-

Verplicht voor e-commerce in Duitsland: de verpakkingswetgeving

Ieder Europees land kent eigen regelgeving om duurzaamheid te bevorderen. Duitsland heeft onder andere gekozen voor belasting op verpakkingen. Om te voorkomen dat er te veel plastic verpakkingen op de Duitse markt worden gebracht, betaalt iedere ondernemer voor zijn of haar verpakkingen. Maar wat houdt deze wetgeving in? Om wat voor verpakkingen gaat het? En hoe werkt het? 

VerpackG

Sinds 1 januari 2019 is de nieuwe verpakkingswetgeving ingevoerd, de VerpackG. Simpel gezegd: alle verpakkingen van producten die je als ondernemer in Duitsland als eerste op de markt brengt, moeten gerecycled worden. Lukt het niet om het te recyclen of heb je geen zicht op de recycling, dan koop je dit af door te betalen aan een afvalbeheerder. Bij producten die bij de consument terechtkomen heb je bijvoorbeeld geen idee of de verpakking gerecycled wordt. Dat betekent dus dat je een afvalbeheerder betaalt voor deze hoeveelheid karton, plastic, piepschuim et cetera. 

Boetes

Wanneer een bedrijf in Duitsland producten verkoopt maar niet staat ingeschreven in het register, kan het boetes krijgen tot € 200.000,-. Er is een openbaar register opgetuigd waarin alle bedrijven te vinden zijn die zich hebben geregistreerd. Ondernemers zijn verplicht zich te registeren en om jaarlijks aangifte te doen over hun verpakkingen.

E-commerce

De afgelopen jaren hebben steeds meer Nederlandse bedrijven ervoor gekozen om te verkopen in Duitsland via kanalen als Amazon, Zalando of hun eigen webshop. In alle drie de gevallen brengt de ondernemer producten (als eerste) op de Duitse markt en is daarmee verplicht om te voldoen aan de verpakkingswetgeving. Laten we het proces voor de gemiddelde online verkoper eens uittekenen. We gaan uit van een bedrijf dat via de webshop en via Amazon FBA verkoopt. FBA houdt in: ‘Fulfillment by Amazon’. Amazon verzendt de producten van de ondernemer vanuit haar warehouses naar de klant. 

In dit voorbeeld gaat het om het succesproduct whiskystenen. Waarom whiskystenen interessante producten zijn is een ander verhaal, maar neem dit even van me aan. Vanuit de webshop verkoopt het whiskybedrijf de stenen naar een Duitse klant. De stenen zitten in een fluwelen zakje dat is verpakt met plastic. Dit alles zit in een chique kartonnen doosje. Whisky & Stenen B.V. doet ieder doosje in een kartonnen doos waarop de adressticker van de klant terechtkomt. De klant ontvangt dus drie onderdelen aan verpakking: de twee kartonnen doosjes en wat plastic. In totaal 110 gram karton en 5 gram plastic. Nog redelijk overzichtelijk. Het fluwelen zakje is dus geen verpakking omdat het onderdeel is van het product. Je kunt er de stenen immers in opbergen.

Warehouse

Nu koopt een klant de whiskystenen via Amazon.de. Al eerder verstuurde Whisky & Stones 500 doosjes naar een Amazon warehouse, verpakt in 20 grotere dozen met elk 50 gram papieren opvulling, op 2 pallets. Amazon kan pallets recyclen, maar de dozen en het opvulmateriaal worden weggegooid. Na aankoop van de klant, doet Amazon een doosje om het chique whiskydoosje en verzendt dit naar de klant. Ook de dozen die Amazon verzendt, moet de ondernemer aangeven. Hij of zij heeft namelijk Amazon opdracht gegeven om de producten in dozen te doen en ze te verzenden. Hier geldt dus hetzelfde als bij de webshop, alleen moet de ondernemer ook de materialen van het transport naar het Amazon warehouse aangeven: de grotere dozen en het opvulmateriaal. 

Kosten

Wat kost het nu om bovenstaand voorbeeld uit te voeren? Laten we er even vanuit gaan dat het bedrijf vier keer per jaar 500 whiskystenen naar Amazon verzendt, dus 2000 doosjes verpakt. Met een snelle berekening komen we uit op 227kg karton en 10kg plastic. Volgens de calculator van afvalbeheerder Landbell kost dit € 99,46 per jaar.

Hoe werkt het? 

Om aangifte te kunnen doen over je verpakkingen, heb je dus een registratie nodig en moet je jaarlijks voor eind januari aangifte doen bij een afvalbeheer (ook wel Duaal Systeem) over je in Duitsland geleverde verpakkingen. Er zijn diverse Nederlandse bedrijven die je kunnen helpen helpen om te registreren en de aangiften voor je te doen. 

Update:
Met betrekking tot de alinea Warehouse: deze procedure is inmiddels veranderd. De situatie is nu – december 2020 – als volgt: De FBA-dozen die Amazon om het product doet, moet Amazon zelf aangeven. Dit verschilt dus van de webshop, waarbij de ondernemer wel zelf de verpakking voor verzending naar de klant moet aangeven. De verpakking om het product zelf en de verpakking bij transport naar het warehouse van de Online Marketplace moet de ondernemer wel zelf aangeven.

Over de auteur: Jochem van Heek is mede-eigenaar van Amazonsellers.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond