Dataschandaal Facebook jaagt adverteerders niet weg
Het dataschandaal rond Cambridge Analytica heeft geen noemenswaardige invloed gehad op het advertentie-aanbod bij Facebook in het eerste kwartaal van 2018. Dat stelt in elk geval mediaplanner 4C.
Het dataschandaal rond Cambridge Analytica heeft geen noemenswaardige invloed gehad op het advertentie-aanbod bij Facebook in het eerste kwartaal van 2018. Dat stelt in elk geval mediaplanner 4C.
Facebook overweegt een rechtszaak tegen Cambridge Analytica en de onderzoeker Aleksandr Kogan die dat bedrijf via een app aan gebruikersgegevens hielp. Dat zei Facebook-CEO Mark Zuckerberg vandaag tijdens een hoorzitting in het Huis van Afgevaardigden.
Gebruikers van Facebook zullen zich niet kunnen onttrekken aan adverteerders die hun dataprofielen exploiteren. Zo’n optie zou iets zijn waar gebruikers voor moeten betalen, zegt operationeel directeur Sheryl Sandberg.
Facebook neemt verdere maatregelen om eventueel misbruik van data te voorkomen. Zo kunnen adverteerders bij het gericht benaderen van bezoekers geen datasets meer van derden inzetten.
Facebook heeft de mogelijkheden van reisadvertenties uitgebreid. Met trip consideration helpt Facebook naar eigen zeggen reisadverteerders mensen te bereiken die een intentie hebben getoond om te reizen, maar nog geen bestemming hebben bepaald.
Na Instagram, Messenger en expresartikelen heeft Facebook nu ook Marketplace opengezet voor adverteerders. Hiermee kunnen bedrijven straks met één druk op de knop bestaande advertenties in de tijdlijn ook binnen deze omgeving aan te bieden.
De Facebook Pixel is een stukje JavaScript-code die bijhoudt welke pagina’s jouw websitebezoeker bekijkt. Dankzij deze Facebook Pixel kun je het gedrag meten van jouw doelgroepen. Hoe gebruiken ze je website? En vanaf welk apparaat? Ook meet de pixel de conversie vanuit Facebook en helpt je nieuwe doelgroepen te vinden. Gebruik deze informatie, dan wordt adverteren op Facebook nog effectiever.
Paniek onder marketeers? Facebook gaat ingrijpende veranderingen doorvoeren aan het algoritme van het nieuwsoverzicht. Het online sociale netwerk gaat meer nadruk leggen op berichten afkomstig van vrienden en familie op het startscherm van Facebook. Maar hoe blijven merken en media dan nog zichtbaar onder gebruikers van Facebook? Dit zijn de acties die bedrijven kunnen ondernemen om hun doelgroepen te kunnen blijven bereiken.
Eén van de nieuwe marketingkanalen met veel potentie voor elke Facebook- of CRM-marketeer is Messenger. Waarom? Behalve de meer dan 2 miljard gebruikers, zijn er use cases die zich al duidelijk hebben bewezen in de praktijk.
Facebook heeft uiteraard baat bij succesvolle adverteerders. Hoe succesvoller het platform, hoe meer bedrijven erin investeren. In de snelle ontwikkeling van Facebook’s advertentieplatform komen er daarom steeds meer tools die campagnes kunnen verbeteren zonder dat de adverteerder er veel tijd in hoeft te steken. Dit zijn de nieuwste ontwikkelingen binnen Facebook.
Facebook heeft zijn Events app een nieuwe naam gegeven. Met Facebook Local voor iOS en Android kunnen Amerikaanse gebruikers evenementen in hun directe omgeving vinden.
Facebook ziet zichzelf graag als neutraal techbedrijf, maar dat zal moeten veranderen. Dit zegt Antonio García Martínez – auteur van Start-upmania en één van de bedenkers van Facebooks advertentiesysteem. Op Emerce eDay sprak hij over advertising en Facebooks nieuwe rol daarin.
Modemerken slaan enorme budgetten kapot op reclame op social media met influencers. De beste resultaten behalen echter de influencers via hun eigen blog en daarbijbehorende e-mailnieuwsbrief.
De tijd van grote innovaties bij Facebook is voorbij. Sterker nog, de meeste grote businessstappen kwamen bij toeval tot stand.
GroupM-dochter MediaCom lanceert een nieuwe dienst waarmee het tv-adverteerders helpt hun campagnes naar Facebook te vertalen.