-

Wat is de oplossing voor cookieloos adverteren?

Na Apple’s Safari en Mozilla’s Firefox stopt ook Google Chrome vanaf 2023 met het ondersteunen van third-party cookies. Dit heeft grote gevolgen voor het gebruik van advertenties en online marketing. Maar hoe kun je jezelf als online marketeer het best voorbereiden op deze ingrijpende verandering?

Het einde van third-party cookies

Verschillende bedrijven anticiperen al langer op adverteren zonder third-party cookies. Apple is bijvoorbeeld een voorloper op het gebied van een cookieloze toekomst. Zo heeft de techreus op eigen initiatief meerdere malen de standaard cookieduur op zijn apparaten verkort en en de mogelijkheid geboden om aan te geven of de drijven achter de apps je gegevens mogen opslaan.

Een third-party cookie is een stukje code dat geplaatst is op het apparaat van de gebruiker. Dat maakt het bijvoorbeeld mogelijk voor adverteerders om gerichte advertenties te plaatsen nadat je een bepaalde website hebt bezocht. Het is voor marketeers binnenkort niet meer mogelijk gebruik te maken van deze methode, en dat kan grote gevolgen hebben.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Waarom moet je er iets mee?

De huidige vorm van digitale marketing maakt veel gebruik van third-party cookies. Deze technologie wordt onder andere gebruikt om uitgebreide conversiemetingen te doen,  A/B-testen uit te voeren en om remarketing in te zetten. Adverteren met behulp van cookies was tot op heden een essentieel onderdeel van menig succesvolle online marketingstrategie.

Deze tools functioneren goed omdat ze kunnen rekenen op een input van kwalitatief goede data, verzameld over een langere tijd, over meerdere domeinen. Om deze tools te kunnen blijven gebruiken in je online marketingstrategie zullen er nieuwe technieken gebruikt moeten worden om data te verzamelen en toe te passen.

Wat is de best practice?

Hoewel de alternatieven en mogelijke oplossingen voor deze verandering zich razendsnel ontwikkelen, is het wel zeker dat het verzamelen van first-party data steeds belangrijker wordt.

Omdat je data niet zomaar meer met derden gedeeld kunnen worden, is het verstandig dat je de ‘eigen’ data zo goed mogelijk op orde hebt. Manieren om meer eigen data te verzamelen kan bijvoorbeeld door mensen vroegtijdig aan je bedrijf te binden. Denk hierbij aan mensen in laten schrijven voor een nieuwsbrief, freemium-oplossingen van je product of dienst aanbieden in ruil voor gegevens, of het aanmaken van een account. Deze gegevens gebruik je vervolgens om je data anoniem met derden te delen zonder gebruik van cookies. Denk bijvoorbeeld aan programma’s als de Conversion API van Facebook of de Google Offline Conversion Import.

Naast het verzamelen van de first-party data, wordt ook het modelleren van de beschikbare data belangrijker. Je meet minder, dus moet je het deel dat je wel inzichtelijk hebt beter modelleren om iets te kunnen zeggen over het totaalresultaat van de online marketingactiviteiten. Google, Facebook en andere partijen zullen waarschijnlijk met eigen modellen komen, maar je kunt jezelf afvragen of een eigen model ontwikkelen niet beter is.

Conclusie

Third-party cookies gaan verdwijnen, dit lijkt op dit moment een onomkeerbaar proces. Om daar goed op in te spelen, moet je als bedrijf een andere strategie hanteren. Het verzamelen van je eigen first-party data wordt hierdoor belangrijker. Hoe beter deze data zijn, hoe beter je campagnes via verschillende kanalen inzichtelijk blijven. Toch zal een deel niet meer inzichtelijk zijn, daarvoor moet je nadenken over de juiste manier van modelleren.

Over de auteur: Chloë Fonville is Digital advertising specialist bij SDIM.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond