Steeds meer ‘Same-day delivery’. En niet alleen omdat de klant het vraagt
Vandaag bestellen en ook vandaag nog geleverd: dat lijkt steeds meer de trend te worden. Consumenten vragen er soms zelf om bij bepaalde soorten producten en steeds meer bedrijven lijken het als optie aan te bieden. Niet alleen voor de consument maar ook voor de eigen ‘cut-off’-tijden
Vandaag besteld, vandaag in huis. Na de aankondiging van Kruidvat over same-day delivery volge Blokker, in samenwerking met Thuisbezorgd, op de voet. Binnen twee uur tijd worden non-food-bestellingen aan huis geleverd. Is de consument echt zo verwend geworden of is het een redmiddel voor retailers om consumenten aan zich te binden? Hoe wordt same-day delivery ingezet en wat is de toekomst?
Bezorging op de dag van de bestelling biedt een ruime vorm van gemak voor consumenten. Bijvoorbeeld wanneer er net voor een verjaardag nog een cadeau moet worden aangeschaft of wanneer je telefoon kapot gaat. Het zijn momenten waarop de consument niet langer wil of kan wachten. Same-day delivery biedt dan een snelle oplossing en is klaarblijkelijk iets waar de consument in deze tijd behoefte aan heeft: het gebruik van bezorging binnen 24 uur is alleen al in de eerste helft van 2022 met 11% toegenomen.
Toename
Uit onze eigen cijfers blijkt dat er in juni 2022 11% vaker gebruik gemaakt werd van same-day delivery ten opzichte van het begin van dit jaar (januari). In vergelijking met het eerste half jaar van 2021 is dit aandeel zelfs verdubbeld (51%). Daarnaast komt naar voren dat maandag de drukste dag van de week is als het gaat om pakketten die binnen één dag worden geleverd.
De oorzaak van het toenemende gebruik van same-day delivery is op twee manieren in te vullen. Enerzijds door de stijgende vraag van consumenten om bestellingen zo snel mogelijk in huis te hebben (denk aan medicijnen of producten met een houdbaarheidsdatum). Anderzijds kiezen online retailers ook steeds vaker voor same-day delivery vanwege de voordelige cut-off-tijden. Wat houdt dit in?
‘Same-day’ of niet?
De leveringstijd van een bestelling die in het weekend is geplaatst wordt op die manier geminimaliseerd. Een webwinkel kan er voor kiezen om een order die in het weekend is binnengekomen, op maandag van het label same-day te voorzien. In dat geval krijgt de bestelling prioriteit boven de ‘standaard’ bestellingen en wordt op maandag nog bezorgd. Zou de retailer er niet voor kiezen om dit same-day-label te gebruiken, dan bestaat de kans dat het pakket pas later wordt geleverd: op z’n vroegst op woensdag.
Retailers kunnen met deze flexibele bezorgoptie sneller aan de vraag van de consument voldoen en pakketten als het ware voorrang geven. In een tijd waarbij consumenten veeleisender zijn dan ooit te voren en hun pakket graag snel in ontvangst nemen, is dit een handige oplossing. Het is dus niet altijd zo dat de consument achter de ‘versnelde’ levering zit: de retailer heeft de cut-off-tijden op deze manier zelf in de hand. Daarbij is het ook nog eens zo dat wanneer een webshop met meerdere vervoerders werkt, zij kunnen bekijken welke vervoerder het beste aansluit bij de (snelle) levering. Zo zijn er vervoerders die gespecialiseerd zijn in 24-uurs-levering.
Toekomst van ‘same-day delivery’
De verzendervaring is en blijft de komende jaren een belangrijke schakel binnen de gehele e-commerce-ervaring en bedrijven die hier aandacht aan besteden, zien vaak een hoger conversiepercentage in de check-out en meer terugkerende klanten. Naast de bekende marktplaatsen zijn er ook steeds meer grote retailers, zoals De Bijenkorf en Kruidvat, die same-day delivery aanbieden als bezorgoptie. Andere webshops zullen het aanbieden daarvan wellicht in gaan zetten als extra premium bezorgoptie. De eenvoudigste manier is om gebruik te maken van een verzendplatform waarmee meerdere verzendopties eenvoudig gecombineerd worden.
De groei van same-day delivery werd vorig jaar al gestart en deze stijgende lijn lijkt in 2022 verder door te zetten. In aanloop naar de feestdagen, de drukste periode van het jaar binnen e-commerce, zal deze toenemende vraag vanuit klanten een uitkomst bieden in de race tegen de klok om alles op tijd te bezorgen. Door samen te werken met een mix aan vervoerders kunnen de pakketvolumes beter worden verspreid en de drukte worden verdeeld. Daarnaast heb je als retailer de flexibiliteit om over te schakelen op een andere vervoerder bij overcapaciteit of ondermaats presteren. Uiteindelijk gaat het om het beperken van de risico’s, verwachtingen waar kunnen maken en daarmee tevreden klanten behouden.
Over de auteur: Rob van den Heuvel is CEO en medeoprichter van Sendcloud.
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op sociale media: LinkedIn, Twitter en Facebook.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond