-

Mobiel betalen Starbucks nog groter, innoveren met cryptovaluta is optie

Bij digitaal succesnummer Starbucks wordt al dertig procent van de bestellingen mobiel betaald. De eerste vestiging waar klanten uitsluitend met de smartphone betalen is onderweg. De koffieketen hoopt koploper te blijven op het digitale vlak en ziet daarom ook wel toekomst in cryptovaluta.

Wat een paar jaar geleden nog een sprong in het diepe leek, betaalt zich nu uit. De investering in wat in jargon een digitaal ecosysteem heet, blijkt te worden gewaardeerd door klanten. Het ooit mobiele spaarprogramma is uitgebreid met onder andere een digitale portemonnee en mobiele bestelfunctie. De kop koffie is daardoor onderweg al (vooruit) te bestellen en te betalen. Een andere optie is om aan de counter met de telefoon af te rekenen.

Mobiel betalen (bijna) als standaard

Dat wordt zo gemakkelijk gevonden dat nu dertig procent van de bestellingen mobiel worden betaald. Daarmee is Starbucks volgens de CEO het meest succesvolle mobiele betaalplatform van Amerika.

De versmelting van creditcard en mobiele telefoon is in zijn ogen zo’n logische stap dat het bedrijf nu zelfs kijkt hoe het helemaal kan overstappen op mobiel betalen. In de Amerikaanse stad Seattle draait het bedrijf nu een proef met een cashvrije vestiging. Alleen de smartphone is er nog te gebruiken als betaalmiddel. Hoewel het nog een experiment is, laat Starbucks daarmee zien waar het volgens de keten naartoe gaat met betalen: ongeacht het kanaal zo veel mogelijk mobiel, zo min mogelijk gedoe.

In de tussentijd kondigt de koffieketen aan om ook de laatste vestigingen die nog niet zijn aangesloten op de mobiele bestelfunctie daarop voor te breiden. Dit voorjaar moet dat zijn gerealiseerd. De mobiele betaal- en bestelfunctie is dan overigens ook te gebruiken zonder direct deel te nemen aan het spaarprogramma, iets dat blijkbaar nog als drempel werkt.

Blijven innoveren

Hoewel Starbucks vooral bewonderd wordt om zijn aanpak, was er onlangs tijdens de toelichting op de cijfers over 2017 ook kritiek te horen, zo merkt vaksite Pymnts op. Het mobiele bestellen zou alweer aan kracht verliezen doordat het aantal actieve gebruikers iets minder hard groeit dan analisten verwachtten. Het pionieren ging blijkbaar gepaard met wat implementatiebugs. En bovendien zou de functie wat minder bijzonder zijn nu andere bedrijven goed hebben goed hebben afgekeken en met die inspiratie een verbeterde variant uitbrengen.

Ondanks de kritiek nam het aantal deelnemers aan het gekoppelde loyaliteitsprogramma in een jaar tijd met elf procent toe. Daarmee komt het totaal op ruim 14 miljoen.

En de verdere toekomst? Starbucks wil samen met de loyale klanten zoeken naar de volgende innovaties in het betalen. Bestuurder Howard Schultz gaf volgens CNBC in dezelfde toelichting aan te kijken naar cryptovaluta. Volgens de vaksite gelooft hij niet in de bitcoin als betaalmiddel, maar zou de koffieketen wel een belangrijke rol moeten spelen in een tijdperk met digitale valuta. Wat dat concreet betekent is nog zoeken. Een eigen cryptomunt komt er zeker niet. Maar Starbucks zou wel een plek kunnen zijn waar de nieuwste innovaties van techbedrijven worden getest.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond