-

Online Marketing 101: Begin met de Basics

In mijn werkend bestaan kom ik helaas (!) maar al te vaak bedrijven en organisaties tegen die per se ‘iets’ willen doen met online marketing. Soms vinden ze zelfs dat ze dat moeten, al dan niet gevoed door de beruchte fear of missing out. Mijn ervaring is dat met name de technische en productiebedrijven nauwelijks enige voorrang aan online marketing geven, maar intussen wel bang zijn de boot te missen.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

 

Wat zo’n beetje standaard aanwezig is, is een website. Ja, die heb je wel. Kom op zeg, anders tel je toch niet mee? Met een beetje geluk is er ook een twitteraccount of een bedrijvenpagina op LinkedIn. Alle drie vaak in erbarmelijke staat. Vol goede moed ooit begonnen, of nog liever: vol goede moed aan een vernieuwde site begonnen ….en daarna toch een beetje verwaarloosd of verkeerd onderhouden.

Het kan nog erger

En wat in mijn ogen nóg erger is:

  • Het bedrijf heeft goed gekeken naar de concurrent en de directie roept mij erbij omdat ze dat wat de concurrent heeft, ook wil. En wel rapido! Of ik dat even wil regelen.
  • De directie heeft iets gehoord, ze zijn door iets of iemand (een marketingmanager?) getriggerd en is met een goedbedoelende partij in zee gegaan zonder te weten waar ze als bedrijf nou eigenlijk aan zijn begonnen.
Stel doelen

Stel dat je je website wilt gaan promoten. Of je wilt je doelgroepen/contactgroepen beter bereiken zodat ze ook een keer op je website komen. Afgezien van een degelijke advertentiecampagne, wat komt daar dan bij kijken?

Mijn tip? Stel doelen in je stappenplan. Stap voor stap en niets tegelijkertijd.

Binnen de online marketing zijn er diverse, nogal uiteenlopende disciplines. En als bedrijf zul je al snel door de bomen het bos niet meer zien. Wat moet je doen? Waar moet je bij online marketing rekening mee houden? Is dat wel iets voor ons bedrijf?

Mijn tip? Stel doelen in je stappenplan. Stap voor stap en niets tegelijkertijd.

Waar begin je bij online marketing? Een bescheiden stappenplan.

Bestudeer eens het model van gedragsbeïnvloeding van BJ FOGG. Hoe kun je mensen beïnvloeden zodat ze gaan denken en doen zoals jij dat beoogt? Dan moet je iets afweten van gedragsbeïnvloeding, dat overigens sterk in verband staat met het volgende stapje.

Overtuigingsprincipes van Cialdini (bijvoorbeeld sociaal bewijs). Needless to say: als je mensen wilt beïnvloeden in kennis, houding en gedrag en je wilt ze daarvan overtuigen, dan is Cialdini (met zijn boek ‘Invloed’) van essentiële waarde.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Interaction design principes (bijvoorbeeld feedback en affordance). Check of je medium (site, digitale nieuwsbrief of je twitteraccount) voldoet aan de basis-principes van interaction design. Niet alleen een fancy site werkt, een site met intuïtieve navigatie en goede knoppen is essentieel.

Doelgroepanalyse en persona’s: een vak apart om de customer journey en de funneling goed in beeld te krijgen. Meestal begin je hier over na te denken (wie is mijn doelgroep, wat beweegt mijn imaginiaire klant?) maar dat is in bijna alle gevallen te vroeg. Zorg eerst dat je design, interactie (ook call to action overigens) en navigatie goed in orde zijn, zorg dat de content van je medium klopt (met het doel wat jij voor ogen hebt uiteraard) en ga dan pas nadenken over wie tot jou komt en hoe men dat doet. De volgorde zorgt voor rust in je kop, dat garandeer ik je.

Ontwerpen van wireframes van webpagina’s, mobiele pagina’s, e-mails en banners. Pas je kennis toe op wat je doelgroepen en persona’s graag zien of horen. Bedenk: bijna niemand leest meer, men scant. Ook dit artikel scan je (eerst). Met een beetje geluk lees je het ook.

De specifieke requirements voor conversie via social media en mobiel. Website is 2, mobiel/tablet is inmiddels 1. Leuk hoor, die website maar hoe doet ie het op een mobieltje? Wie nu nog mobiel ontkent, kan maar beter inpakken. En echt, ik spreek nog regelmatig bedrijven die glashard beweren dat ze mobiel niet bereikbaar hoeven te zijn, terwijl hun webstatistieken iets heel anders laten zien.

De geheimen van goede landingspagina’s en salesfunnels: heb je voorgaande punten een beetje op orde? Ga nu dan campagnematig denken en bedenk salesfunnels. Met campagnes stel je doelen en die zijn vanaf nu hard nodig om koers te houden. Salesfunnels helpen je bij het finetunen van je bezoekers op de site. Ze gaan dat doen, wat JIJ wilt dat ze gaan doen. Te vaak zie ik sites waar over een juiste trechtering niet goed is nagedacht en dan doen bezoekers maar wat.

Persuasive copywriting (bijvoorbeeld elevator pitches, SEO en knopteksten). Hoe ben jij bezig met het vak schrijven? Je hebt je medium op orde, je hebt je doelgroepen in beeld, nu ga je naar hen toe schrijven. En je doet Google en daarmee dus jezelf een pleziertje door zo relevant mogelijk te zijn voor bepaalde zoektermen. Zoek wel eerst uit of er op de door jou bedachte zoektermen wel wordt gezocht en of de zoekterm niet te breed is. En bedenk nogmaals: men leest niet, men scant.

Het is geen must

Het is zo goed als onmogelijk om compleet te zijn in dit artikel, net zo goed als elk punt weer een dozijn artikelen op zich oplevert. Het gaat mij erom dat jij als bedrijf of organisatie die het in het begin echt niet weet, in elk geval een klein houvast hebt. De volledige online marketing beheersen is geen must maar de juiste keuzes maken in je stappenplan wel. Alleen zo kom je telkens een stapje verder.

Deel dit bericht

1 Reactie

E-commerce en Online Marketing Lesmethode - Exalo Media

Het mooie van wireframing vind ik dat je met de klant samen kunt gaan zitten en gelijk de wensen en doelen kunt laten terugkomen in het ontwerp.

Voor de klant gelijk zichtbaar, voor jezelf scheelt het veel werk als je continu proef- of testversies moet aanleveren.

– Jan

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond