-

Nieuwe aandacht voor Facebook Groepen en bouw van communities

Facebook ziet een grote (vernieuwde) rol weggelegd voor ‘Groepen’ – het onderdeel voor het ontwikkelen van een community. Daarom zijn er allereerst een aantal nieuwe functies uitgebracht.

Facebooks Groepen springt niet in het oog om de grote veranderingen of vooruitstrevende stappen. En dat het bedrijf in september aankondigde de ontwikkeling van de bijbehorende Groepen-app te stoppen, oogt dan ook niet als een teken van toekomstperspectief.

Toch ziet Facebook een belangrijke rol weggelegd voor online communities. Tegelijkertijd weet het ook dat er een en ander moet veranderen. Enkele maanden nadat het bedrijf een speciale conferentie voor Groepen-gebruikers hield, heeft het de veelgehoorde klachten ter harte genomen. Met nieuwe functies hopen de makers ook serieuze organisaties en bedrijven zo ver te krijgen Groepen te gebruiken voor hun community.

Nieuwe mogelijkheden voor analyse

Nieuw is bijvoorbeeld de beheerdersoptie om nieuwe gebruikers te verwelkomen met een bericht waarin ze automatisch getagged worden. Ook is een systeem geïntroduceerd waarmee badges zijn uit te delen. Net zoals in veel communities die in volledig eigen beheer zijn, kan de groepsbeheerder een status toekennen aan de gebruiker: nieuw, moderator of beheerder. De nieuwe functies voor het gebruikersbeheer stellen de beheerders verder in staat gebruikers (tijdelijk) de toegang te weigeren.

Facebook heeft daarnaast naar de wens geluisterd om uitgebreidere profielen te introduceren. Daarmee kunnen communityleden elkaar beter leren kennen en kan de beherende instantie sneller aan het groepsgevoel werken. In lijn daarmee – en niet geheel onbelangrijk – zijn de extra mogelijkheden voor analyse en groei van de groep. Een mechanisme op basis van machine learning adviseert bijvoorbeeld over de inhoud die scoort en op welk moment van de dag.

 

Vooral méér Facebook

Meer vernieuwing is onderweg. Maar is daar überhaupt behoefte aan dan? Mark Zuckerberg benadrukte de afgelopen maanden meerdere malen dat er juist nu plek is voor online communities. In de offline setting verenigen mensen zich steeds minder en dat zou slecht zijn voor de samenleving.

Zijn missie is niet langer om de wereld meer open en verbonden te maken, maar mensen de mogelijkheid te geven samen op te trekken. De echoput die Zuckerberg met Facebook heeft gecreëerd, zou hem zorgen baren. In een manifest dat hij begin dit jaar publiceerde zei hij daarom een en ander te willen veranderen. Al was zijn antwoord op de door Facebook gecreëerde wereld vooral nog méér Facebook. Techmagazine Wired merkte onlangs al scherp op dat Groepen daarom waarschijnlijk meer aandacht gaat krijgen van het bedrijf.

Dat Facebook er met deze recent gelanceerde functies nog niet is, is overigens wel duidelijk. De interface vraagt volgens de kenners nog om verbetering en ook wordt de inhoud niet goed ontsloten. Een goede zoek- of archieffunctionaliteit is bijvoorbeeld wel het minste dat beheerders en gebruikers willen. Is het Facebook werkelijk menens dan zou het de data en inzichten die het nu vooral voor adverteerders beschikbaar maakt ook moeten delen met de organisaties die mensen proberen te verenigingen, aldus de experts. Hoewel de sociale impact bij de mensen zelf vandaan moet komen, vraagt dat wel om de juiste tools. Facebook zegt daar een rol in te willen spelen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond