More stories

Conversie-attributie: wat, waarom en modellen

Als website of webshop heeft je site een doel. Bijvoorbeeld een sale of contactaanvraag. Bezoekers die een doel voltooien doen dat vaak niet in hun allereerste bezoek aan de website. Nadat een doel voltooid is, is het belangrijk te achterhalen welk kanaal welke bijdrage heeft gehad. Vervolgens is het zeer zinvol om conversieattributie toe te passen en je kanalen te optimaliseren.

Attributie

Vaststelling van marketingimpact: laat single touch attributie toch los

Als iets voor marketeers een puzzel is, is het wel de marketingattributie waar zij vandaag de dag mee te maken hebben. In een digitale omgeving waarin al vele contactmomenten zijn, geldt ook de offline wereld als invloedrijk. Maar hoe meten we de impact van alle marketing- en verkoopactiviteiten zodat bepaald kan worden wat extra investering verdient?

Attributie

Bepaal de digitale ROI met touchpoint attributie

Met het groeiend aantal touchpoints en een customer journey die steeds complexer wordt, is het presenteren van een business case voor online marketing een grote uitdaging. Zeker als je per kanaal of device een bepaalde klantwaarde wilt toekennen. We bekijken hoe je de ROI voor je digitale strategie bepaalt met praktische handvatten.

Attributie

Digitale identiteit als vervanger van cookies: de valkuil voor advertising

De heilige graal voor veel adverteerders: een digitale identiteit als opvolger van de aan een apparaat verbonden cookies. Nu bijna iedereen winkelt en surft via meerdere apparaten en de cookies óf niet ingezet kunnen worden óf de inzichten niet met elkaar zijn te verbinden, is een multiscreen of cross device identity cruciaal.

Attributie

Conversie attributie: wat moet je er eigenlijk mee?

Een jaar geleden kwam Google Analytics met conversie attributie aanzetten. Iedereen sprong er op af maar veel kwamen met de staart tussen de benen terug. Zoals Peter O’Neill tijdens zijn keynote op Google Analytics User Conference al aangaf: Met meer functionaliteiten krijgt Google Analytics een enorme power maar het wordt er ook allemaal een stuk complexer door. Vooral met conversie attributie kwamen veel bedrijven niet verder dan het meten. Maar het ook gebruiken om beslissingen mee te maken? Nee, de meeste hebben geen idee hoe ze het moeten gebruiken. Moet je het eigenlijk wel gebruiken?

Attributie

Cookies zijn er niets bij: Google gaat weer een stap verder

Met Atlas heeft Facebook een platform in huis dat de adverteerder meer inzicht in meetresultaten moet bieden. Het bedrijf gaat in de metingen minder uit van cookies: alle handelingen binnen één van de diensten van het bedrijf op ieder willekeurig apparaat én bijbehorende advertentie-impressies worden gekoppeld aan het persoonlijke profiel bij Facebook – de sociale identiteit. Google kan natuurlijk niet achterblijven en slaat terug.

Attributie

Datagedreven marketing en attributie blijven pijnpunt

Datagedreven marketing blijft voor veel organisaties een pijnpunt. Bedrijven weten én ervaren dat data en de juiste attributie zorgen voor beter op de consument afgestemde marketing, maar hebben moeite met de strategie en het kiezen van een model.

Attributie

Het one size fits all attributiemodel bestaat niet: wat nu?

Attributiemodellen geven belangrijk inzicht in de effectiviteit van het marketingbudget en het rendement per kanaal. Op basis van die data is te bepalen hoe het budget het beste over de kanalen verdeeld kan worden. Maar is er een juiste how-to om het rendement vast te stellen?

Attributie

The Next Steps in Google Shopping Optimalisatie

Voor het optimaliseren van een Google Shopping campagne geeft Google je grofweg twee mogelijkheden. Je kunt keyword negatives gebruiken en biedprijzen aanpassen. In tegenstelling tot Google Adwords tekstadvertenties heb je niet de mogelijkheid om zelf op te geven op welke keyword je wilt verschijnen. Ook het inzicht in je campagneresultaten is vaak niet optimaal. Met welk product rank je, hoeveel verschillende artikelen ranken bij een zoekterm, etc? Dat je zo beperkt inzicht krijgt in je resultaten is jammer en geeft je beperkte optimalisatie mogelijkheden.

Attributie

Website-optimalisatie: welke aanpassingen leveren het meeste rendement op?

Je hebt inmiddels doelen voor je website opgesteld en hebt in kaart waar jouw website goed presteert, maar ook waar deze minder presteert. Daarnaast weet je waarom bezoekers afhaken en je hebt knelpunten naar mogelijke oplossingen vertaald. Vervolgens heb je vaak een lijst met tientallen verbeterpunten, maar hoe schat je nu in bij welke je moet beginnen? Dit zesde artikel uit de reeks website-optimalisatie gaat in op de prioritering webshop optimalisatiepunten door deze op te sporen en om te zetten in een (geld) waarde.

Attributie

Facebook Atlas kan probleem offline attributie oplossen

Er is Facebook veel aan gelegen adverteerders te laten zien hoe belangrijk reclames zijn. Als direct conversiemiddel, maar ook als onderdeel van de totale marketingmix. Het bedrijf zet daarom hard in op betere attributie. Misschien dat het bedrijf zelfs de sleutel in handen heeft tot vaststelling van de relatie tussen offline en online marketing en gedrag.

Attributie

Hoe bepaal je de crossmediale ROI van PR?

Wat is de ROI van PR? Een vraag die elke PR professional bezig houdt. Een eenduidig antwoord was er echter nog niet. Bij gebrek aan een crossmediale gemene deler en een selectie van te hanteren KPI’s. Recente ontwikkelingen in mediawaarde bepaling, brengen zowel online als offline inzicht.

Attributie

Slager keurt eigen vlees: hoe betrouwbaar is attributie?

Nu meer organisaties zich inspannen voor betere marketingattributie – of hun mediabureaus daartoe aansporen – worden nieuwe leveranciers wakker. Zij zien een gat in de markt. Want hoe betrouwbaar is de berekening van marketingwaarde als deze wordt gemaakt door hetzelfde bedrijf dat de advertentieruimte verkoopt?

Attributie

Rode affiliate cijfers? Zo krijg je je programma weer winstgevend

Affiliate marketing is de afgelopen jaren behoorlijk veranderd. Programma’s bestaan nu voor een groot deel uit actie- en kortingssites en marketeers vragen zich terecht af wat de toegevoegde waarde is van deze sites. Ik zie bij veel retailers grote twijfels en rode cijfers. Toch kan affiliate marketing waardevolle omzet leveren, als je het op de juiste manier aanpakt. In dit artikel deel ik aan de hand van een praktijkcase van schoenenretailer Scapino een aantal makkelijk toepasbare tips om je programma weer winstgevend te krijgen.

Attributie

Toekenning van marketingwaarde: attributie in klare taal

Moderne marketingsoftware neemt de harde scheidslijn tussen marketeer, analist en datakenner weg. De technologie maakt het voor marketeers mogelijk zelf antwoord te vinden op gecompliceerde vragen over de attributie. Daarvoor zijn de capaciteiten van een data-analist niet langer nodig. Attributie in klare taal.

Attributie