More stories

Concurreren met Amazon? Dat kan met differentiatie en een gepersonaliseerd aanbod

Volgens onderzoek van EMarketer wordt 37,7 procent van alle online bestedingen in de VS op Amazon gedaan. In Groot-Brittannië heeft de retailgigant volgens Euromonitor International inmiddels een marktaandeel van 31 procent terwijl het marktaandeel in Duitsland zelfs op meer dan vijftig procent wordt geschat. Hier is hun rol momenteel nog bescheiden, op termijn zal het bedrijf van Jeff Bezos vrijwel zeker ook hier zijn deel van de taart komen opeisen. 

Marketplaces

bol.com vanaf volgend jaar in Franstalig België

bol.com zet volgend jaar een eerste stap richting Franstalig België. Via de bol.com-app kunnen Franstalige Belgen straks in hun moedertaal winkelen en krijgen ze daarbij keuze uit miljoenen artikelen gecombineerd met gratis verzending.

Cross Border

De Bijenkorf opent Duitse webwinkel

De Bijenkorf steekt digitaal de grens over en opent zijn eerste webshop deBijenkorf.de voor de Duitse markt.

Cross Border

Crossborder Europese marktplaatsen: 9 miljard euro omzet in 2018

De totale crossbordermarkt van Europese marktplaatsen vertegenwoordigt een omzet van 9 miljard euro in 2018. Dat is slechts 21 procent van de totale omzet van marktplaatsen in Europa van 42 miljard euro, waarvan Amazon alleen al 28 miljard genereert. Dat blijkt uit de jaarlijkse analyse van Cross-Border Commerce Europe.

Marketplaces

Test-Aankoop waarschuwt voor Chinese webwinkels

De Belgische consumentenorganisatie Test-Aankoop waarschuwt voor Chinese webwinkels. Niet alleen zijn de levertijden lang, de kwaliteit van de producten laat te wensen over en de bijgevoegde handleidingen zijn niet zelden onleesbaar of onbruikbaar.

Cross Border

Nederlandse consument kocht voor 390 miljoen euro bij buitenlandse webwinkels in Q1

In het eerste kwartaal van 2019 gaven Nederlandse consumenten ongeveer 390 miljoen euro (btw niet meegerekend) uit bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. Dat is 15 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dit meldt het CBS op basis van lopend onderzoek.

E-commerce
Premium

Zooplus: verkoop eigen merken groeit twee keer harder

De verkoop van eigen merken groeit bij online dierenwinkel Zooplus met 29 procent twee keer sneller dan het gemiddelde, dat op 14 procent ligt. De omzet over het tweede kwartaal komt uit op 363 miljoen euro.

E-commerce

Nederlanders kopen steeds vaker bij buitenlandse webwinkels

Ieder jaar shopt de Nederlander meer bij buitenlandse webshops. Zo deed 9 procent van de Nederlanders hun online aankopen vorig jaar enkel bij webwinkels over de grens. Nog eens 40 procent maakte zowel gebruik van webshops in Nederland als in het buitenland. In 2016 was dit respectievelijk 7 en 32 procent, aldus het Ecommerce rapport 2019 dat in samenwerking met SAP Customer Experience is opgesteld.

Cross Border

Steven Uitentuis, oprichter Swapfiets: ‘We veroveren Europa stad voor stad’

Snelle groei is voor Swapfiets cruciaal. Deze oer-Nederlandse scale up heeft inmiddels 135.000 fietsende klanten (met de welbekende blauwe voorband), is actief in vier landen en heeft bijna 1.500 werknemers. Hoe managet mede-oprichter en managing director Steven Uitentuis deze groei?  

Cross Border

Levering buitenlandse webshops mag ook op postkantoor

PostNL hoeft pakketjes van buitenlandse webshops niet altijd af te leveren op het adres van de koper. Op het postkantoor kan ook.

Logistics

Detailhandel Nederland: ‘Aankopen buitenlandse webwinkels beter reguleren’

Detailhandel Nederland maakt zich zorgen over de negatieve gevolgen van de toenemende groei van aankoop van producten via buitenlandse webwinkels. De belangenbehartiger van ruim 100.000 (fysieke) winkeliers in Nederland vindt dat er sprake is van oneerlijke concurrentie. Dit staat in het rapport ‘Een gelijk speelveld voor de Nederlandse winkeliers’ dat Detailhandel Nederland in samenwerking met Thuiswinkel.org heeft geschreven.

Cross Border

Douwe Egberts grootste Nederlandse merk op Tmall Global

Douwe Egberts gaat koffie en thee in China verkopen via Tmall Global, het grensoverschrijdende e-commerce platform van Alibaba. Het is daarmee ook gelijk het grootste Nederlandse merk op Tmall.

Cross Border

Belg doet kwart van zijn online aankopen in West-Europa

Belgische consumenten gaven het afgelopen jaar zo’n 2,2 miljard euro uit in West-Europa. Daarmee doen de Belgen het beter dan de Nederlanders, die met Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk onderaan de ranglijst staan.

Cross Border

VVD: Nederlandse ondernemer de dupe van Chinese internetwinkels

Nederlandse ondernemers zijn steeds vaker de dupe van de opmars van Chinese internetwinkels. De VVD wil daarom dat het kabinet […]

Cross Border

Beslist.nl naar het buitenland

Productvergelijker Beslist.nl treft voorbereidingen om zijn diensten per 2020 op andere markten aan te bieden.

Venture