Werken kortere Design Sprints echt beter?
Design Sprint-workshops duren meestal vijf dagen. Maar kunnen drie- of vierdaagse sprints je geven wat je nodig hebt?
Design Sprint-workshops duren meestal vijf dagen. Maar kunnen drie- of vierdaagse sprints je geven wat je nodig hebt?
Joseph Chrisman, afgestudeerd in Economie én Grafisch Ontwerpen, is UX Designer bij ‘data-driven’ design agency CleverFranke. Op 15 oktober spreekt hij tijdens Emerce DARE over het gebruik van realtime data voor het creëren van digitale, interactieve ervaringen.
Mijn zoektocht naar het mooiste van het web gaat door. Ondanks de trend om steeds meer digital branding in fysieke installaties en apps aan te bieden, blijft er nog genoeg moois over dat direct via het web te benaderen is. Het mooiste van dit kwartaal heb ik weer op een rijtje gezet.
Lotte Peters was altijd al geïnteresseerd in alles wat met letters en typografie te maken had. En zo is zij tien jaar geleden, na verscheidene internationale design-opleidingen, als designer begonnen. Allereerst op het gebied van grafisch, editorial en brand design, maar al snel ontwikkelde ze een voorkeur voor interactie ontwerp. Na een aantal jaar werkzaam geweest te zijn in New York en Dubai, is Lotte nu Associate Creative Director bij Dutch Design agency ‘Your Majesty’ in Amsterdam. Op 15 oktober spreekt zij tijdens Emerce DARE over ‘Dutch Digital Design’.
Daniel Sytsma is als ontwerper begonnen en ‘opgegroeid’ als creatief en art director. Later werd hij creatief directeur en richtte Studio Kraftwerk op. Inmiddels verdeelt hij zijn tijd tussen zijn rol als Chief Design Officer EMEA en Executive Creative Director in Amsterdam. Op 15 oktober spreekt hij tijdens Emerce DARE over de ‘innovation gap.’
Technologie in ons leven kan zorgen voor gemak, maar het brengt tegelijkertijd een overweldigende complexiteit met zich mee. We zijn overal tegelijkertijd en allerlei services vragen constant onze aandacht. Het digitale wordt steeds persoonlijker en het lijkt alsof ‘AI’ daarin het toverwoord is. De technologiebedrijven vergaren meer en meer data en de imponerende intelligentie van systemen overweldigt ons en we voelen ons afhankelijk.
Alles moet makkelijker en sneller, zodat we onze tijd beter kunnen besteden. Maar we vergeten soms wat echt belangrijk is. Iedereen wil een cool product maken, een product waar iedereen van houdt en niemand vanaf kan blijven. Maar staan we wel genoeg stil bij de tijd die deze producten van mensen vragen? Hoe zorg je dat jouw product de kostbare tijd van mensen waard is?
Experiental, interactieve installaties vormen een groeiend specialisme binnen digital design. Merken en retailers willen er offline relevant mee blijven en onvergetelijke merkbelevingen mee creëren. Wat zijn nu eigenlijk de voordelen van dit soort installaties en zijn ze wel effectief? We vroegen het aan Dutch Designbureaus MediaMonks, Resn, CLEVER°FRANKE en Circus Family.
In de esthetica, het vak binnen de filosofie waarin het over schoonheid gaat, geldt de wetmatigheid dat schoonheid ontstaat zodra we iets zien of horen wat onze kijk op het normale verandert. We laten ons graag betoveren.
De nieuwe toestellen in Googles telefoonlijn Pixel zijn te bedienen met gebaren. Geen tast, geen veeg of swipe komt erbij aan te pas. De nieuwe telefoons krijgen een hele kleine radar ingebakken die zijn omgeving afscant op ‘handinstructies’.
Hoewel we meestal dicht bij de Google Design Sprint-methode blijven zoals bedacht door Jake Knapp, wordt daarbinnen veel geëxperimenteerd. Afhankelijk van de opdracht en het team deden we aanpassingen om de week effectiever, efficiënter of leuker te maken. Dit zijn zeven learnings om het beste uit een Design Sprint te halen.
Het Louvre in Parijs laat zijn digitale strategie op de schop nemen door Accenture Interactive. Bezoekers moeten er een ‘rijkere ervaring’ mee krijgen en de werknemers krijgen digitale hulpmiddelen om hun werk beter te doen.
De Stichting Dutch Digital Design, die zich inzet voor zichtbaarheid van het beste Nederlandse digitale werk in binnen- en buitenland, heeft een nieuw bestuur en Raad van Advies aangesteld. Ook is het communicatieteam benoemd en zijn 24 curatoren aangetrokken om nieuw digitaal werk te beoordelen.
E-commerce is het van levensbelang om als merk het verschil te maken. Steeds meer bedrijven investeren daarom in eigen capaciteit voor design. Vijf leidende Nederlandse e-commercebedrijven geven een inkijkje in hoe zij omgaan met inhouse merkontwikkeling en design.
Maar liefst veertien bedrijven hebben een zilveren Dutch Interactive Award in de wacht gesleept. Het werk van deze bureaus is door de jury’s als zeer goed aangemerkt. Een overzicht van de cases van We Are Blossom, Burst, Triggerfish!, PauwR, Fabrique, Grrr, One Shoe, Greenhouse, Connect Holland, Elastique, Resoluut, Snakware, Adwise, Soda Studio.