-

Lucht vervoeren is het duurste wat er is

Over-verpakken is volgens Thuiswinkel.org de grootste uitdaging van webwinkels die duurzaam willen ondernemen. De meeste bedrijven richten zich op het milieuvriendelijker maken van het transport zelf en vergeten te kijken naar de verpakkingen.

Het vergroenen van de logistieke afhandeling van e-commerce kan op twee manieren: door de CO2-uitstoot terug te dringen en de verpakkingen te minimaliseren. De meeste partijen concentreren zich op de eerste optie en werken bijvoorbeeld met elektrische voertuigen voor het vervoer van pakketjes. Maar verpakkingen zijn veel vervuilender dan de CO2-uitstoot van voertuigen.

Jaarlijks worden er zo’n 250 miljoen pakketten verzonden door webwinkels. Volgens cijfers van Connekt zijn bestelbusjes met pakketten verantwoordelijk voor minder dan 1 procent van de totale CO2-uitstoot van het wegtransport. Maar ze vervoeren elf ton verpakkingsmateriaal, waarvan negen ton papier en twee ton kunststoffolie. Het papier wordt grotendeels gerecycled maar plastic niet. Het opvulmateriaal bestaat vooral uit papier (58 procent), gevolgd door plastic (40 procent) en schuim.

Geen wonder dus dat het optimaliseren van verpakkingen hoog op de agenda staat van webshops. Uit onderzoek van Thuiswinkel blijkt dat 80 procent hiermee bezig is. De business case is gemakkelijk te maken: je hebt lagere transportkosten want er passen meer bestellingen in de wagen, de CO2-uitstoot is lager want het aantal ritten neemt af, je hebt minder materiaal nodig om een product te verpakken en je neemt frustratie weg bij de consument.

Welke mogelijkheden zijn er?

 1. Verpakkingsloos verzenden

Verpakkingsloos verzenden komt erop neer dat producten in afsluitbare kratten in verschillende maten worden vervoerd. Deze zijn gemaakt van recyclebaar materiaal.

De meeste producten zoals kleding zitten al in een fabrieksverpakking. Die stop je in een krat, deksel erop, verzegelen en vervoeren. De buren zien dus niet wat je hebt besteld.

De webwinkel hoeft geen verpakkingen meer te kopen en het inpakken van de producten is veel simpeler – er hoeven immers geen dozen in elkaar te worden gezet en voorzien van vulling. De total cost of ownership daalt voor de verzender en die is bovendien duurzaam bezig. Als je ervoor kiest om ook de retouren verpakkingsloos te doen, krijg je minder schade die wordt veroorzaakt doordat consumenten de producten slecht verpakken.

Voordelen: Lagere verzendkosten, minder CO2, minder materiaal, minder frustratie van de consument.

Nadelen: De merkbeleving is minder. De kratten zijn standaard en niet voorzien van het logo van de verzender. Daarnaast werk je met standaardformaten en blijft er dus sprake van enige loze ruimte en kunnen niet alle producten erin worden verpakt.

 2. Duurzame verzendmaterialen

Er zijn heel veel initiatieven met betrekking tot het ontwikkelen van duurzame verzendmaterialen. Papier en karton zijn van zichzelf al recyclebaar en afbreekbaar. Voor het vervoeren van voedsel wordt steeds vaker gebruikgemaakt van verpakkingen die zijn gemaakt van maïszetmeel. Maar er bestaat tegenwoordig ook afbreekbaar bubbeltjesplastic en plastic tasjes die zichzelf beginnen af te breken zodra ze worden blootgesteld aan daglicht.

Voordelen: De materialen zijn bewezen minder belastend voor het milieu.

Nadelen: Je bent afhankelijk van de welwillendheid van de consument om te recyclen dus je weet niet zeker of je milieu-impact kleiner wordt.

 3. Dozen op maat

Als je een pak wilt hebben dat perfect past, dan is maatwerk de beste optie. Hetzelfde geldt voor verpakkingen – een doos die voor een specifiek product is ontworpen levert de minste loze ruimte op. De dozen worden bovendien van steeds dunner materiaal gemaakt, wat de verpakkingen nog efficiënter maakt.

Voordelen: Je kunt hiervoor recyclebare of biologisch afbreekbare materialen gebruiken en reduceert de loze ruimte tot nul. Je kunt de verpakking gebruiken voor je ‘branding’.

Nadelen: Het is een kostbare aangelegenheid als je een groot productassortiment hebt met uiteenlopende afmetingen. En dunner materiaal is minder stevig dus je hebt een grotere kans op schade.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond