-

Uber is niet te stoppen

Consumenten vinden Uber geweldig. Overheden zijn echter kritischer. Toch zullen ook zij inzien dat Uber een probleem oplost waar ze al jaren mee worstelen.

De kracht van Uber is gebaseerd op een simpel idee. Namelijk dat de gemiddelde personenauto het meest populaire en tegelijkertijd het meest inefficiënte vervoersmiddel ter wereld is. Reken maar uit. Er zijn wereldwijd meer dan één miljard auto’s. Deze bieden allemaal ruimte voor vier personen, vervuilen voor vier personen en parkeren voor vier personen. Maar in de praktijk wordt de auto veelal slechts door één persoon gebruikt. Dat laat drie miljard stoelen onbenut.

Wens

Uber heeft een manier ontwikkeld om die stoelen te benutten. Door vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Eén druk op de knop van je smartphone, en binnen vijf minuten staat er een auto voor de deur die je brengt waar je maar naartoe wilt. Dat is niet zo maar een dienst: dat is een potentiële mobiliteitsrevolutie die ongekende gevolgen kan hebben. Een wens van zowel de reiziger, als onze overheid. De reiziger wil namelijk graag op elk moment van de dag toegang hebben tot een veilig, comfortabel en goedkoop vervoersmiddel – of combinatie van vervoersmiddelen – om snel van A naar B te kunnen komen. Daarbij is de auto het populairste vervoersmiddel. Diezelfde auto is de overheid echter een doorn in het oog. Die probeert de negatieve gevolgen van autobezit te bestrijden met punitieve maatregelen, zoals hoge belastingen en parkeertarieven, zonder de reiziger tegelijkertijd een vergelijkbaar alternatief aan te bieden.

Patstelling

Dat is de patstelling die Uber doorbreekt. Door enerzijds de reiziger op elk moment van de dag een volwaardig alternatief te kunnen bieden voor het bezit van de eigen auto. En anderzijds een langdurige overheidswens in vervulling te laten gaan door autogebruik efficiënter te maken. Lees: minder auto’s op de weg die meer mensen vervoeren. Dit alles is nu nog een droom, maar het zal niet lang meer duren voordat deze werkelijkheid wordt. Dat we via een combinatie van diensten – UberLUX, UberBLACK, uberPOP, UberPool en wat we de komende jaren nog meer zullen verzinnen – overal en altijd kunnen zorgen dat er binnen vijf minuten een auto voor je deur staat die je brengt waar je naartoe wilt. En altijd goedkoper dan met je eigen auto.

Want een idee dat een maatschappelijk probleem oplost, geen cent belastinggeld kost én zorgt dat de consument goedkoper uit is, dat soort ideeën zijn niet te stoppen.

*) Dit artikel is eerder gepubliceerd in het januarinummer van Emerce magazine (#137)

Deel dit bericht

3 Reacties

Ruud

Als deze meneer gewoon volgens de regels van het spel zou spelen dan zijn er nog genoeg lege taxistoelen die ook nog gevuld kunnen worden. Uber zou binnen de huidige regels ( rijtijden, belatingregels ) gewoon kunnen bestaan. Goedkoper voor de consument zou ook moeten lukken indien de 20% commissie tot een redelijk percentage verlaagd zou worden. Het verhaal van onbenutte autostoelen past nog niet helemaal lekker in het feit dat Uber ook in autofinancieringen wil participeren.

EVDP

Uber is wel te stoppen.

Diverse rechtbanken binnen en buiten Europa hebben daar al voor gezorgd en daar zal het niet eindigen. Het concept is kinderlijk eenvoudig te kopiëren door de gevestigde taxi bedrijven die niet tegen de problemen aanlopen waar Uber dat wel doet.

Het is knap wat Uber doet, maar Uber is inmiddels wat te ubermoedig. Disruptive zijn is op zichzelf geen business.

Karel

Gemak dient de mens, maar dient het gemak ook het milieu? Het wordt tijd dat Uber zich daar eens over buigt…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond