More stories

Parkeeroplossing ParkBee krijgt vijf miljoen euro groeigeld

Het Nederlandse techbedrijf ParkBee, dat onbenutte parkeerplaatsen van kantoorgebouwen, appartementencomplexen en andere vastgoedlocaties toegankelijk maakt voor automobilisten, krijgt vijf miljoen euro groeigeld van investeerders.

Disruptie

Digital marketing wordt simpelweg ‘marketing’ door versmelting van mens en machine.

One-to-moment marketing was in 2016 en 2017 een hot topic, maar post-digital marketing gaat veel verder dan dat. Twee jaar geleden werd de post-digital world aangekondigd door Forrester, met 2017 als stip op de horizon. Deze drie trends helpen je om deze belofte waar te maken. 

Strategy

Toyota stopt 69 miljoen dollar in Japanse Uber

Autofabrikant Toyota steekt 69 miljoen dollar in JapanTaxi, een Japanse variant van Uber. Dat bedrijf opereert inmiddels zo’n 60.000 taxi’s.

Innovatie

Amazon Business heeft serieuze impact op B2B-handel

Amazon probeert ook de B2B-handel naar het platform te trekken. Voor het ene bedrijf is dat een schrikbeeld, de ander ziet ziet juist een hoop kansen. Maar hoe groot is de impact werkelijk?

Disruptie

Waymo bouwt duizenden robottaxi’s met Fiat-Chrysler

Waymo, dat technologie ontwikkelt om auto’s autonoom te laten rijden, koopt een paar duizend grote personenauto’s van Fiat-Chrysler. Met behulp van de technologie van de Alphabet-dochter worden die omgevormd tot robottaxi’s.

Tech

Uber start deelfietsendienst

Uber start volgende week een deelfietsendienst samen met partner JUMP. Die heeft momenteel 250 elektrische fietsen geparkeerd in San Francisco. Daar komen mogelijk nog eens 250 fietsen bij.

Disruptie

Olivier van Oord (MiniBrew): ‘We democratiseren het brouwen van bier’

Bier brouwen is eigenlijk 90 procent schoon werken. Je moet heel steriel producerenomdat je bier anders geïnfecteerd wordt. MiniBrew heeft een systeem ontwikkeld waarin lucht en licht geneutraliseerd worden. ‘En dat in een handzaam apparaat bestuurd door software en sensortechnologie. Het betekent gepersonaliseerd bier met een kwaliteit die je eigenlijk nog nooit hebt gedronken’, aldus creative director Olivier van Oord tegen Top Names.

Disruptie

Uber rivaal Lyft landt in Europa

Uber-rivaal Lyft heeft zijn eerste Europese kantoor geopend in München, maar is niet van plan om in Europa diensten te introduceren. Wel wordt in Duitsland gewerkt aan autonoom rijdende auto’s.

Disruptie

Tencent neemt belang in exploitant Chinese winkelcentra

De Chinese technologiegigant Tencent koopt met andere investeerders veertien procent van China’s grootste exploitant van winkelcentra, Wanda Commercial Properties.

Retail

VIVAT’s weg naar innovatie: Vigi moet millennial aanspreken

De ambitie van verzekeraar VIVAT liegt er niet om: het bedrijf wil een van de meest innovatieve verzekeraars van Nederland zijn. Afgelopen mei ging daarom Vigi live, een mobiele verzekeringsdienst voor het jongere publiek. Daan Tolk vertelt over innovatie binnen VIVATs ‘corporate start-up’.

Disruptie

Steven Uitentuis ( Swapfiets): ‘Wij hebben hetzelfde belang als onze klant: een robuuste fiets’

Je kunt een fiets kopen, maar het is tegenwoordig ook mogelijk om een fiets te leasen. ‘Swapfiets is het eerste fietsabonnement van Nederland. Je krijgt voor een vast bedrag per maand een fiets en wij zorgen dat die het altijd doet. Dus op het moment dat er iets mis mee gaat, dan kun je ons bellen en dan komen wij naar jouw toe om hem te repareren’, aldus managing director Steven Uitentuis. Het concept staat inmiddels in zeven Nederlandse steden en telt meer dan 20.000 abonnees.

Disruptie

Victor van Tol (Snappcar): ‘Ik heb me vergist in de complexiteit van het model’

Snappcar oprichter en CEO Victor van Tol is duidelijk: als hij zes jaar geleden geweten had wat hij nu wist over ‘autodelen’ dan was hij er waarschijnlijk nooit aan begonnen. Niet dat het niet goed gaat. Het bedrijf is met voorsprong de nummer één van Nederland en in Europa staat Snappcar op de tweede plaats. Nederland alleen al telt een half miljoen gebruikers en 50.000 deel-auto’s. Het bedrijf zou hier winstgevend kunnen zijn, maar er moet dankzij uitbreiding in het buitenland elke maand nog een paar ton bij, vertelt hij aan Top Names.

Disruptie

Infographic: de komeet Ripple

Het was een rollercoasterweek voor virtuele munten, die allemaal flink moesten inleveren. Ook de Ripple. De digitale munt is eigenlijk bedoeld voor banken, die de Ripple (XRP) kunnen gebruiken om razendsnel internationale transacties uit te voeren. De laatste maanden trok de Ripple opvallend veel beleggers aan. Als platform dateert de Ripple echter al van 2004, toen Ryan Fugger in Vancouver werkte aan een virtuele marktplaats.

Disruptie

Franse autoverhuurdienst Virtuo opent eerste vestiging in Brussel

De Franse autoverhuurdienst Virtuo opent twee vestigingen in Brussel. Opvallend aan dit bedrijf is dat de verhuur volledig via de smartphone wordt afgehandeld.

Disruptie
Premium

Wat wordt de impact van blockchain op de digital advertisingindustrie?

Blockchain kon in 2017 rekenen op serieuze aandacht van grote bedrijven die deze technologie massaal hebben omarmd. Maar ondanks de groeiende (media)aandacht voor zowel blockchain als bitcoins zijn er nog maar weinig marketeers die weten wat deze twee trending topics echt inhouden en welke impact ze op de digital-advertisingindustrie zullen hebben.

Blockchain