More stories

‘Grote besparingen mogelijk dankzij slimme contracten’

Een gemiddelde consument kan op jaarbasis tot 450 euro aan bank- en verzekeringskosten besparen dankzij de opkomst van ‘Smart Contracts’, elektronische contacten gebaseerd op blockchain technologie. Dat blijkt uit onderzoek van Capgemi.

Disruptie

Powerpeers: deel je opgewekte energie met anderen

In juni introduceerde het Zweedse energiebedrijf Vattenfall Powerpeers, een idee van Lars Falch. Powerpeers is een marktplaats waar je energie deelt met vrienden, buren, familie of een Nederlandse aanbieder van energie uit wind, zon en water. Van de week bracht Powerpeers een nieuwe propositie naar buiten, speciaal voor mensen die zelf energie opwekken. Dat moet de transitie naar nieuwe energiebronnen in een hogere stroomversnelling brengen.

Disruptie

‘Apple Car afgeblazen, honderden werknemers op straat’

De Apple Car lijkt er niet meer te komen. Maandag meldt Bloomberg dat het bedrijf ‘honderden werknemers’ op straat heeft gezet en Project Titan zoals het oorspronkelijk was opgezet wordt afgeblazen.

Disruptie

Wereldprimeur voor DJ Hardwell met blockchain

DJ Hardwell is de eerste dance-artiest ter wereld die muziek via zijn site verkoopt en de rechtenverdeling regelt via blockchain.

Disruptie

BigChainDB: combinatie blockchain- en databasetechnologie biedt grote kansen

Blockchaintechnologie biedt veel mogelijkheden, maar is niet schaalbaar. BigChainDB heeft voor dat probleem de oplossing gevonden, zegt Trent McConaghy.

Disruptie

Nu ook Airbnb voor muziekinstrumenten

Een Belgische startup SnappGear lanceert wat het noemt een ‘Airbnb voor muziekinstrumenten’.

Disruptie

Minder ruimte voor p2p-leenplatformen dan aangenomen

Slecht nieuws voor de online leenindustrie: er is veel minder ruimte voor deze p2p-platformen dan tot nu vaak wordt aangenomen. Van een echte bedreiging voor de bankenwereld zal nooit sprake zijn, zegt de Britse tak van Deloitte.

Disruptie

‘Retailer kan veranderende behoeften van consument niet bijbenen’

Grote retailers en fabrikanten van consumentenproducten hebben grote moeite om de veranderende behoeften van hun klanten te volgen. De bedrijven schieten vooral tekort als het erom gaat de klant binnen elk verkoopkanaal een koopervaring op maat te bieden. Dat blijkt uit de jaarlijkse Global Consumer Executive Survey van KPMG.

Ondernemingen maken in beperkte mate gebruik maken van nieuwe technologieën om het veranderende gedrag van hun klanten in kaart te brengen. Van de vierhonderd onderzochte bedrijven geeft slechts 30 procent aan op dit moment gebruik te maken van data & analytics om een diepgaand en multidimensionaal inzicht te krijgen in de klant. Iets meer dan 20 procent zet bovendien de technologie in om voorspellingen te doen over het gedrag van de klant en in kaart te brengen wat de overwegingen van de consument zijn om niet tot aankoop van producten en diensten over te gaan. Ook de sociale netwerken waarvan de klant gebruik maakt en de potentie van crowdsourcing wordt door de bedrijven beperkt gevolgd.

Retailers moeten echt dichter bij de consument komen en zijn ervaringen veel centraler gaan stellen”, zegt KPMG. Bedrijven die het gedrag van de consument echt op waarde willen schatten, zullen verder moeten gaan dan het gebruik van de traditionele CRM-systemen. Zij zullen gedetailleerde informatie over hun klanten moeten verzamelen, ook over de redenen waarom klanten besluiten niet tot aankoop van producten en diensten over te gaan. Bovendien moeten zij alle bewegingen van hun klanten kunnen volgen en de meest subtiele veranderingen in hun gedrag kunnen detecteren.

Meer gerichte aandacht voor de klant door het gebruik van geavanceerde data-analyses en slimme technologie bezorgt de bedrijven een beter beeld van de klant waardoor zij niet alleen in staat zijn om zijn gedrag bijna realtime te volgen en daarop ook te anticiperen.

Consumenten die rond de jaarwisseling geboren zijn worden voor de bedrijven steeds belangrijker, constateert KPMG. Wereldwijd praat men over een groep van twee miljard jonge mensen, die in hoog tempo uitgroeit tot de belangrijkste bron voor consumentenuitgaven. Niet voor niets geven de ondernemingen aan dat deze groep van essentieel belang wordt voor het succes van het bedrijf. Deze jonge groep consumenten geeft relatief veel geld uit aan gezonde producten en wordt aangetrokken tot maatschappelijk verantwoorde producten. Bovendien gaan jongeren voor een koopbeleving die verder gaat dan alleen het aanschaffen van het product en doen zij meer aankopen met mobiele apparatuur.

Aan de andere kant zorgt deze groep ook voor belangrijke uitdagingen. De ondernemingen geven aan dat ze belangrijke obstakels tegenkomen wanneer zij hun producten aan deze groep willen verkopen. Bovenaan staat het beperkte inkomen van deze jonge consumenten en hun aversie tegen de traditionele manier van adverteren. Bovendien worden zij in toenemende mate beïnvloed door bloggers en maken zij er een gewoonte van om wel rond te kijken op het internet, maar niet tot aankoop over te gaan.

Disruptie

Anouk Beeren van Deli XL wint Digital Transformers Award

Anouk Beeren, manager E-commerce & merchandising bij Deli XL, heeft de Digital Transformers Award 2016 in de wacht gesleept. Ze is hiermee de opvolger van Robert van Geffen, die de prijs vorig jaar namens Philips ontving. De award is in het leven geroepen om de noodzakelijke digitale transformatie van bedrijven te stimuleren.

Disruptie

eDay: ‘Nederlandse’ Elastic is superstar in Silicon Valley

Steven Schuurman, de Nederlandse CEO van Elastic, gaf gisteren op eDay een uniek inzicht in het succes van zijn derde startup. Elastic ontwikkelt software om grote hoeveelheden data snel te kunnen doorzoeken. Denk Petabytes in milliseconden. 

Disruptie
Premium

eDay 2016: echte disruptie gaat over mensen

Of je het nu omschrijft als nieuwe romantiek of luisteren naar de klant – je wordt alleen een disruptor als je snapt wat mensen echt willen. Dat was de centrale boodschap van de sprekers op eDay 2016 gisteren in Amsterdam.

Disruptie

Digitale transformatie is niet optioneel

Digitale transformatie is geen keuze, maar een noodzaak. Niet alleen omdat concurrenten je bedrijf links en rechts inhalen als je weigert te veranderen. Maar ook omdat getalenteerde mensen het voor gezien houden als ze het gevoel hebben dat je te traag bent met digitaliseren.

Strategy

Ex-Googlers claimen ‘future-proof’ OS voor banken te hebben

Met een ronkend persbericht maakte ThoughtMachine onlangs bekend een oplossing te hebben voor ‘de grootste uitdaging’ binnen fintech: een besturingssysteem dat 100 procent ‘future-proof’ en ‘zeer flexibel’ is. Een middel dat het bankwezen helemaal gaat ‘repareren’. Klinkt veelbelovend, maar wat is het precies?

Financials
Premium

eTravel Europe: reiswereld zoekt innovatie in samenwerking

Innovatie in de reisindustrie kan alleen door samen te werken met partners in en buiten de value chain. Van developers en startups tot blockchaintechnologie en chatbots – alles en iedereen kan een bijdrage leveren, bleek tijdens de eerste editie van eTravel Europe gisteren in Amsterdam. Dit betekent ook dat de scheidslijn tussen disruptors en de gevestigde orde snel aan het vervagen is.

Travel

Internet of Things: van denken naar doen

Het Internet of Things (IoT) biedt zoveel mogelijkheden en data dat veel bedrijven door de bomen het bos niet meer zien. Dat is jammer, want er zijn heldere stappenplannen om het momentum te benutten en nu al meetbare resultaten te boeken.

Internet of Things