-

Wat blijft en wat komt terug? 14 post-corona trends in werk en communicatie

Voortaan zullen we ons leven altijd in een pre- en postcoronatijdperk indelen. Wat zien we – na een jaar van lockdowns en social distancing – verschuiven op het gebied van werken, communiceren en consumeren?

Vlak voor de eerste lockdown stelde ik een potentiële klant voor een videocall in te plannen voor een eerste kennismaking. Te ingewikkeld, vond deze. De voorkeur ging sterk uit naar een persoonlijk gesprek bij hen op kantoor, alsof uit deze inspanning moest blijken dat ik daadwerkelijk interesse had om te investeren in de relatie.

Dus ging ik, uiteraard. Op tijd weg, kantoor in de binnenstad, parkeerplek zoeken, stuk lopen. Pas een kwartier na de afgesproken tijd was het gezelschap compleet. Anderhalf uur later schoof ik aan in de file op de A1, de file op de A9 en de file op de A4. Bijna vijf uur nadat ik was vertrokken, was ik weer thuis. Na weken van opvolging kwam er helaas niets uit deze lead.

En toen kwam de pandemie, waardoor niemand meer persoonlijk kon afspreken. Online vergaderen: ik vind het een verademing! Bij CopyRobin bieden we via onze afsprakentool niet eens meer de optie om op kantoor af te spreken. En niemand die er meer moeilijk over doet.

Inmiddels gaat de maatschappij voorzichtig weer open. Ik deed daarom een rondje langs de volgende online marketingexperts om te horen wat volgens hen blijvend is veranderd of juist weer terugkomt:

Annerieke Kamphuis (Whizpr en Deepr), Joran Hofman (Reditus en Sales Loves Marketing), Dennis Pettinga (Daar-om), Bas van Petten (Bambuu), Nathan Veenstra (Optimus Online), Sander Kwint (Reprise Digital), Martijn van Tongeren (IMU), Yvonne Bierings (The Content Case), Jorg van de Ven (Jorg van de Ven), Jeroen Postma (Hulc), Christiaan Slierendrecht (JijOnline), Aaron Mirck (Presscloud), Youri Boekelman (The Fully Bookers), Patrick Petersen (AtMost), André van Essen (Webleads), Remco van Meel (Fingerspitz).

Samen merken we 14 blijvende trends op en zien we dat vooral de sociale component ons teruglokt naar eerdere tijden.

Trend #1: Vaker thuiswerken

Zagen organisaties eerder nog beren op de weg zoals productiviteit en sociale cohesie, door de coronacrisis is thuiswerken versneld geaccepteerd geraakt. Managers leerden noodgedwongen managen op afstand.

Tussen de 55 en 70 procent van de thuiswerkers heeft positieve ervaringen met thuiswerken tijdens de coronacrisis. Dit aandeel was tussen maart en juli 2020 stabiel. Ongeveer 40-60% van hen verwacht vaker te blijven thuiswerken als de crisis voorbij is.

Hier is sinds het begin van de coronacrisis een stijging zichtbaar. De voorkeur gaat hierbij uit naar 1 tot 3 dagen per week thuiswerken. Dit blijkt uit de publicatie ‘Thuiswerken en de coronacrisis’ van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM).

Net als vele anderen, zijn de ondervraagde experts het erover eens dat meer en vaker werken op afstand een blijvertje is. Als grootste voordelen worden genoemd:

  • het productiever zijn door het indelen van eigen tijd;
  • vermindering van reistijd;
  • een betere balans tussen werk en privé, en
  • minder afhankelijkheid van een locatie.
Trend #2: Kantoor krijgt andere functie

Bij CopyRobin werkten onze 270 freelancecopywriters sowieso al remote, maar voor het team hadden we voordat de pandemie begon nog een kantoor. Ik was daar maar twee keer per week.

In april 2020 heb ik de huur opgezegd. Voor altijd. Wat een verademing! Nu zijn we een volledig remote werkende organisatie. Onze productiviteit is enorm gestegen, terwijl onze overheadkosten met 40 procent gedaald zijn.

‘Het kantoor lijkt een andere functie te krijgen en wordt steeds meer gezien als ontmoetingsplek in plaats van een werkplek.’ 

Het kantoor lijkt een andere functie te krijgen en wordt volgens Remco van Meel steeds meer gezien als ontmoetingsplek dan als werkplek. Annerieke Kamphuis zegt hierover: ‘Ons kantoor gaat veel meer een plek worden voor sociale interactie en kennisdeling. Het zal anders ingericht worden. Minder standaard werkplekken en meer ruimtes in een huiskamer-achtige setting waar je kunt overleggen.’ Zij hoopt bovendien dat we minder zakelijk gaan reizen/vliegen, zodat het milieu minder belast wordt en er bovendien meer vrije tijd overblijft.

Joran Hofman werkt zelf al vier jaar op afstand en ziet de ‘maandag-tot-en-met-vrijdag en 9 tot 5-mentaliteit’ niet snel terugkeren. ‘Mensen zijn inmiddels te veel aan hun vrijheid gewend geraakt.’ Toch gokt Jeroen Postma dat zowel files als handen schudden weer de normaalste zaak van de wereld worden na corona.

Trend #3: Keuze uit meer talent met een remote werkende organisatie

Het voordeel van een remote werkende organisatie is dat je keuze hebt uit meer talent voor je organisatie, omdat je niet hoeft te zoeken in een straal van 50 kilometer rondom een gebouw. Zo zoeken we bij CopyRobin momenteel een redactiemedewerker voor 20 uur per week. We krijgen serieuze sollicitaties vanuit het hele land en zelfs van ver over de grens (Lissabon). Dat geeft ons dus veel meer keuze uit goede kandidaten.

Trend #4: Andere mobiliteitsvormen

Het kantoor als vaste werkplek wordt dus minder populair. Het massaal thuiswerken heeft positieve effecten op het milieu. Maar er is nog een ander bijeffect, volgens dit opiniestuk van Andrew Berkhout in De Volkskrant van 10 april 2021: Dankzij de coronapandemie kan de leasebak met pensioen.

Anders leven en werken betekent ruimte voor nieuwe mobiliteitsvormen. Zelf heb ik de kilometers van mijn leasecontract met 10.000 kilometer per jaar kunnen verlagen sinds het opzeggen van ons kantoor en heb ik al een jaar niet meer in een file gestaan.

Trend #5: Hybride werken: face to face én via beeldbellen

Werd het digitaal voeren van zakelijke gesprekken voor de coronacrisis nog als ietwat onprofessioneel ervaren (zoals het ooit not done was om alleen een 06-nummer op je visitekaartje te hebben…), inmiddels weet iedereen niet meer beter en is het een volledig geaccepteerd medium dat toch wel ongelooflijk efficiënt blijkt.

‘De technologie om op afstand zaken te doen is versneld uitgerold, nu de noodzaak er ineens was.’, zegt Dennis Pettinga. ‘We gaan meer hybride werken. Beeldbellen kan de fysieke afspraken in elk geval deels vervangen.’

‘De technologie om op afstand zaken te doen is versneld uitgerold, nu de noodzaak er ineens was.’ – Dennis Pettinga

Daar is Aaron Mirck het mee eens. ‘Ondanks dat fysiek ontmoeten veel meer tijd kost, kan niet alle interactie vervangen worden door een Google Meet.’ Ook Bas van Petten verwacht meer balans tussen face to face-gesprekken en videocalls.

Nathan Veenstra voegt er aan toe: ‘Als je niet bij elkaar om de hoek zit, is online vergaderen prima. Ook kennismakings- en acquisitiegesprekken kunnen gerust op deze manier. Het scheelt iedereen tijd en is laagdrempeliger dan elkaar bezoeken.’ Ook André van Essen gelooft dat we voortaan vooral voor klein overleg zullen kiezen voor online meetings.

Uit een recent onderzoek van McKinsey blijkt dat dankzij de pandemie de digitale transformatie in B2B sales een enorme vlucht heeft genomen. Meer dan driekwart van inkopers en verkopers zeggen dat ze tegenwoordig de voorkeur geven aan digitale zelfbediening en menselijk contact op afstand in plaats van fysieke verkoopgesprekken.

 

Bron: McKinsey

Als je vraagt wat er terugkeert na het coronatijdperk, dan worden toch vooral de sociale aspecten genoemd: de praatjes bij de koffieautomaat, de informelere brainstorms op terrassen en de vrijmibo.

Martijn van Tongeren geeft aan dat je vooral blij wordt van samenwerken met (de juiste) mensen. ‘Wij ervaren dat als het grootste gemis. Het bedrijf is enorm gegroeid – zowel in omzet en personeel – maar ieders gemoedstoestand is achteruitgegaan door een jaar thuiszitten.

Er is een mooi Zoeloe-spreekwoord dat zegt: ‘De mens is een mens door andere mensen.’ Daar willen we met z’n allen dus weer naar terug.’

Trend #6: Online verkoop blijft groeien

Koeriersdiensten die massaal moesten opschalen en uitpuilende afvalcontainers door de bergen karton en plastic. Een lockdown midden in wat de drukste maand voor de retail had moeten zijn: december. Vanaf het moment dat de winkels hun deuren moesten sluiten, hebben we ons met z’n allen op de onlineaankopen gestort.

‘Zelfs de mensen die eerder nog nooit iets online hadden gekocht, moesten er noodgedwongen aan geloven. Producten waarvan je een jaar geleden dacht dat ze niet geschikt waren voor online verkoop vonden hun weg naar de consument, via de overspannen vervoerders.’, zegt Sander Kwint.

‘Het niveau van e-commerce aankopen blijft hoog en groeit gematigd door na de lockdowns. Natuurlijk blijft de drang om fysiek te shoppen, maar dan meer als een uitje, als ontspanning. Als iets wat je doet om samen met je vrienden een leuke tijd te hebben. De hieruit voortvloeiende impulsaankopen zijn additioneel.’

‘Voor retailers is er steeds minder plek in de winkelstraat. Doorzetters met goede inkoopkennis verplaatsen hun handel naar marktplaatsen als bol.com en Amazon.’, aldus Sander Kwint.

Ook Dennis Pettinga verwacht dat de groei van de online spelers post-corona niet afvlakt. Click & collect vindt hij overigens een prettige aanvulling die wat hem betreft mag blijven.

Leestip: 26 e-commerce trends voor ‘het nieuwe normaal’ van 2021 [volgens 21 experts]

Trend #7: Meer focus op online zichtbaarheid

Het feit dat online het vangnet is geworden om onze economie nog enigszins draaiende te houden tijdens een of meerdere lockdowns in een pandemie, onderstreept het belang van online zichtbaar zijn. ‘Het maakte bedrijven bewust dat het hebben van een goede onlinemarketingstrategie essentieel is.’, zegt Martijn van Tongeren.

Yvonne Bierings sluit zich hierbij aan. Ze merkt dat bedrijven die zich voor de crisis vooral op fysieke zichtbaarheid richtten en de website als bijzaak zagen, nu bewuster bezig zijn met een website met professionele uitstraling die bovendien ook SEO-technisch in orde is. ‘Er is bovendien ineens meer vraag naar kwalitatief goede teksten en zichtbaarheid door middel van blogs en/of linkbuilding.’

Ook Jorg van de Ven merkt dat er meer wordt besteed aan de zogenoemde evergreen-diensten als SEO, content en data. ‘SEA (PPC) blijft essentieel in de onlinemarketingmix, maar zodra alles op slot gaat wordt er in de budgetten gesneden. Terwijl content en SEO juist een goed fundament leggen voor als het een keer wat minder gaat.’

Christiaan Slierendrecht verwacht post-corona wel weer meer fysieke samenwerking tussen marketing en sales. ‘Afgelopen jaar hebben veel bedrijven geïnvesteerd in onlinesoftwaresystemen waarin marketing en sales samenwerken vanuit één CRM-systeem. De traditionele silo’s zijn daardoor al wat verder aan het verbrokkelen.’

Trend #8: Meer aandacht voor data & analytics

De coronacrisis heeft een enorme tweedeling gebracht. Sommige bedrijven hebben heel ernstig te lijden gehad van de lockdowns of het niet gered, terwijl andere organisaties hun omzet zagen verveelvoudigen. Volgens Jorg van de Ven geldt vooral ook in deze tijd: meten is weten.

‘Bedrijven hebben hun bezoekersaantallen en omzetten óf flink zien dalen, óf flink zien stijgen. Veel van hen hebben geen idee wat ze daarmee aan moeten. Een goede data & analytics-specialist kan dat in kaart brengen voor je en identificeert kansen.’

Trend #9: Groot aanbod webinars

Coaches en kennisondernemers werden door de lockdowns ineens gedwongen hun live-evenementen om te zetten naar online evenementen. Dit zorgde voor een enorme toename aan webinars. Jeroen Postma verwacht dat dit aanbod aan gratis en makkelijk beschikbare kennis zal blijven.

Jorg van de Ven verwacht dat het post-corona inderdaad mogelijk is om digitaal een ticket aan te schaffen, maar voorziet dat conferenties toch weer vaker live plaatsvinden. ‘Netwerken werkt toch net wat fijner face to face.’

Trend #10: Marketing als middel om te helpen

Volgens Christiaan Slierendrecht bracht de coronacrisis mooie voorbeelden van hoe je marketing kunt inzetten om anderen te helpen, in plaats van alleen maar een commerciële boodschap te zenden.

Leestip: De 22 ‘post-corona’ content marketing trends van 2021 [VOLGENS 20 EXPERTS]

Trend #11: Van vakbeurzen naar andere vormen van leadgeneratie

Vakbeurzen waren altijd een goede gelegenheid om met je doelgroep in contact te komen en leads te genereren, maar hun bestaansrecht lijkt te wankelen.

De crisis maakte veel bedrijven noodgedwongen creatief in het winnen van nieuwe klanten, volgens Bas van Petten. ‘Dit is iets wat zeker blijft en zal doorzetten, zegt Joran Hofman. ‘Je ziet het ook terug in de toename van het aantal sales tools.’

Trend #12: Verschuiving naar PR in marketingmix

Aansluitend op de vorige trend over vakbeurzen, merkt Aaron Mirck op: ‘In plaats van middelen als evenementen – waarbij je ROI toch altijd een vraagteken is – zie ik meer focus op online zichtbaarheid in onafhankelijke media.

Er is een duidelijke verschuiving naar PR in de marketingmix sinds corona. Niet zo vreemd. Het is tenslotte de meest geloofwaardige manier om je werk bekend te maken.’

Trend #13: Thuisbezorgen en laten afhalen

Behalve partijen als Thuisbezorgd en leveranciers van maaltijdboxen, ging ook de (lokale) horeca ineens thuisbezorgen en laten afhalen.

‘De adoptie van bezorging en takeaway is een blijvertje, ook als de deuren van de restaurants en hotels weer geopend worden. Het is een extra inkomstenbron waar een mooie marge op kan zitten omdat je er minder personeel voor nodig hebt.’, zegt Youri Boekelman.

‘Gastvrijheid en beleving keren eindelijk weer terug in de horeca. Door slim om te gaan met digitale middelen en goed te communiceren, zijn er volop mogelijkheden voor een persoonlijke restaurantervaring, ondanks veiligheids- en afstandsregels.’

Trend #14: Meer waardering voor echte connecties

Misschien wel de allermooiste ontwikkeling die de crisis voortbracht, is dat mensen échte connecties meer zijn gaan waarderen. Corona en de bijbehorende maatregelen hebben ons doen beseffen dat we zowel qua gezondheid als economisch kwetsbaar zijn. En dat goede relaties enorm waardevol zijn.

‘Marketing en sales anno postcorona draait weer om die echte klantrelatie!’, volgens – marketeer van het eerste uur – Patrick Petersen.

Conclusie:

Het coronatijdperk bracht niet alleen vervelende, maar ook creatieve en waardevolle aspecten met zich mee. Het fysieke ontmoeten keert post-corona terug – zowel intern als extern – maar afspraken worden kritischer gewogen.

Online verkoop blijft groeien, maar we gaan voor de beleving nog naar de winkelstraat. Online zichtbaar zijn is belangrijker dan ooit! Net als het meten en interpreteren van data. We kunnen zonder live-evenementen, maar deze komen waarschijnlijk terug vanwege het sociale aspect.

En de uitsmijter: we zijn sociale wezens en zijn echte relaties meer gaan waarderen. Laten we hopen dat dit het echte blijvertje is!

Over de auteur: Eric van Hall is oprichter en eigenaar van CopyRobin

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond