Google begint publieke test nieuwe reclamesysteem FLoC
Ruim twee maanden later dan aangekondigd, begint Google met een publieke test van zijn nieuwe reclamesysteem FLoC in Chrome. Dat moet het third party cookies en andere trackers gaan vervangen.
Ruim twee maanden later dan aangekondigd, begint Google met een publieke test van zijn nieuwe reclamesysteem FLoC in Chrome. Dat moet het third party cookies en andere trackers gaan vervangen.
In de Privacy Sandbox experimenteert Google met de vervanging van 3rd-party cookies. Wat zijn de ontwikkelingen er wat moeten we ervan denken?
Google wil een grotere speler worden op de e-commercemarkt en laat tienduizenden webwinkels hun producten gratis in de zoekmachine figureren.
Zonder er enige ruchtbaarheid aan te geven, publiceert Google zijn eigen besturingssysteem Fuchsia. De ontvangende hardware is de eerste generatie Nest Hub-apparaten.
Het Bundeskartellamt begint een onderzoek naar de wijze waarop Google Duitsland, Ierland en Alphabet data gebruiken. De vraag die centraal staat is of het zijn marktmacht misbruikt en concurrentie belemmert.
SpaceX gaat een samenwerking aan met Google. Zakelijke klanten hebben zo toegang tot clouddiensten tegen hoge snelheden en lage latency. Dit is met name van toepassing voor gebruikers in regio’s waar geen snelle vaste internetverbindingen zijn.
Vodafone sluit een zesjarige overeenkomst met Google Cloud om zijn kennis en ervaring met data-analytics met Google Cloud uit te diepen. De partijen ontwikkelen ook consultancydiensten om aan andere datavaardige multinationals te verkopen.
Google verrast de financiële markt met een enorme winstsprong. Het nettoresultaat over de drie maanden tot april verdubbelde ruim tot een kleine achttien miljard dollar. De omzet was 55 miljard.
Geen van de andere browsermakers, Brave, Vivaldi, Microsoft en Mozilla, ziet brood in het reclamesysteem dat Google ontwikkelt voor Chrome. Ze nemen FLoC niet op in hun eigen webbrowsers.
De makers van ’s werelds grootste CMS, Wordpress, overwegen om FLoC actief te gaan blokkeren wanneer dat uitkomt in de nieuwe versies van Google Chrome. Dit voorkomt dat de browser, een in principe onafhankelijke tussenpartij, gebruikersgroepen kan discrimineren voor reclamedoeleinden.
Schrijvers en uitgevers van productrecensies moeten beter hun best gaan doen. Google gaat onderscheid maken tussen verhalen die enkel features opsommen en besprekingen die echt de diepte ingaan. Die gaan beter scoren in de zoekresultaten.
“Bordeeleigenaar Google wil lid worden van het koor”. Zo omschrijft lobbyist Ken Glueck van Oracle Googles nieuwe reclamemachine FLoC in browser Chrome.
Het Amerikaanse ministerie van Justitie onderzoekt of Google kleinere concurrenten blokkeert met het besluit om 3rd party cookies uit Chrome te weren.
Bij de inzet van voice- en chatbots is een goede inrichting en slim gebruik van analytics cruciaal voor het verbeteren van de klantervaring.
De Europese reclame- en uitgeefbranche hangt in de gordijnen over Googles aankondiging om helemaal geen trackers meer toe te staan in zijn browser Chrome.