-

Drie redenen waarom een sourcingplatform om meer dan verkoop gaat

Zowel wanneer je inkoopt als wanneer je verkoopt is een efficiënt en goed werkend sourcingplatform belangrijk. Drie trends die op dat gebied naar voren komen zijn: een verlangen naar overzichtelijk management, extra diensten bieden naast alleen sourcing, en het belang van het goed kennen van je klanten.

Als het landschap waarin je werkt en de klanten voor wie je werkt blijven veranderen, moet je meegroeien. Voordat je weet hoe je kunt reageren, moet je weten waarop je moet reageren. Dat geldt ook voor de inkoopwereld: die is in de laatste jaren extreem veranderd door externe gebeurtenissen waar je geen grip op hebt, zoals de Covid-pandemie, maar ook door trends die je wél kunt onderzoeken.

Overzichtelijk management

Heb je het over inkoop, dan heb je het ook over leveranciersmanagement. Er zijn nog maar weinig bedrijven in de markt die leunen op één leverancier. Daardoor zijn veel bedrijven op zoek naar overzicht. Zulk overzicht zoeken organisaties vaak door middel van één platform voor alle producten uit de branche van hun klanten: een echte one-stop shop.

Uiteindelijk wil je van een sourcingplatform een ecosysteem maken, waar klanten als vanzelf aan denken als ze iets nodig hebben. Kijk daarom ook nadrukkelijk naar de leveranciers die actief zijn op je platform en betrek hen bij de ontwikkeling. Welke behoeftes hebben je klanten en hoe speel je daarop in met product listings van leveranciers?

Verder dan sourcing

Een tweede trend die goed merkbaar is, is de zoektocht naar gemak. Dat betekent dat sourcingplatforms meer moeten doen dan alleen fysieke producten aanbieden. Wees ervan bewust dat klanten inderdaad in de eerste plaats naar je platform komen voor een inkoop, maar speel ook vooral in op de onderliggende vragen van klanten. Want boven de inkoop hangt bij eigenlijk elke klant impliciet één eis: geld en tijd besparen. Maar hoe speel je daar op in met een sourcingplatform?

Ten eerste is het productaanbod heel belangrijk. Met een allesomvattend assortiment, waarbij je deels uit eigen voorraad levert en deels marketplace-verkopers aantrekt, zorg je voor een aanbod dat aan alle vraag kan voldoen. Ten tweede is het leveren van extra diensten belangrijk. Die diensten moeten gericht zijn op efficiëntere inkoop, zoals bijvoorbeeld e-procurement. Creëer oplossingen die klantspecifiek zijn, in plaats van algemeen. Met klantgericht advies van experts laat je zien dat je precies het juiste in huis hebt om van het bedrijf van je klanten een succes te maken. Met een uitgebreid assortiment en extra klantgerichte diensten heb je eigenlijk de fundering van een succesvol sourcing platform in handen.

Wie zijn je klanten?

Als de Covid-pandemie ons iets geleerd heeft, is het dat goede contacten onmisbaar zijn op de momenten dat het fout gaat. In tijden waarin inkoop moeilijker wordt, door extra druk op de toeleveringsketen of door het wegvallen van aanbod, is het voor klanten vooral belangrijk dat ze je vertrouwen. Dat vertrouwen krijg je alleen door te weten wat er speelt. Door proactief met je klanten mee te denken en vooral te focussen op de lange termijn, blijven klanten terug komen. Ook niet onbelangrijk: zorg dat je aanhaakt op de onderwerpen die voor je doelgroep belangrijk zijn. Laat zien dat je duurzaam durft te zijn, of dat je als familiebedrijf een andere focus hebt dan grotere concurrenten.

Over de auteur: Frank de Groot is Regional Director Western Europe bij Conrad.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond