More stories

Doubleclick: wat is het en hoe zet je het effectief in?

De afgelopen tijd gonst het rondom DoubleClick. De afkortingen DCM, DBM, Studio en DS vliegen adverteerders en marketeers om de oren. Maar wanneer gebruik je DoubleClick? En waarom zou je dit moeten gebruiken? In deze blogpost leg ik uit wat de verschillende onderdelen van DoubleClick voor jou kunnen betekenen. En belangrijker nog: welk voordeel kun je ermee behalen?

Online marketing

Marketing automation; wat levert het op?

Wat is de ROI van je marketinginspanningen? Dat is een vraag waar marketeers veel mee bezig zijn. Gelukkig zijn er in online marketing veel zaken heel goed meetbaar en kun je heel makkelijk een ROI berekenen. Denk aan Google Adwords, Facebook advertising of affiliate marketing. Bij een investering in marketing automation blijkt dat toch wat lastiger. In dit blog ga ik dieper in op de vraag wat marketing automation oplevert en hoe je dat inzichtelijk kunt maken als je ermee start.

Marketing automation

Mobiele coupon slaat brug tussen online reclame en offline verkoop

Hoe groot het effect van een online campagne is op de offline verkopen is vaak niet helemaal duidelijk. De mobiele coupon slaat nu een brug tussen die twee werelden. Met welke ingrediënten houdt de marketeer rekening?

Online marketing

Ontdek de ROI van je branding budgetten

Mediabudgetten verschuiven naar online: beter meetbaar en daardoor efficiënter in te zetten. Maar toch blijft het bij branding vaak nog onduidelijk wat het precies toevoegt aan het geheel. Oude attributiemodellen kijken alleen naar kliks en websiteverkeer en geven daarom een incompleet beeld. Met o.a. DoubleClick is het nu mogelijk om ook attributie toe te kennen aan impressies, waarmee je ook branding de juiste waarde kunt geven.

Attributie

Enhanced Ecommerce (2): hoe kom je tot de juiste inzichten?

Enhanced Ecommerce bevat de uitgebreidere rapportages in Google Analytics, welke interessante analysemogelijkheden biedt. In mijn vorige artikel heb ik beschreven hoe je Enhanced Ecommerce kunt implementeren met Google Tag Manager. In dit vervolgartikel beschrijf ik hoe je Enhanced Ecommerce kunt toepassen en welke inzichten je hier uit kunt halen.

Analytics

Facebook Atlas versus Google Doubleclick Audience Center

Met het lanceren van de people based adserver Atlas heeft Facebook de ontwikkelingen in de Ad Tech markt in een stroomversnelling gebracht. Andere ad tech reuzen zoals Google lanceren in hoog tempo nieuwe features en tools om geen business te verliezen aan Facebook. In dit artikel vergelijk ik twee van deze technologieën op het gebied van cross device solutions met elkaar, namelijk Facebooks Atlas en Doubleclick Audience Center, het nieuwe Data Management Platform of DMP van Google.

Online marketing

Cognitive computing is volgende stap in verbeteren consumentenervaring

Hoe zal die marketingcampagne aanslaan in de verschillende landen waar een bedrijf actief is? Hoe sla je automatisch de juiste toon aan in emails? Realtime multichannel analyse helpt bedrijven hun klanten al enigszins op de juiste manier te benaderen. Maar er is nog een stap te zetten: kunstmatige intelligentie, oftewel cognitive computing.

Analytics

‘Tv-reclame geeft grootste salesboost’

Televisie is de grootste aanjager van korte en middellangetermijn sales. Van alle verkopen binnen drie maanden na het einde van een mediacampagne is gemiddeld 39 procent toe te schrijven aan media-inspanningen. 33 procent daarvan komt op conto van tv-reclame.

Attributie

Aan de slag met cross device tracking: twee manieren

De vraag naar nauwkeurige cross device tracking (het meten van gebruikersgedrag over verschillende apparaten heen) wordt dan ook steeds groter. Wat is er op dit moment mogelijk en wat kunnen we in de toekomst verwachten?

Online marketing

Exposure time: de behoefte aan een nieuwe metric

Hoe effectief is onze online campagne? Een essentiële vraag, die echter notoir lastig te beantwoorden is. Dat komt onder meer door de uiteenlopende metrics en currencies die hiervoor worden gebruikt. Kijk je bijvoorbeeld naar bereik, CTR, CPM of viewability, of is er misschien zelfs een betere metric beschikbaar? Verslag van een interessant experiment.

Programmatic

TV-attributie doet budgetten verschuiven

Pure players geven steeds meer geld uit aan tv-campagnes. En terecht, zo blijkt. In combinatie met online is het vele malen effectiever.

Attributie

Hoe kan Facebook’s Atlas je helpen een effectieve omnichannel strategie te bouwen?

Marketeers willen natuurlijk niets liever dan klanten een relevante ervaring bieden bij de interactie met hun merk en product. Uiteraard heb je dan te maken met klanten die meerdere apparaten gebruiken op verschillende momenten. Jouw klanten zijn in toenemende mate mobiel en gebruiken daarbij ook nog eens meerdere browsers. Zodoende is het steeds ingewikkelder geworden om een klantcentrale strategie te voeren over alle kanalen & devices. De adserver van Facebook helpt in deze problematiek. Aan de hand van de case die wij samen met Atlas en Tommy Hilfiger hebben uitgevoerd laten we zien hoe.

Facebook

Met Atlas klaar voor ‘next-level persoonlijk’ adverteren?

Digitale targeting, we konden er al heel veel mee. Nu nog meer. We wisten al waar je bent, wanneer, hoeveel vrienden je hebt, wat je interesses zijn, welke sites je bezoekt, wat je daar doet, noem maar op. We konden je al opnieuw vinden om je andere varianten van digitale advertenties te laten zien, in de hoop je steeds verder mee te trekken in activatie- en aankoopprocessen.

Attributie

De strijd om data van Google en Facebook: wat betekent dit voor de marketeer?

De droom van iedere marketeer: een volledig beeld van de customer journey. De data die daarbij moeten helpen, zijn voor een groot deel in het bezit van twee dominante marktspelers. Wat betekent dit voor de marketeer? En wat zou volgens Eduard Blacquière van OrangeValley hierop het antwoord moeten zijn?

Attributie

Waarom analytics niet zonder attributie kan

Over analytics kunnen we kort zijn: deze zijn voor veel marketeers van grote waarde. Analytics leren je de klantervaring beter begrijpen. Maar wil je werkelijk stappen zetten in datagedreven marketing dan zijn analytics alleen niet genoeg. Naast analytics is marketingattributie nodig.

Attributie