naar een namaakproduct. De ervaringen met het kopen van een nepproduct zijn zelfs zo slecht dat 59 procent van de Duitse jongeren de aanschaf in het vervolg zal laten. Duitsers en hun ‘gründlichkeit’ worden vaak in één adem genoemd; onze oosterburen hechten dan dan ook veel waarde aan kwaliteit en de herkomst van het product, die het liefst gekocht wordt bij een gecertificeerde dealer.

Downloaden

FSG_Kwaliteit en certificering
Deze mentaliteit wordt nogmaals bevestigd doordat er amper illegale films, muziek en e-books worden gedownload in Duitsland. 58 procent van de Duitse jongeren downloadt of streamt niet illegaal. Een veelvoorkomend antwoord van hen is ‘illegaal downloaden is iets tegen de wet en daar houd je je aan.’

Mede door deze gedachtegang zet de Duitse e-book markt jaarlijks € 349 miljoen om. Het is dan ook geen voorzichtige verwachting dat de jaaromzet € 869 miljoen zal bereiken in 2020. Hiermee verstevigt Duitsland haar vierde plek in de wereld en moet alleen Groot-Brittannië, Japan en de Verenigde-Staten voor zich dulden. In Nederland daalde de verkoop van e-books voor het tweede kwartaal oprij en zit alleen het abonnement-model in de lift.

Het verschil in cultuur zien we ook terug in de verkoop van muziekdragers. De Nederlandse omzet uit de verkoop van muziek (digitaal en fysiek) is met € 64,7 miljoen maar liefst meer dan tien keer kleiner dan de Duitse verkoop (€ 686 miljoen). Het illegaal verkrijgen van digitale goederen is dan ook het vaakst voorkomend in Nederland. In het onderzoek staat zelfs een generaliserend statement: “Het is een populair onderwerp onder Nederlandse jongeren (15-24 jaar) om elkaar tips te geven hoe je illegaal aan digitale datadragers kan komen.”

Algemene conclusie van het onderzoek is dat bij Nederlandse consumenten de prijs voorop staat en dit resulteert zelfs in gewilligheid om op kwaliteit in te leveren of het product van een illegale bron te verkrijgen. Duitse consumenten gaan echter voor kwaliteit en hebben de morele waarden hoog in het vaandel. Zij zijn dan ook bereid hiervoor een paar euro extra te betalen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond