-

De 10 belangrijkste features van de nieuwe Google Ads-omgeving

Sinds kort moet iedere online marketeer eraan geloven; de overgang naar de nieuwe interface van Google Ads (voorheen AdWords). Nu we niet meer terug kunnen naar de oude interface, is het wat hoog tijd om de wijzigingen en verbeteringen in de nieuwe interface met je te delen. Zodat je direct met een voorsprong kunt beginnen aan deze nieuwe fase in je leven.

De volledige lijst met wijzigingen in de nieuwe Google Ads interface is erg uitgebreid, maar de volgende tien features zullen naar onze mening de grootste impact hebben:

  1. Vernieuwd dashboard
  2. Snelkoppelingen
  3. Notities
  4. Promotie-extensies
  5. Bodaanpassingen voor oproep-extensies
  6. Audience Manager
  7. Rapport bestemmingspagina’s
  8. Verbeterde Aanbevelingen-tab
  9. Showcase Shopping-advertenties
  10. Targeting op gezinsinkomen
 1. Vernieuwd dashboard

Zoals je gewend bent is het pronkstuk bovenaan de overzichtspagina de welbekende grafiek die een aantal metrics weergeeft over de door jou geselecteerde tijdsperiode. Nieuw hierin is de mogelijkheid om maar liefst vier statistieken tegelijkertijd weer te geven (voorheen waren dit er slechts twee).

Waar je normaliter op de overzichtspagina een lijst met campagnes en bijbehorende prestaties zou verwachten, is dat nu anders. In de nieuwe omgeving is de pagina namelijk opgedeeld in blokken. Elk blok bestaat uit interessante informatie over een bepaald onderdeel van je account.

Zo heb je bijvoorbeeld overzichtjes van de campagnes waarin de grootste wijzigingen hebben plaatsgevonden, informatie over de dag en het tijdstip waarop de meeste vertoningen zijn binnengekomen en wordt de meest getoonde advertentie weergegeven.

 2. Snelkoppelingen

Het team van Google heeft een aantal handige snelkoppelingen in de nieuwe omgeving ingebouwd. Zo kun je nóg sneller tussen pagina’s navigeren, enkel gebruik makend van je toetsenbord.

Het uit je hoofd leren van alle keyboard shortcuts zal misschien wat tijd vergen, maar dit gaat zich dubbel en dwars uitbetalen in de tijd die je hiermee bespaart. Een ontzettend welkome toevoeging dus, wat ons betreft.

 3. Notities

Ook heb je, zoals in Analytics al langer het geval is, nu de mogelijkheid om notities toe te voegen. Dit kan op account-, campagne- en advertentiegroepniveau. Je kunt notities bijvoorbeeld gebruiken om context toe te voegen rondom significante gebeurtenissen in je account. Denk hierbij aan plotselinge veranderingen in je verkeer, budgetaanpassingen of A/B-testresultaten.

Het voordeel hiervan is dat je je notities niet meer extern hoeft bij te houden. Daarnaast stelt het je in staat om op een later tijdstip eenvoudig bepaalde trends of afwijkingen in je data te verklaren.

 4. Promotie-extensies

Met de nieuwe interface introduceert Google tevens een nieuwe advertentie-extensie: de zogenaamde promotie-extensie. Met promotie-extensies kan je, niet geheel verrassend, promoties van je bedrijf onder de aandacht brengen. Net als de overige extensies verrijken promotie-extensies je advertentie met extra informatie waardoor je belangrijke informatie direct al op de zoekresultatenpagina van Google kunt vermelden. Ook zorgt het ervoor dat je advertentie nog meer in het oog springt.

Bij het aanmaken van de promotie-extensie kan je, indien relevant, kiezen uit een selectie vooraf gedefinieerde gelegenheden (Valentijnsdag, Kerstmis, Black Friday, et cetera). Qua type promotie kan je een geldkorting of een procentuele korting communiceren. Eventueel kan je ook nog een promotiecode aan je extensie toevoegen.

 5. Bodaanpassingen voor oproep-extensies

Indien het stimuleren van telefoontjes naar je bedrijf voor jou van belang is, kan je door middel van bodaanpassingen voor oproep-extensies ervoor zorgen dat dit extensie-type vaker vertoond wordt. Met name dus een handige feature voor adverteerders die gefocust zijn op het genereren van leads.

Je kunt deze bodaanpassing per campagne instellen. Mogelijk is het voor jou belangrijker om bij advertenties die worden getriggerd door branded zoektermen vaker je oproep-extensie te tonen dan bij generieke zoektermen.

Een nieuwe statistiek die je inzicht geeft in hoe vaak je oproep-extensie bij je advertentie is getoond, is de zogenaamde interactiedekking. Met informatie over de advertentiedekking kan je je biedstrategie verfijnen.

 6. Audience Manager

Het overzicht waar je al je doelgroeplijsten terugvindt heeft in de nieuwe Google Ads-omgeving eveneens een revisie gekregen. Zo kan je de lijst nu segmenteren op basis van zaken als gegevensbron, lidmaatschapsstatus (open of gesloten) en gebruiksstatus. Met name die laatste is handig om al je lijsten die je in gebruik hebt te onderscheiden van de lijsten die je op het moment niet gebruikt.

De kolommen die de grootte van de lijst aangeven zijn uitgebreid met een kolom voor Gmail. Net als lijsten voor het zoeknetwerk of YouTube zijn deze lijsten pas bruikbaar zodra ze duizend actieve bezoekers of gebruikers van de afgelopen dertig dagen bevatten.

De Audience Manager bevat daarnaast nog twee andere tabjes: Doelgroepinsights en Doelgroepbronnen.

    • Via de Doelgroepinsights kom je meer te weten over de doelgroepen waar je remarketinglijsten uit bestaan. Denk hierbij aan demografie, locaties, apparaten en interesses.
    • Bij de Doelgroepbronnen kan je, de naam doet het al vermoeden, bronnen koppelen aan je account zodat je op basis hiervan remarketinglijsten kunt aanmaken. Beschikbare bronnen zijn onder andere Google Ads, Analytics, YouTube en App-analyse (bijvoorbeeld Firebase).

 7. Rapport bestemmingspagina’s

Met het rapport van de bestemmingspagina’s heb je in één oogopslag inzage in de prestaties van je landingspagina’s. Elke pagina krijgt onder andere een mobiele snelheidsscore toegewezen. Deze score (1-10) geeft aan hoe snel de pagina wordt geladen na een klik op de advertentie.

Ook de ‘mobielvriendelijke klikfrequentie’ is een factor in het bepalen van de geschiktheid van je bestemmingspagina’s. Deze statistiek bestaat uit het percentage mobiele klikken dat naar een pagina gaat die geschikt is voor mobiele apparaten.

De derde statistiek die iets zegt over de kwaliteit van je landingspagina is de geldige AMP-klikfrequentie. Dit is het percentage advertentieklikken naar AMP-bestemmingspagina’s dat een geldige AMP-pagina bereikt.

Vanuit dit rapport kan je ook externe Google tools als de Mobile-Friendly Test of de AMP Validator Test aanroepen waarmee je je landingspagina’s nogmaals kunt testen.

 8. Verbeterde aanbevelingen

In de nieuwe interface neemt het tabje met de Aanbevelingen een prominentere rol in. Een belangrijk onderdeel hiervan is de accountscore. Deze score geeft aan hoe goed de campagnes in het account zijn opgezet en geoptimaliseerd. Hierbij worden aanbevelingen gegeven om de prestaties te verbeteren en de score te verhogen.

De aanbevelingen zijn gestoeld op historische data en geven schattingen van de verbetering in prestaties, mocht je de aanbevelingen opvolgen. Aanbevelingen kunnen gegeven worden op basis van onder andere zoekwoorden, targeting, advertenties, extensies, biedingen en budgetten.

 9. Showcase Shopping-advertenties (nog niet beschikbaar)

De nieuwste toevoeging aan het Shopping-arsenaal, de Showcase Shopping-advertentie, stelt ons  in staat om in plaats van een enkel product een aantal aan elkaar gerelateerde producten te promoten.

Dit type advertentie is met name handig voor adverteerders die zoekers in een vroeger stadium van de customer journey trachten te bereiken. Anders dan bij de traditionele Shopping-advertentie krijgt de zoeker bij de Showcase Shopping-advertentie namelijk meerdere soortgelijke artikelen voorgeschoteld, waardoor de kans ook groter zal zijn dat er iets tussen zit dat hem/haar bevalt.

Deze advertenties zullen gaan verschijnen zodra iemand op een algemenere term zoekt als ‘schoenen’ of ‘kledingkast’. Je zal de standaardproductadvertenties ook nog steeds zien langskomen, met name bij de wat specifiekere zoektermen.

Er kleeft echter één nadeel aan deze nieuwe advertentievorm: de advertenties zijn in Nederland nog niet aan te maken. We zullen dus nog even geduldig moeten wachten tot de Showcase Shopping-advertenties ook in ons kleine kikkerlandje beschikbaar zijn.

 10. Targeting op gezinsinkomen (nog niet beschikbaar)

Naast de gebruikelijke demografische categorieën waar je op kunt targeten en bieden als leeftijd, geslacht en ouderlijke status is het binnen de nieuwe Google Ads -mgeving ook mogelijk om op gezinsinkomen te targeten en/of te bieden. Dit was eerder enkel nog maar mogelijk in het Displaynetwerk van Google en op andere platformen zoals Facebook.

De categorisatie qua gezinsinkomen varieert van de 50 procent laagste inkomens tot de hoogste 10 procent. De rapporten zijn in te zien op advertentiegroep-, campagne- en accountniveau.

Net als de Showcase Shopping-advertenties is ook deze feature helaas nog niet beschikbaar in Nederland.

Nog meer veranderingen

Naast de besproken tien features zijn er nog vele andere veranderingen en toevoegingen in het nieuwe platform, zoals advertentie versiegeschiedenis, goal-optimized Shopping-campagnes en diverse aanpassingen op het gebied van videocampagnes. Wat vind jij de belangrijkste of meest impactvolle toevoeging(en) in de nieuwe omgeving?

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond