-

B2B marketing onderzoek 2018: Contentmarketing groeit maar door

In 2018 heeft ruim 80 procent van de B2B marketeers (84%) leadgeneratie als strategische focus gevolgd door de customer experience (57%). Voor het derde jaar op rij lanceerde Online Succes het B2B marketing onderzoek. Hiervoor deed het bedrijf online onderzoek onder bijna 200 B2B-marketeers in Nederland. En contentmarketing? Dat wordt almaar groter komend jaar.

Aandacht voor de General Data Protection Regulation (GDPR) wetgeving

In het onderzoek vroegen we de B2B marketeers of hun bedrijf al klaar is voor de GDPR-wetgeving die in mei 2018 ingaat. Van de marketeers gaf 25 procent aan dat hun bedrijf al klaar is voor de GDPR en nog eens 50 procent pakt dit in 2018 op.

Focus op het gebied van online marketingmiddelen voor 2018

Van de respondenten heeft 79% content marketing als focus gevolgd door zoekmachine optimalisatie (71%). Op de derde plaats volgt de focus op sociale media (58%).

Inzet van content marketing blijft groeien

Content marketing is niet meer weg te denken in een B2B marketing strategie. Dit zien we ook terug in de cijfers. Maar liefst 71% van de Nederlandse B2B marketeers zet al content marketing in. Dit is een stijging van 10% t.o.v. 2016. En 15% gaat in 2018 met content marketing aan de slag.

In de Verenigde Staten zet maar liefst 91% van de B2B marketeers contentmarketing in ten op zichte van de 71% van de Nederlandse B2B marketeers uit ons onderzoek (bron).

Google AdWords nog steeds favoriet, LinkedIn blijft groeien

De meeste B2B marketeers zetten ook betaalde vormen van online adverteren in om bezoekers en leads mee te werven. In 2017 focust 46% van de B2B marketeers zich op Google Adwords en 59% wil zich hierop focussen in 2018.

Het valt op dat LinkedIn steeds meer populariteit geniet, in 2018 wil maar liefst 51% hiermee aan de slag. De focus op Facebook advertenties blijft min of meer gelijk in 2018 ten opzichte van 2017 (27%). En Twitter ads heeft met 2% een bijzonder klein aandeel in de focus van de B2B marketeer in 2018.

Webinars als leadgeneratie kanaal nog steeds onderbelicht

Het inzetten van webinars is een hele goede manier om leads mee te genereren. Echter, slechts 30% van de B2B marketeers maakt hiervan gebruik en maar 21% wil hiermee in 2018 starten. Wellicht is het voor B2B marketeers nog een uitdaging om webinars succesvol in te zetten. Je kunt je webinar koudwatervrees overwinnen door ons artikel ‘succesvol leads genereren met online webinars’ te lezen.

Marketing automation is met een gestage opmars bezig

Het genereren van leads is één van de belangrijkste werkzaamheden van de B2B marketeer. Het opvolgen van deze leads zodat ze klaar zijn voor sales, kun je met de inzet van marketing automation software faciliteren.

Van de respondenten geeft 40% aan dat ze marketing automation gebruiken en 21% wil dit in 2018 inzetten. Zo’n 32% heeft nog geen idee, dit komt wellicht omdat veel B2B marketeers nog geen goed beeld hebben van de impact en resultaten van marketing automation. In ons onderzoek van 2016 gaf 30% van de B2B marketeers aan dat ze marketing automation inzetten. Met de 40% dit jaar is dat een stijging van 10%.

De cijfers over het gebruik van marketing automation zijn het meer dan waard om hier ook in 2018 serieus mee aan de slag te gaan. Met marketing automation kan de omzet tussen de 10-30% stijgen. Daarnaast kan het aantal leads dat klaar is om door sales op te volgen met 50% stijgen (bron).

CRM systemen niet meer weg te denken binnen B2B marketing

De leads die binnenkomen, moeten ook opgevolgd worden. En dat geldt met name voor de leads die het meest bereid zijn om tot aankoop over te gaan. Een CRM systeem is hierbij van groot belang om overzicht te houden en de opvolging op een centrale plek te hebben.

Van de B2B marketeers maakt 83% gebruik van een CRM systeem. Zo’n 6% gaat hiermee in 2018 aan de slag. Hierbij zijn de meest populaire CRM-systemen Salesforce (20%) gevolgd door Microsoft Dynamics (17%), Pipedrive (16%), Teamleader (15%) en PerfectView (10%).

Conclusie

De strategische focus in 2018 ligt op leadgeneratie, customer experience en marketing automation. Daarnaast is uiteraard de GDPR-wetgeving ook een belangrijk aandachtspunt. Om leads te genereren blijft content marketing van groot belang. Ook ontdekken steeds meer B2B marketeers de mogelijkheden van marketing automation.

Wil je de complete resultaten van het onderzoek inzien? Download dan hier het B2B marketing onderzoek 2018.

Deel dit bericht

9 Reacties

Martijn de Haas - Prospectory

Goed om onderzoekscijfers te zien die de richting van B2B marketing aangeven.

Er staat ook “Het inzetten van webinars is een hele goede manier om leads mee te genereren.”. Waar blijkt dit uit?

Frank - Online Succes

Dank voor je reactie Martijn!

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat webinars zeer effectief zijn om leads te genereren. O.a. uit onderzoek van Ascend2: “Van de beschikbare lead generatie tactieken zijn webinars het op één na meest effectieve type premium-content voor marketeers.” en onderzoek van DemandWave: “DemandWave’s 2016 State of B2B Digital Marketing Report put webinars second behind white papers for effective lead generation.” Zie: https://www.slideshare.net/DemandWave/2016-state-of-b2b-digital-marketing-report

Martijn de Haas - Prospectory

Hartelijk dank voor de onderbouwing en de link Frank!

Gerdinand - IPMsolution

Beste lezer,
Het klopt inderdaad. Contentmarketing is niet meer weg te denken. Hoe handig is het voor bedrijven. Ze worden enorm geholpen met zoeken. Binden enkele klikken bij je gewenste product of dienst.
Alleen een beetje jammer dat de websitebezoeker soms snel afhaakt. De kleur, de opbouw als dat niet de wens is van de bezoeker dan is hij/zij al vertrokken.
Wat in de toekomst belangrijker wordt is direct de bezoeker achterhalen. B2B bezoeker direct in de mailbox ontvangen vanaf de eerste seconde. dan wordt elke adwords klikker terugbetaald.
IPMsolution heeft tevens de dubbele concurrentie klikker in de gaten. Dan bespaar je ook nog eens heel veel eurootjes.
Met vriendelijke groeten
Gerdinand

Hans Snel - Nectar Marketing

Frank, dank je wel voor het delen van dit onderzoek. Ik lees dat bijna 200 B2B marketeers aan dit onderzoek hebben meegedaan. Ik vind noch bij jou nog in de presentatie op Online Succes meer informatie over deze participanten. Voor het wegen van de uitkomsten is dat wel van belang. B2B is een containerbegrip, daar vallen zeer uiteenlopende bedrijven met zeer uiteenlopende businessmodellen en dynamieken onder: van ‘dozenschuivers’ tot consultative selling, van tientjeswerk tot miljoenenorders. Kun je iets vertellen over het type bedrijven dat heeft deelgenomen en de positie van de marketeers in de organisatie?

Pieter van Diggele - B+B Vakmedianet B.V.

Dank weer voor dit onderzoek Frank. Ben wel benieuwd waarom jullie bij betaald adverteren niet naar native advertising hebben gevraagd? Kijkend naar onze B2B advertentiemarkt is daar een enorme groei gaande. Of zie je dat als integraal onderdeel van contentmarketing?

Dat brengt me op een tweede punt: hebben jullie in het onderzoek de definitie van contentmarketing gespecificeerd? Aangezien je contentmarketing als een marketingmiddel naast SEO, bloggen en lead nurturing schaart vermoed ik dat die definitie afwijkt van de definitie die CMI hanteert:

“Content marketing is a strategic marketing approach focused on creating and distributing valuable, relevant, and consistent content to attract and retain a clearly defined audience — and, ultimately, to drive profitable customer action.”

Frank - Online Succes

Dank voor je reactie Hans! De respondenten komen voor een groot deel uit ons eigen netwerk, o.a. abonnee’s op onze nieuwsbrief en klanten. Dit zijn met name MKB+ bedrijven en de B2B marketeers die hier werkzaam zijn.
We proberen de enquete voor het onderzoek zo laagdrempelig mogelijk te houden, wellicht een idee om voor volgend jaar ook naar het functieprofiel te vragen. Dank voor je feedback Hans!

Frank - Online Succes

Pieter, dank voor je reactie! De definitie van contentmarketing is niet in de enquete gespecificeerd. Mocht je hierover nog een suggestie hebben voor ons onderzoek volgend jaar, dan kun je me altijd mailen. Tx!

Verder hebben we bij betaald adverteren ook gevraagd naar overige vormen waar o.a. native advertising ook onder valt en deze optie is door 10% van de respondenten ingevuld. Een verdere uitsplitsing hiervan is voor volgend jaar zeker een goed idee.

Maurits

Leuk om deze inzichten te lezen maar ik mis het stukje verantwoording van de cijfers. Hoe kom je bij deze gegevens?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond