-

Waar komen mijn kwalitatieve leads vandaan? Koppelen van CRM of backend met Google Analytics

Verzamel je op je website leads, maar weet je niet waar de kwalitatieve of juist niet- kwalitatieve leads of sollicitanten vandaan komen? Koppel dan je CRM of backend met Google Analytics zodat je dit inzicht verkrijgt. 

Elke website die leads of kandidaten verzamelt kent het probleem: het grote verschil tussen de gewenste kwalitatieve leads danwel sollicitanten en die van mindere kwaliteit. De kwantiteit van de hoeveelheids leads of kandidaten is immers irrelevant als de kwaliteit van de leads beroerd is. Het is natuurlijk cruciaal om je online marketing inspanningen te optimaliseren op alleen kwalitatieve leads. Inzicht in welke kanalen de kwalitatieve leads aanbrengen en welke alleen maar slechte is dus belangrijk. Maar hoe verkrijg ik dit inzicht en waar moet ik rekening mee houden?

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

 

De ene lead is de andere niet en hier kom je pas achter na een langere tijd

Stel dat je bedrijf een vacature heeft uitstaan op de website en pas na 2 maanden wordt iemand aangenomen van de tientallen kandidaten die gesolliciteerd hebben via de website. Of je hebt een B2B website waarbij het proces van lead naar klant een half jaar of langer duurt. Cruciaal is natuurlijk om te weten waar deze kandidaat of klant vandaan is gekomen. Het probleem is echter dat een CRM dit inzicht vaak niet kan bieden. Doorgaans kan het enkel aangeven of het wel of niet een kwalitatieve lead was. Verdere informatie over de klant wat betreft kanalen, hoe vaak hij op de website is geweest of wat hem heeft overgehaald op de website om nou precies wel dat ene contactformulier of sollicitatieformulier ontbreekt. Terwijl de sleutel tot succes voor het optimaliseren van leadwerving precies hier ligt: inzicht in wat voor bezoekers wel of niet kwalitatief zijn. 

Koppeling van CRM met Google Analytics biedt de oplossing

Een koppeling van het CRM met Google Analytics lost dit probleem op. Immers heeft Google Analytics de benodigde data zoals kanaal of campagne data zodat ingezien kan worden welk kanaal of advertentieplatform de beste kwalitatieve leads oplevert. Daarnaast kan bij een koppeling ook ingezien worden welke pagina’s een specifieke lead bekeken heeft en of hij al vaker op de website gekomen is. Indien gebruik gemaakt wordt op de website van een gebruikers gedraganalyse tool zoals Microsoft Clarity kunnen ook direct video’s van die specifieke bezoeker teruggekeken worden.

Wat is er nodig voor de koppeling van Google Analytics met het CRM?

Voor een goede koppeling zijn er eigenlijk maar 2 zaken nodig: een manier om de systemen te kunnen koppelen of matchen en een plek om dit op een goede manier in te doen:

  • Unieke identifier tussen Google Analytics en het CRM bijvoorbeeld een klantnummer.
  • Dashboard tooling om het te visualiseren bijvoorbeeld Google Data Studio of Power Bi.

Belangrijkste qua setup is de unieke identifier tussen Google Analytics en het CRM. Dit is de gemeenschappelijke deler in beide systemen. Dit kan bijvoorbeeld een uniek id zijn per formulier verzending of handeling, vergelijkbaar met een transactie id bij een webshop. Een andere mogelijkheid is het gebruik van de unieke cookie waarde van Google Analytics, genaamd client id. Mocht bijvoorbeeld de website achter een inlog zitten, dan kan uiteraard ook het klant id gebruikt worden indien voorradig op de website. Welk id precies hiervoor gebruikt wordt is niet direct van belang, zolang het maar een id is dat toegezonden en opgeslagen kan worden in beide systemen, direct een op een overeen komt en uniek is.

Vervolgens kan in dashboard tooling zoals Google Data Studio of Power Bi de data aan elkaar gematcht worden. Na deze koppeling kan de data gevisualiseerd worden welke marketingactiviteiten daadwerkelijk kwalitatieve leads of kandidaten opleveren en welke juist niet. Aan de hand hiervan kun je budget verdelen of optimalisaties doorvoeren, zodat je alleen nog maar kwalitatieve leads binnenhaalt. Deze visualisaties kan je zo gek maken als je zelf wilt. Het kan op kanaal of bron/medium niveau, maar ook op pagina niveau of andere gedetailleerde zaken. Hier staat een voorbeeld dashboard in Google Data Studio van hoe dit bijvoorbeeld eenvoudig gevisualiseerd kan worden met werkende filters.

Voorbeeld dashboard gevisualiseerd in Google Data Studio met werkende filters.

Optimaliseren

Om ervoor te zorgen dat je marketingactiviteiten niet gefocust zijn op een maximale hoeveelheid leads binnenhalen, maar vooral op waardevolle leads, is het cruciaal om inzicht te krijgen in welke marketingactiviteit deze aanlevert. Koppel daarom je CRM of backend met Google Analytics, om ook beter budget en marketinginspanningen te kunnen verdelen en op basis hiervan te kunnen optimaliseren.

Over de auteur: Jesse Wieleman is marketing analytics consultant bij SDIM.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond