Vijf tijdbesparende ChatGPT-prompts voor SEO-specialisten
De AI van ChatGPT zet SEO-specialisten op scherp. Moeten we hier wat mee? Of is de angst voor represailles van Google’s algoritme te groot? De verleiding om ChatGPT in te zetten voor SEO content is namelijk groot. Wat kan wel, en waar moet je met een grote boog omheen lopen?
In dit artikel bespreek ik Google’s laatste kijk op door AI-gegenereerde content en deel ik vijf tijdbesparende prompts (instructies voor AI) om je SEO taken op te snellen.
Hoe denkt Google nu over AI-content?
De hype rondom ChatGPT is bij Google niet onopgemerkt gebleven. Sindsdien heeft het bedrijf meerdere nieuwe adviezen gepubliceerd op Google Search Central. De eerste belangrijke verklaring van Google die ik wil delen is deze:
Hierin lezen we dat Google veel waarde hecht aan E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness and Trust) van een artikel. Volgens Google laat je zo E-E-A-T zien:
Kortom, het is belangrijk om de auteur duidelijk te vermelden en bezoekers de optie geven om hierop te klikken voor meer achtergrondinformatie of voor zijn of haar specialismen. Kun je dit ook met een AI zoals ChatGPT bereiken? Google geeft het volgende antwoord:
Het antwoord is dus: nee. Een AI heeft niet de benodigde E-E-A-T-eigenschappen. Dit houdt in dat ieder artikel zonder E-E-A-T (lees: zonder menselijk auteur) van lagere waarde is voor Google. Dit is niet optimaal en moet je dus niet willen als SEO-specialist.
Wat kan SEO dan wel met AI?
Het oordeel is geveld: laat artikelen door echte mensen schrijven en optimaliseer deze vervolgens voor de zoekmachines. Maar, wat kan wel? Nou, heel veel. Ik ben in een bijzondere tool gedoken waarmee je flink wat tijd kunt besparen op je SEO werkzaamheden.
Ik maak gebruik van de AIPRM Chrome add-on die je gratis kunt installeren in je Chrome browser. Na het openen, word je naar Open AI gestuurd. Daar log je in met je Facebook of Google-account. Je kunt ook een afzonderlijk account aanmaken bij Open.ai. Dit is voorlopig nog gratis. Inmiddels is ook het ChatGPT-Plus-account geïntroduceerd voor 24,20 Dollar per maand. Hiermee hoef je tijdens drukte op het netwerk niet te wachten. Dit kan handig zijn wanneer je hier vaker gebruik van wilt maken.
Okay, nu kan de prompt-pret beginnen! In het dashboard kun je kiezen tussen publieke prompts en ‘Own prompts’ (je zelfgemaakte prompts). Ik zal de volgende vijf prompts bespreken:
- Silostructuur maken
- Zoekintentie achterhalen
- FAQ automatiseren
- Productomschrijvingen
- Zelf een prompt maken
Silostructuur maken
Als SEO-specialist spreek je met een uiteenlopend scala aan klanten. Het komt regelmatig voor dat het product of de service van de klant inhoudelijk lastig te begrijpen is.
Is hun website daarbij ook ongestructureerd, dan moet je vooral veel onderzoek doen. In dat geval kan het automatisch genereren van een silostructuur uitkomst bieden. Dit kun je zien als de inhoudelijk opbouw van een website. Zoek in de genoemde tool op ‘silo’ en kies ‘silostructuur’. Voer je zoekterm in en laat de AI zijn werk doen. Dit is een goede eerste aanzet en scheelt je zo uren zoek- en denkwerk.
Zoekintentie achterhalen
Ieder klant wil zo efficiënt mogelijk leads en/of sales met zijn website genereren. Maar welke zoektermen leveren het meeste op? Kortom, in welke fase van het See-Think-Do-Care-model kunnen we iedere zoekterm plaatsen? Dit kun je gemakkelijk achterhalen door de zoekintentie op te vragen via ChatGPT. Dit gaat als volgt: zoek in de tool op ‘search intent’ en kies ‘keyword ideas by search intent’. Vul wederom je zoekterm in, wacht 10 seconden en voila! Bekijk de zoekintenties in tabelvorm.
FAQ automatiseren
Iedere SEO-specialist weet dat je door middel van ‘Schema markup’ twee veelgestelde vragen uit een pagina kunt laten doorschemeren in Google’s zoekresultaten. Deze staan dan mooi onder de titel waardoor je pagina extra goed zichtbaar wordt, zoals hier:
Klanten of ingehuurde tekstschrijvers vergeten wel eens dat ze deze veelgestelde vragen voor iedere pagina moeten schrijven. In dat geval kun je als SEO-specialist de AI van ChatGPT inzetten om ze te extraheren uit de reeds geschreven tekst. Dat werkt zo: zoek in de tool op ‘faq’ en kies voor ‘FAQ from content’. Plak onderaan vervolgens het gehele artikel waarvan je veelgestelde vragen wilt laten genereren. De AI zal nu vijf veelgestelde vragen uitschrijven. Check ze uiteraard op onjuistheden.
Productomschrijvingen
Iedere contentmarketeer weet dat goed omschreven producten belangrijk zijn voor de SEO en conversie van een webshop. Echter, met honderden producten op voorraad staan er vele uren demotiverend werk op je te wachten.
ChatGPT heeft ook hier een oplossing voor. Zoek in de tool op ‘eye’ en kies ‘eye-catching product sales pitch for email & social media campaigns’. Vul nu onderaan het product, de prijs en kenmerken in, gescheiden met een komma. Nadat je de opdracht hebt gegeven schrijft de AI een wervende productomschrijving waarbij alle eigenschappen van het product op een speelse wijze worden meegenomen.
Zelf een prompt maken
Dit vind ik persoonlijk de leukste mogelijkheid van allemaal. Door zelf een prompt te schrijven, kun je de AI namelijk volledig naar jouw specifieke wensen laten werken. De opdracht moet een duidelijke instructie bevatten en schrijf je in het Engels. Dit doe je zo:
Klik rechtsboven in de tool op ‘Own prompt’ en vervolgens op ‘Add new prompt template’.
Je krijg nu een pop-up te zien waarin je bovenaan bij ‘Prompt template’ de instructies moet invullen. Sluit af met [PROMPT]. De velden eronder hebben vooral betrekking op het weergeven en organiseren van je prompts.
In dit voorbeeld vraag ik om een lijst met de meestgebruikte woorden uit de URL’s die worden weergegeven in Google’s top-10 op de zoekterm ‘hardlopen met een slechte conditie’. Google hecht namelijk waarde aan de woorden in iedere URL. Vervolgens plak ik de tien URL’s in het tekstveld en verstuur de opdracht.
Na een paar seconden rolt er een lijstje uit met de meestgebruikte woorden. Hieruit kun je onder andere concluderen dat het woord ‘slechte’ niet gebruikt is en door Google als metanym is aangemerkt. Het woord ‘zonder’ is hier blijkbaar leidend.
Kun je het nog niet helemaal volgen? Ik heb ook een video gemaakt als extra visuele ondersteuning van wat ik in dit artikel heb besproken.
Hoe verder?
Concluderend verandert er voorlopig weinig voor SEO-specialisten. Hulpvaardige content die goed geschreven is door een écht persoon (online aantoonbaar) is leidend. Ik ben ervan overtuigd dat Google’s zelflerende algoritmes in staat zijn om te detecteren of dit inderdaad het geval is.
Waar SEO-specialisten wel baat bij kunnen hebben, is het versnellen of zelfs compleet uitbesteden van alledaagse (saaie) taken door een AI. Deze ontwikkeling zal zich in een hoog tempo voortzetten waardoor je meer tijd overhoud om je expertise toe te passen. Kortom, voor nu geldt wat mij betreft: “Don’t fight it, embrace it”.
Over de auteur: René Andreasi-Bassi is freelance SEO-Specialist via Hey René.
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op sociale media: LinkedIn, Twitter en Facebook.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Patrick Mulder
Hey Rene, mooi artikel!
Webredactie blog - Webredactie blog
Wat mij betreft nog een nuance op de formulering “SEO tekst moet door een mens geschreven zijn”. Zeker waar, maar het gaat mij om waar het zwaartepunt ligt m.b.t. AI SEO schrijven.
In mijn ogen moet het “door een mens geordend, gewogen, gecontroleerd en op punten aangevuld zijn.” Ik houd er rekening mee dat (bepaalde) SEO teksten voor 80+ procent geschreven gaan worden door AI.
En dat die basis blijft, zonder dat Google dat overigens erg vindt. Google heeft gezegd, echt waar, dat het om de output gaat. Niet of het door AI is gemaakt!
Verder moet een pagina iets unieks brengen, wil deze (nog beter) scoren in Google.
Vandaar dat een echt mens daarom wel iets moet aanvullen.
Conclusie:
Ik denk concluderend dat aanvullen + controleren + (lokale) service en UX bieden het menselijke component moet blijven bovenop de techniek van het AI schrijven voor SEO. Zoals hier goed uitgelegd is op Emerce.nl.