Zo bouw je een datamanagementstrategie

Iedere organisatie kan met vier eenvoudige stappen starten met data driven marketing, ongeacht de volwassenheid van de organisatie. Daar heb je wel een stevig fundament voor nodig; eerst zoek je naar de redenen van het gestructureerd verzamelen en bewerken van data. Dit leg je vast in een datamanagementstrategie en het egel-principe is daarbij een handig hulpmiddel.

De koers die je gaat volgen hangt natuurlijk nauw samen met de missie van de organisatie. Eigenlijk is dit de belangrijkste stap in het proces wanneer je als organisatie gaat starten met data driven marketing. Niet alleen bepaalt een juiste definitie van je strategie de uiteindelijke effectiviteit van je proces, het maakt de volgende stappen ook eenvoudiger.

Het ligt voor de hand om de beschrijving van een datamanagementstrategie op te hangen aan de informatie die je haalt uit gesprekken met diverse stakeholders binnen het bedrijf zoals dit normaal gesproken gebeurt. Dit kan echter een vertekend beeld geven van de manier waarop de organisatie zich in de markt beweegt. Net als in wetenschappelijk onderzoek is het beter om te starten met deskresearch. Dit doe je door de missie van de organisaties te beschrijven aan de hand van informatie die via communicatiemiddelen en systemen voor handen zijn zoals een website en/of klantsystemen.

Als je deze informatie aan het analyseren bent dan is het egel-principe van Jim Collins een handige methode om te achterhalen waar de onderneming erg goed in is. Het egel-principe probeert een antwoord te vinden op drie vragen; waar is de onderneming gepassioneerd over (passie), waar heeft de onderneming een talent voor en welke producten en diensten zorgen voor het uiteindelijke resultaat.

Om een antwoord te geven op deze vragen kan de missie en visie die bijvoorbeeld op een website te vinden zijn inzicht geven in de eerste vraag: waar het hart sneller van gaat kloppen? Dit komt terug in de producten en diensten die worden aangeboden. Vooral uit de manier waarop deze worden beschreven kan een duidelijk beeld worden gevormd.

Het allerbeste

Neem een bedrijf in de ICT; een branche die bol staat van de aanbieders en dus van de concurrentie. Een analyse van de website vertelt ons dat een niet nader te noemen ICT-leverancier een passie heeft voor het leveren van systemen aan zorgaanbieders die mede ervoor zorgen dat miljoenen mensen worden geholpen om gezonder te kunnen leven. In de kern betekent dit dat de organisatie er alles aan doet om de beste zorgaanbieders met een vergelijkbare missie aan zich te binden.

Vervolgens kun je op zoek gaan naar de activiteiten waar het bedrijf de allerbeste in kan zijn. Ook hier geven on- en offline communicatiemiddelen zoals whitepapers, webinars, trainingen of artikelen die door medewerkers zijn geschreven vaak een idee van het onderscheidende vermogen. De thema’s die hier worden gepresenteerd geven namelijk indirect de kennisgebieden van een organisatie weer. Om de beste zorgaanbieders aan zich te binden dient onze ICT-leverancier zeer veel kennis en know-how te hebben over het werkterrein van een zorgaanbieder en wat de sterke punten en kansen zijn voor een onderneming waar het gaat om het leveren van uitstekende zorg. Deze kennis wordt weergegeven in het beschikbare trainingsaanbod en de artikelen die worden geschreven door medewerkers.

Interviews

Als je een antwoord op deze twee vragen hebt gevonden is de volgende stap om deze bevindingen aan te vullen met informatie over de producten en diensten die zorgen voor de winstgevendheid van de organisatie. Uit klantsystemen kan een overzicht gehaald worden van de bestverkopende diensten en producten en een analyse van websitegegevens geeft inzicht of de topics waarmee een bedrijf zich probeert te profileren ook daadwerkelijk succesvol zijn. De laatste stap bestaat uit het verifiëren van deze informatie door middel van stakeholders binnen het bedrijf. Zorg ervoor dat je personen uit diverse afdelingen betrekt bij deze interviews.

Wanneer een antwoord is gevonden op bovenstaande vragen zijn ook de strategische doelstellingen helder zodat deze naar concrete doelen kunnen worden vertaald. Op basis van de verkregen inzichten kunnen SMART-targets aan de doelen worden gekoppeld. In het geval van onze ICT-leverancier hebben we dus kunnen achterhalen welke kennisgebieden belangrijk zijn binnen de gezondheidssector en op welke manier deze in de praktijk worden uitgevoerd en door wie. Dit vormt dan het startpunt voor de dataverzameling op basis waarvan data driven marketing kan worden gestart.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug