-

Mini-apps in WeChat brengen nieuwe vormen van e-commerce

De verdeling was altijd heel duidelijk: Tencent domineert in gaming en social media, Alibaba is bekend om zijn e-commerce. Maar met hele kleine stapjes begeeft die eerste internetreus zich op het vlak van de ander. Tencent experimenteert met nieuwe vormen van e-commerce in WeChat.

Met de lancering van ‘mini-programma’s’ in WeChat, biedt de Chinese techgigant Tencent sinds vorig jaar een nieuwe mogelijkheid voor e-commerce. Met de technologie kunnen bedrijven lichtgewicht apps uitbrengen die vanuit WeChat zijn te openen. Gekoppeld aan de digitale portemonnee die WeChat ook is. En zonder dat gebruikers de app hoeven te downloaden.

‘Half miljoen apps’

De kleine programmaatjes worden door onder meer retailers gebruikt om extra functies aan te bieden op het platform waar gebruikers toch al zoveel van hun tijd besteden. Zo heeft een supermarkt een mini programma uitgebracht dat in een winkel de QR-code scant en direct de boodschappen afrekent via WeChats betaalfunctie. Een andere keten maakt in de gelanceerde app juist gebruik van het sociale netwerk en stimuleert klanten onderling cadeaubonnen uit te wisselen.

In totaal zijn er al 580 duizend applicaties uitgebracht, zo maakte het bedrijf onlangs bekend. 170 miljoen gebruikers werken er dagelijks mee. Opvallend is dat behalve de meer traditionele winkelfuncties ook hele nieuwe varianten ontstaan.

Embedded e-commerce

Het Chinese Pinduoduo, waar Tencent een belang in heeft, heeft het eigen social commerce platform volledig met WeChat geïntegreerd door middel van zo’n mini programma. Het bedrijf zet het sociale netwerk en de mobiele portemonnee gecombineerd in voor groepsaankopen. WeChat-gebruikers kunnen bijvoorbeeld een doos luiers kopen voor tien euro, weten ze voor dezelfde aankoop vrienden te strikken dan daalt de prijs naar zeven euro per stuk.

Influencers profiteren weer op hun eigen manier. Eerder konden ze de volgers alleen naar hun eigen webwinkels sturen door middel van links in een post. Nu kunnen ze webwinkels dus ‘embedded’ opnemen waardoor het publiek met slechts een aantal klikken iets heeft besteld.

Voorbeeld van influencer met eigen winkel

Kenners merken op een Aziatische techsite terecht op dat er een belangrijk verschil is tussen e-commerce binnen Tencents WeChat en Alibaba’s platformen. Alibaba maakt het vooral gemakkelijk om producten te zoeken, prijzen te vergelijken en aan te schaffen. De ‘mini-programma’s zijn gekoppeld aan bedrijfsaccounts. Dat geeft winkelbedrijven de volledige controle over de gebruikerservaring en ze kunnen er automatisch de marketing op aanpassen. Een tijdelijke aanbieding is bijvoorbeeld te ‘pushen’ naar het juiste segment van het sociale netwerk.

Daarmee is Tencent natuurlijk nog lang geen bedreiging voor Alibaba. Maar, merken diezelfde experts op, het is een zeer slimme manier om de portemonnee WeChat Pay aan de man te brengen. En daarmee kan de ene internetreus het de andere nog weleens lastig mee maken. Met name e-commercebedrijven blijken in ieder geval enthousiast. Tijdens een terugblik op het afgelopen jaar maakte Tencent bekend dat 95 procent van de e-commercebedrijven op WeChat al een ‘mini-programma’ heeft uitgebracht.

Dit bericht is 17 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond