-

The Travel Impact Lab moet reis-startups laten innoveren

De reiswereld kent een nieuw initiatief: The Travel Impact Lab, om startups succesvol op gang te helpen en bestaande organisaties binnen de reiswereld opnieuw in beweging brengen. De Social Impact Factory in Utrecht, een sociale werk- en ontmoetingsplek voor startups, scale ups en zelfstandigen, was het decor voor een goed bezochte lancering waarbij de boodschap was: “werken aan het nieuwe normaal.”

The Travel Impact Lab is in feite een community waarin reizen wordt gecombineerd met een positieve impact op de wereld om zo goed voorbereid te zijn op de toekomst.

Het platform is een initiatief van onder meer Marius Appelman, directeur van Riksja Travel en binnen Travel Impact Lab omgedoopt tot Chief Navigator. Samen met Michel Groenenstijn (bekend van Be More en Worldmapping), Gijs van den Boom (mede-eigenaar van Acato) en Loes van Kooten die de coördinatie in handen heeft, willen zij de reiswereld een stukje mooier maken.

Dit lab moet de plek worden voor innovatie en duurzame impact in de reisbranche. Het verbindt startups met gevestigde touroperators en helpt bedrijven met het bouwen aan een ondernemende, toekomstbestendige cultuur. Keynotesprekers Ramon Vullings – over cross industry innovations – en Raymond Klompsma, oprichter van srprs.me, zorgden voor de inspiratie.

Belangrijke veranderingen in de reiswereld

Volgens Appelman heeft de reisbranche kansen laten liggen. Veranderingen komen naar zijn mening te vaak van buiten de industrie als je kijkt naar bedrijven als Uber en AirBnB. Hij ziet een aantal trends waar hij met het Travel Impact Lab op in speelt:

 1. Platformisering

Er komen steeds meer platformen die op een meta schaal opereren. Hierdoor is het voor de overige spelers in de markt, zelfs de grotere toeristische spelers, steeds moeilijker om te blijven bestaan.

 2. Duurzaamheid is normaal

Met de opkomst van generatie Y en straks ook Z die ten tonele komt, is duurzaamheid in het midden van de toeristische agenda komen te staan. Zij maken hun keuzes veel meer dan vorige generaties op basis van duurzaam reizen (zoals Co2-neutraal reizen). In de onlangs uitgezonden aflevering van Tegenlicht met als titel: ‘reizen is het nieuwe roken’ werd al een flink statement gemaakt over over toerisme. “We moeten weer meer bewust reizen, door bijvoorbeeld niet het vliegtuig, maar de trein te pakken.”

3. Experience als norm

De klant wil niet alleen meer van A naar B worden gebracht, maar een unieke belevenis ervaren. Volgens Appelman moeten bedrijven in de reiswereld dan ook afstappen van het oude idee dat ze een ‘logistieke dienstverlener’ zijn. Bedrijven moeten zijn inziens weer impact durven maken en zelf voor disruptie zorgen in de reisbranche, want anders zijn de dagen geteld.

Uiteraard heeft het lab al een aantal spelers rond zich kunnen verzamelen. Onder andere de NHTV (binnenkort Breda University), de ANVR, de Triodos bank, de Social Impact Factory en Acato zijn verbonden als partners. Op drie locaties in Nederland komt een zogenaamde hub, waarbij er een soort ecosysteem wordt gemaakt waar startups, gevestigde reisbedrijven, experts en coaches elkaar kunnen ontmoeten.

Hoe werkt het?

Het Travel Impact Lab helpt “startups succesvol op gang en zet bestaande organisaties opnieuw in beweging. We bouwen een community waarin we reizen combineren met een positieve impact op de wereld.” Volgens Appelman is innoveren een apart vak en is het dus belangrijk om hiervoor een aparte locatie in te richten. “Van de drieduizend ideeën, blijven er vaak maar twee over, waarvan er slechts ééntje slaagt. Deze ideeën worden al vanaf een vroeg moment in de juiste richting geholpen, zodat ze ook sneller naar de markt kunnen worden gebracht.

Het Lab bestaat uit drie delen die apart of gecombineerd ingezet kunnen worden:

 1. Accelerator

In een team ga je een aantal weken hard systematisch werken met de lean coaches van het Travel Impact Lab. Het doel is om te kunnen bewijzen dat er voor je innovatie ook een echte vraag is in de markt en dat je in die fase al snel kunt testen of de eerste conversies (boekingen, reservering) mogelijk zijn.

 2. Sprints & masterclasses

Via een korte intensieve begeleiding van één of twee weken is het de bedoeling om je reeds bestaande idee te versnellen. Dit wordt gedaan door middel van onder meer growth hacking.

3. Movement

Het Travel Impact Lab is een beweging of beter gezegd een netwerk. Door je aan te sluiten kan je jouw kennis inzetten, maar ook de kennis van anderen gebruiken om tot betere inzichten te komen. Met een vaste regelmaat komt iedereen samen voor het delen van kennis en ervaring onder begeleiding van interessante sprekers.

Aan het programma zijn kosten verbonden. Startups betalen 15.000 euro om deel te nemen aan het acceleratorprogramma. Partners van het programma betalen 35.000 euro en overige bedrijven 45.000 euro. De 15.000 euro is vooral bedoeld om te zorgen dat de ondernemer daadwerkelijk zelf gecommitteerd is aan het idee. Het bedrag is lager dan voor bestaande bedrijven, maar is nog substantieel, om te zorgen dat het programma ook echt te maken hebben met mensen die er voor willen gaan.

Michel Groenenstijn verwacht dat er zeker veel startups of mensen met een ‘goed idee’ mee zullen doen. “Het is in ieder geval wel duidelijk dat voor mensen die aan durven te schuiven, er een groot netwerk wordt aangeboord waardoor je idee inderdaad snel opgeschaald kan worden. Het Travel Impact Lab heeft in ieder geval wel goede papieren om een echte vuist te kunnen maken en voor impact te zorgen.”

De eerste editie is in oktober of november zijn op het kantoor van Riksja in Leiden. De andere locaties die meedoen zijn Utrecht (Social Impact Factory) en de vernieuwde campus van de NHTV in Breda.

Dit bericht is 13 keer gedeeld

1 Reactie

Jeroen Loopstra

Cool Richard! Gaaf initiatief 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond