Deel dit artikel
-

ACM: mobiel datagebruik explodeert

Het mobiele datagebruik explodeerde afgelopen jaar met 53 procent en het aantal sms’jes kelderde in 2013 met 34 procent. Het aantal smartphones en tablets met toegang tot mobiel internet steeg van 9,8 miljoen naar 11 miljoen stuks. Dat zijn enkele cijfers uit de jaarlijkse Telecommonitor van de  Autoriteit Consument & Markt (ACM).

22 procent van de klanten van de telecomaanbieders heeft een sim-only abonnement en 32 procent een prepaid aansluiting. Bijna de helft van de klanten heeft een abonnement met ‘gratis’ toestel. Doordat zoveel consumenten een abonnement met ‘gratis’ toestel hebben zijn de kosten voor mobiel bellen in Nederland relatief hoog, omdat de kosten voor dit toestel verrekend worden in het abonnement.

Kleinere onafhankelijke telecomaanbieders winnen volgens de ACM licht terrein op KPN, Vodafone en T-Mobile. Kabelaanbieders UPC en Ziggo hebben met mobiel bellen een beperkt marktaandeel, maar bieden met hun Wifi-netwerk een groot draadloos bereik voor mobiel internet. ACM verwacht daarnaast dat met het eigen netwerk van Tele2 de concurrentie op de mobiele markt toeneemt met een nog beter aanbod voor de consument.

Inmiddels heeft bijna de helft van de huishoudens een alles-in-één pakket, waarin combinaties van internet, televisie, vast en soms ook mobiel bellen worden aangeboden. KPN groeit sterk met deze alles-in-één pakketten. Kabelaanbieders hebben daarin al een sterke positie.

Digitale televisie heeft de analoge aansluiting nu echt verdrongen. Met een groei van 6 procent kijkt inmiddels 84 procent van de huishoudens digitale televisie. ACM verwacht dat voor televisie de concurrentie om de klant zal verhevigen via het glasvezel- en kopernetwerk (DSL).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond