More stories

Online video in 2018: 4 belangrijke trends

Online video zit nog steeds in de lift en zal ook in 2018 een significante rol blijven spelen voor merken en marketeers. Deze vier belangrijke trends rondom online video zullen dit jaar een hoofdrol spelen. Sommige van deze trends waren al zichtbaar in 2017 en ontwikkelen zich in 2018 verder door, andere zijn echt nieuw. En moet je nou verticaal filmen, of horizontaal? 

Video

Big, bigger, biggest: Nederlandse startups doen het goed op de CES

Met 170.000 bezoekers die hun geld verdienen in de consumenten elektronica is de CES de grootste B2B-beurs ter wereld. Het wordt door 7000 journalisten uit 150 landen op de voet gevolgd. Het nieuwsgeweld dat bijna 4000 bedrijven hier neerzetten is ongekend en uniek voor de wereld.

Start-ups

Ruim miljoen Nederlanders kijkt videostreams van games

Bijna anderhalf miljoen Nederlanders kijkt regelmatig naar videostreams van anderen terwijl die aan het gamen zijn. Vaak zoeken de kijkers niet direct speltips, maar zien de gameplay van anderen als puur vermaak en inspiratie.

Video

Twee derde Nederlandse huishoudens kijkt via tv naar internetcontent

Het aantal met internet verbonden tv’s in Nederlandse huishoudens kwam in 2017 uit op 68 procent. Dat is 2 procentpunten meer dan in 2016, zo blijkt uit cijfers van Telecompaper.

Video

Nederland is weer minder tv gaan kijken

De Nederlander keek in 2017 gemiddeld 178 minuten per dag televisie. Dit is drie procent minder dan in 2016, weer een daling. Netflix-achtigen krijgen gemiddeld elf minuten dagelijkse kijktijd.

Media

Instagram testen crossposten Stories naar WhatsApp

Gebruikers van Instagram kunnen hun Stories binnenkort met een druk op de knop gaan delen naar WahtsApp als statusbericht. Dat lijkt althans de bedoeling van kleinschalige proeven die nu plaatsvinden.

Social

Spotify doorbreekt grens van 70 miljoen abonnees

Spotify is de grens gepasseerd van 70 miljoen abonnementen. In juli stond de teller nog op 60 miljoen.

Entertainment

E-sites bouwt chatbot voor Paaspop

Digitaal bureau E-sites uit Breda heeft een chatbot ontwikkeld het festival Paaspop om het contact tussen het event en de bezoekers te intensiveren.

Customer Engagement

Spotify vraagt beursgang aan

Muziekdienst Spotify heeft net voor de jaarwisseling formulieren ingediend voor een beursgang aan de New York Stock Exchange.

Venture

Infographic: de geschiedenis van het computerspel

De geschiedenis van de computergame gaat helemaal terug naar de jaren zeventig. Pong dateert zelfs van 1972, maar om hem te spelen moest je nog naar speciale speelhallen. De eerste spelcomputers verschenen in 1977. In de jaren tachtig ging het snel, de zogenoemde arcade gaming industrie zat toen al op 12 miljard dollar omzet. Tegenwoordig is alleen al mobiele gaming (voor smartphones) goed voor 46 miljard dollar.

Entertainment

Dutch Filmworks: schikkingsvoorstel van 150 euro voor downloaders

Distributeur Dutch FilmWorks wil illegale downloaders een schikkingsvoorstel doen van 150 euro. De eerste film waarbij dit gedaan wordt is The Hitman’s Bodyguard, die sinds 15 december op DVD, 4K BluRay en VOD verkrijgbaar is.

Entertainment

Sterkste groei Netflix achter de rug

Het lijkt er op dat Netflix haar sterkste groei in Nederland achter de rug heeft. Van de niet-gebruikers heeft nog 8 procent interesse om in de toekomst een abonnement te nemen. Dat blijkt uit onderzoek van Multiscope.

Entertainment

Eerste Hashtag Awards uitgereikt, voor beste videocontent

Gisterenavond zijn de eerste Hashtag Awards uitgereikt, een prijs die de originele videoproducenten in de schijnwerpers wil zetten.

Video

ABN AMRO: TV verliest nog sneller van online

Met het teruglopen van het aantal Nederlanders dat televisie kijkt, verwacht ABN AMRO dat de totale tv-inkomsten dit jaar met drie procent dalen. Op alle fronten is er sprake van ‘een structurele trendbreuk’, aldus marktvorsers van de bank.

Video

Bloemenbureau Holland maakt internet kunstzinniger

Veel mensen gebruiken een adblocker en eveneens een grote groep overweegt deze te installeren. Weg met die vervelende reclames die steeds hetzelfde zijn. Waarom, zo dachten Bloemenbureau Holland en zijn partners in deze campagne, ontwikkelen we dan zelf geen adblocker die alle reclameposities kleurig overschildert met beeld van prachtige bloemen? De creatives voor, wat heet, ‘The Green Screen’ zijn 12 floral art pieces gemaakt door tattoo artist Henk Schiffmacher, dj en producer Loco Dice & graffiti-artist Hoxxoh, creative innovator Geraldine Wharry en fashion label Pigalle.” 

Online advertising