-

Een ‘digitale rode loper’ voor een duurzame groei van het toerisme

Toerisme blijft wereldwijd groeien. In een hotspot als Amsterdam is dit niet altijd reden voor onverdeeld optimisme. Zo bleek deze maand ook tijdens de presentatie van de groeicijfers van Airbnb. Nieuwe digitale diensten bieden nu de mogelijkheid toeristische overlast te beperken. Het toverwoord is personalisering.

Amerikaanse reizigers rekenen massaal op mogelijkheden om het aanstaande vakantie te personaliseren. Volgens onderzoek door American Express verwacht liefst 85 procent van de ondervraagden dat reisorganisaties, luchtvaartmaatschappijen en hotelketens hier op inspelen. Naast concrete opties hebben de Amerikanen ook een duidelijke behoefte aan handige tools om die gepersonaliseerde reis eenvoudig te kunnen managen.

Een bestemming die dat slim oppakt is Dubai. In tegenstelling tot de statische websites van sommige andere reisbestemmingen verleidt de officiële toerismewebsite van het populaire vakantie-emiraat bezoekers tot het maken van keuzes. Die keuzes worden vastgelegd in hun bezoekersprofiel. Bovendien biedt de website de reiziger ook de mogelijkheid alle points of interest – die ze mogelijk willen bezoeken – direct op te slaan in een gepersonaliseerde itinerary.

Genius tool

Op basis van zoekgedrag krijgt de bezoeker tips voor mogelijk interessante bezienswaardigheden. De interactieve Dubai-app maakt het vervolgens mogelijk de thuis gemaakte reisplanning naadloos op te slaan. Bovendien bevat deze app ook een zogenaamde ‘Genius’ tool, die door de reiziger geselecteerde points of interest efficiënt in de gepersonaliseerde to do list kan verwerken. Daarbij worden ook belangrijke factoren als openingstijden en tussenliggende afstanden meegenomen.

De Genius tool maakt het ook mogelijk om de to do list op elk gewenst moment te herschikken op basis van bijvoorbeeld de locatie van de gebruiker. Een waardevolle functie, als zaken toch niet helemaal volgens planning lopen op de bestemming zelf.

Actuele locatietips

Slimme ondernemers spelen hier op in met het ontwikkelen van diensten rond de actuele locatie van de reiziger. Zoals de Digital Concierge-dienst die Panasonic en IBM momenteel ontwikkelen. Via IBM’s supercomputer Watson kunnen onder meer hotels, musea en vliegvelden hun bezoekers hiermee nauwkeurig gaan informeren over de route naar hun bestemming. Maar ook mogelijkheden om te winkelen of attracties te bezoeken in de directe omgeving van de bezoeker.

Naast de mogelijk om extra inkomsten te genereren,  lonkt er voor toeristische hotspots nóg een interessante toepassing.  Een campagne van de Stichting Amsterdam Marketing biedt daartoe de sleutel. Onder het motto ‘Visit Amsterdam, See Holland’  clusterde Amsterdam in totaal 17 profileerbare regio’s en locaties in het Metropolitan Area Amsterdam. Zandvoort aan Zee werd Amsterdam Beach, andere locaties zijn nu Rustic Retreats, Amsterdam Flowers of Castles & Gardens.

Flitstoeristen

Deze insteek genereerde liefst 27 procent meer bezoekers voor de Amsterdam Metropolitan Area. Bovendien blijkt uit onderzoek door de Amsterdamse stadsmarketeer dat langer verblijvende toeristen met een specifieke reisplanning niet alleen aanzienlijk meer inkomsten genereren, maar ook veel minder overlast veroorzaken dan de ‘flitstoeristen’ die in korte tijd alle trekpleisters in de binnenstad aflopen.

Slimme toeristische hotspots trekken deze aanpak door in hun ‘digitale rode loper’. Daarmee optimaliseren ze het verblijf voor de meest interessante toeristenstromen. De toeristen die de leefbaarheid en het imago van de bestemming versterken, in plaats van verzwakken. Dát is duurzame toeristische groei.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond