-

QR-code blijft populair: Zo maak je ze

Al enkele jaren staan QR-codes bekend als de moderne vervangers van de barcode. Ondertussen behoort het tot de zaken waar wij marketeers graag naar neerkijken als het gaat om technologie. Maar als er één ding is dat het QR-codedebat laat zien, dan is het dat er zeker geen consensus is – de doeltreffendheid van QR-codes wordt nog steeds fel betwist. Toch kan men de populariteit en het gebruiksgemak van dit type code niet ontkennen.

Vooraleer we ingaan op hoe je een eigen QR-code kunt maken en hoe je jouw klanten kunt aanmoedigen om ze te scannen wanneer ze deze tegenkomen, zullen we eerst de basisprincipes eens herhalen.

Wat is een QR-code?

QR-codes, kort voor “quick response”-codes, zijn vierkante zwart-wit symbolen die mensen kunnen scannen met een smartphone om meer te weten te komen over bijvoorbeeld een product. Deze gecodeerde vierkantjes kunnen links, coupons, evenementgegevens en andere informatie bevatten die gebruikers later misschien kunnen willen naar verwijzen.

QR-codes zien er meestal zo uit:

Hoewel niet elke QR-code de vorm heeft van een perfect vierkant, zien ze er meestal uit zoals de afbeelding hierboven – met verschillende patronen die binnenin worden weergegeven. Je vindt ze vaak op direct mail, reclameborden, vliegtuigtickets en zelfs tv-reclamespots waarbij je de code snel kunt scannen met je smartphone.

QR-codes vs. barcodes

Betekent de opkomst van QR-codes dat de traditionele barcodes tot het verleden behoren? Natuurlijk niet. Traditionele barcodes zijn nog steeds een gebruikelijke manier voor bedrijven om verpakte consumptiegoederen te identificeren en hun productvoorraad te beheren. 

Er zijn echter een aantal verschillen tussen barcodes en QR-codes – zowel in hun gebruik als hun kenmerken. Hier zijn drie belangrijke verschillen:

  • QR-codes zijn verschillend van vorm

Barcodes zijn meestal rechthoekig, waardoor scanapparatuur nodig is om de gegevens van de barcode horizontaal te lezen. QR-codes zijn vaak vierkantig en geven hun gegevens verticaal of horizontaal weer. 

  • QR-codes bevatten meer gegevens 

Door zijn vierkante vorm kan een QR-code veel meer gegevens bevatten dan een barcode. In feite kunnen QR-codes honderden keren meer gecodeerde tekens bevatten dan een barcode.

  • QR-codes bevatten andere gegevens 

QR-codes worden vaak anders gebruikt dan barcodes. Barcodes bevatten belangrijke productinformatie op het verkooppunt, zoals de prijs en de naam van de fabrikant. QR-codes bieden meer ongrijpbare informatie, zoals locatiegegevens en URL’s naar promoties en productlandingspagina’s.

Hoe werken QR-codes?

Oorspronkelijk werden QR-codes ontworpen in Japan voor de automobielindustrie. Marketeers hebben de codes overgenomen vanwege hun grote opslagcapaciteit en het vermogen om extra informatie te vertalen naar de consument, naast wat in de verpakking kan worden overgebracht.

Als een consument ergens een QR-code ziet, kan hij dit met zijn mobiele apparaat “scannen” om toegang te krijgen tot aanvullende informatie, zoals hier afgebeeld:

Dus als je bijvoorbeeld een advertentie wilt maken om je podcast te promoten, kan je er een QR-code op weergeven die mensen direct naar je website of Spotify-pagina brengt wanneer ze die met hun telefoon scannen. Vrij eenvoudig, toch?

Hoe maak je nu concreet een QR-code?

Stap 1: Selecteer een QR-code generator

Er zijn tonnen QR-code generatoren. De beste geven je veel opties voor het gebruik van je QR-code en zorgen ervoor dat het met de meeste mobiele reader apps compatibel is.

Hierbij een (niet-gesponsorde) lijst van de beste QR-code generatoren:

  • Kaywa
  • GOQR.me
  • Free QR Code Generator by Shopify
  • Visualead
  • nl.qr-code-generator.com
  • QR Stuff
  • QR Code Monkey
  • Create QR Code by Google App Engine

Belangrijk bij het kiezen van een QR-code generator is of je de prestaties kunt volgen en analyseren, en of het je toelaat om een code te ontwerpen die uniek is voor je merk. Sommige QR-codes tonen bijvoorbeeld logo’s en andere pictogrammen in de code die mensen direct vertellen welke informatie ze krijgen door de code te scannen.

Stap 2: Kies het type inhoud dat je wil promoten

Selecteer eerst welk type inhoud je wilt dat je QR-code laat zien nadat men het gescand heeft. Je kunt meestal kiezen uit 10 types, zoals in de screenshot hieronder te zien is.

Zodra je het type content selecteert, verschijnt er een veld of formulier waar je de informatie kunt invullen die overeenkomt met jouw campagne.

Als je bijvoorbeeld je QR-code wilt gebruiken om contactgegevens op te slaan, zie je een aantal velden waarin je je e-mailadres, onderwerpregel en bijbehorende boodschap kunt invullen. Om een link naar een podcast op te slaan, vul je gewoon de URL in.

Stap 3: Overweeg een dynamische QR-code te downloaden

Een belangrijke valkuil bij het maken van een QR-code is dat je de gegevens die deze code bevat niet kunt bewerken nadat je het hebt afgedrukt. Maar met dynamische QR-codes kan dat wel. 

Zo kan je een dynamische QR-code afdrukken, deze scannen en een bewerkbaar formulier ophalen waar je de gegevens die je bezoekers ontvangen later nog kunt aanpassen.

Stap 4: Personaliseer het

Het leuke aan het maken van QR-codes is om het ontwerp van de codes aan jouw merk aan te passen. Wil je dat je code er zoals jouw logo uit ziet? Doe maar. Wil je dat de code het ontwerp van jouw website weerspiegelt? Geen probleem.

Houd er wel rekening mee dat niet elke QR-codemaker deze opties aanbiedt – afhankelijk van de QR-code die je wilt genereren, kan het zijn dat sommige tools beperkt zijn in hun functionaliteit.

Vergeet ook niet dat sommige aanpassingen het moeilijker kunnen maken voor scanning apps om de code goed te lezen. Het is een goed idee om twee versies van jouw QR-code te genereren – een gewone versie en een andere met jouw favoriete ontwerp.

Stap 5: Test de QR-code om er zeker van te zijn dat het werkt

Omdat een aangepaste QR-code het voor sommige mobiele apps moeilijk kan maken om te lezen, controleer je best of de QR-code correct leest, en zorg ervoor dat je meer dan één lezer probeert. Hiervoor kan je gewoon jouw smartphone (of die van je collega’s) gebruiken. Op iPhones is een QR-code lezer in het fotoapparaat geïntegreerd (sinds iOS 12). Op Android kan je de Google Lens gebruiken. Een andere gratis tool is QR Code Reader, die je automatisch meeneemt naar wat het “leest”.

Stap 6: Deel en verspreid de QR code

Een QR code zal zijn werk niet kunnen doen tenzij het gezien wordt. Zorg er dus voor dat je een distributieplan bedenkt voor het delen van de code. Je kunt er bijvoorbeeld voor zorgen dat de code wordt weergegeven op sociale media, in gedrukte advertenties, op kleding of op fysieke locaties waar mensen hun telefoons kunnen oppakken om ze te scannen. 

Samen met het delen van de code, wil je misschien ook tekstinstructies opnemen in jouw verschillende promoties om minder technische mensen te laten zien hoe ze de code moeten scannen.

Stap 7: Traceer en analyseer de prestaties

Net als bij elke marketingcampagne, moet je alle campagnes met QR-codes opvolgen om te zien of ze werkelijk werken. Hoeveel verkeer komt er van elke specifieke code? Scannen mensen je code, maar doen ze eigenlijk niets als ze eenmaal op de landingspagina zijn aangekomen? Of zien ze het nut niet eens in van je QR-code te scannen? Dit zal jou helpen bij het oplossen van problemen en het aanpassen van jouw slecht presterende QR-codes.

Gebruik geen QR-code alleen maar om te kunnen zeggen dat je er gebruikt. Het gebeurt bijvoorbeeld vaak dat marketeers denken: “Hoe kan ik een brug slaan tussen de offline en de online klantenervaring? Euh… een QR-code!” Dat is niet verkeerd, maar het is ook niet altijd goed. Overweeg ook het toevoegen van een korte, gemakkelijk te onthouden URL die mensen op hun mobiele telefoons kunnen overtypen. 

Als je zinvolle inhoud en een geschikt kanaal hebt, is de kans groter dat je QR-code mooie resultaten zal leveren. Bijvoorbeeld in Zuid-Korea dreef de winkelketen Tesco in 2011 een enorme nationale bedrijfsgroei door QR-codes in metrostations te gebruiken om mensen hun boodschappen te laten bestellen terwijl ze wachten. Het is een goed voorbeeld van hoe je QR-codes voor het juiste einddoel kan gebruiken, op de juiste plaats en tijd. 

Deel dit bericht

2 Reacties

Jolanda - GS1 Nederland

QR-codes staan bekend als de moderne vervangers van de barcode. Waar hebben we het dan precies over? Ja, de QR-code wordt gebruikt veelal voor marketingdoeleinden. Maar wat wil je waarvoor gebruiken? Een GS1-code (EAN, GTIN) bevat een unieke combinatie van cijfers die onder de barcode op een product staan. Een GS1 barcode is als een wereldwijd paspoort voor een product, deze identificeert producten met een unieke cijferreeks. Maar of de nummers zijn verwerkt in een barcode met streepjes, een QR-code of in een (RFID)-chip maakt eigenlijk niet uit. Dat is immers slechts de vertaling van de nummertjes in een symbool. Het nummer is én blijft de sleutel tot de informatie, want die blijft hetzelfde. Veel (product)informatie wordt gekoppeld aan de barcode in datapools en/of PIM-systemen. Zo gebruikt Tesco GS1 barcodes, maar gebruikt als symbool in Zuid-Korea de QR-code.

John

Als je niet online gegevens achter wilt laten, kun je ook InDesign CC gebruiken (of je marketingbureau wijzen op de mogelijkheid ;-).

Deze Youtuber laat in een paar minuten zien hoe je dat voor elkaar krijgt:
https://youtu.be/4Q-clE3Fb_s

Ik heb het zelf meerdere malen toegepast. Werkt super.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond