-

De Britse en Duitse betaaltrends op een rij

Als het gaat over betaaltrends en de adoptie van nieuwe technieken dan zijn er nogal wat verschillen binnen Europa. Onderzoekers van TSYS maakten een overzicht van de stand van zaken in Groot-Brittannië en Duitsland.

Het betalen van nu

De bekendheid van het contactloze betalen is in beide landen groot. 79 procent van de Britten is ermee bekend, 65 procent van de Duitsers. Opvallend is echter de mate van gebruik van de techniek. De helft van de Britten heeft in de afgelopen zes maanden contactloos betaald, slechts 15 procent van de Duitsers deed hetzelfde. 66 procent van de Duitsers is er eigenlijk niet eens zeker van of de betaalkaart het contactloze afrekenen ondersteunt.

Mobiel betalen is iets dat maar langzaam inburgert. Worden consumenten gevraagd of zij recent een mobiele transactie voltooiden in een winkel, dan zegt 71 procent van de Britten ‘nee’. In Duitsland is dat percentage nog hoger: 84 procent.

Wat verklaart die tegenvallende cijfers? De onderzoekers geven hiervoor twee redenen. De voor de hand liggende verklaring is dat mobiel betalen nog bijna nergens mogelijk is. Apple en Android Pay zijn in Groot-Brittannië pas sinds vorig voorjaar op de markt. Maar dit is niet de enige reden. Men maakt zich grote zorgen over de veiligheid, zeggen de onderzoekers in het rapport. Dat remt de ontwikkeling aanzienlijk.

De studie toont aan dat als consumenten uitleg krijgen over de voordelen van mobiel betalen, 24 procent meer open staat voor de technologie. Een rol die is weggelegd voor bijvoorbeeld de paymentproviders. Informeren over digitale tokens als beveiligingsmethode is niet nodig, mensen hebben eerder vrij basale vragen over hun digitale veiligheid. De industrie is gewoon nog te weinig bezig met algemene voorlichting, wordt er gezegd.

Het betalen van de toekomst?

Voor het gros van de mensen is een virtuele munteenheid dan ongetwijfeld nog een brug te ver. In Groot-Brittannië zijn bijvoorbeeld bitcoins redelijk bekend. 40 procent zegt er wel eens van gehoord te hebben, 35 procent heeft ervan gehoord maar heeft geen idee wat bitcoins zijn. Het aantal mensen dat er wel eens mee heeft betaald is in deze onderzoeksgroep zo goed als nul, zeggen de onderzoekers. In Duitsland is de bekendheid nog iets minder groot. 29 procent weet bijvoorbeeld niet wat een virtuele munteenheid is.

Ook p2p-betalen en p2p-lenen zijn als optie voor velen onbekend. Zowel in Groot-Brittannië als Duitsland heeft ongeveer de helft van de ondervraagden nog nooit p2p betaald. Een krediet aanvragen op een van de vele p2p portalen is voor bijna iedereen ongebruikelijk. Voor 91 procent van de Britten en 97 procent van de Duitsers is dit nieuw. Volgens de onderzoekers geldt ook hiervoor dat een gebrek aan communicatie en regelgeving de situatie verslechtert. Het vertrouwen in de wetgeving en controle op de platformen is minimaal.

Wat willen consumenten straks?

Controle en personalisatie. Men wil zelf kunnen kiezen voor een betaalmethode, maar op basis van betaalgedrag ook worden aangesproken. Een ‘one size fits all’ methode is niet meer van deze tijd, vertelt een onderzoeker. Gepersonaliseerde communicatie en eigen aanbiedingen zijn volgens hem een vereiste.

Zowel het Britse als het Duitse onderzoek zijn te downloaden voor meer informatie.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond