More stories

Moderetailers investeren in ‘style matching’ en omgekeerd zoeken

Het aantal e-commercespelers dat klanten met een ‘Shazam voor fashion’-achtige functie bedient groeit. Ook Google is recent gestart met dit omgekeerde visueel zoeken. De laatste toevoeging aan de Google Lens-app zorgt ervoor dat gebruikers een foto kunnen maken van een willekeurig kledingstuk, een algoritme zoekt er vervolgens de producten bij op het eigen zoek en winkelplatform.

Fashion

Column: #whomademyclothes

Voor het eerst in de geschiedenis produceert de mode-industrie meer dan honderd miljard items per jaar. Schrikbarend en schokkend. De fast-fashion industrie is booming, terwijl de behoefte aan transparantie en verduurzaming nog nooit zo groot is geweest. Het buzzword van deze tijd, de blockchain, kan hier echter oplossing bieden. En een van de grootste vervuilers ter wereld een halt toeroepen. Het kan namelijk bij uitstek inzicht geven in de oorsprong van de kleding en de weg van garen tot eindproduct. Een blockchain is en blijft immers weinig meer dan een databank waarin transacties worden geregistreerd die voor iedereen openbaar beschikbaar zijn.

Blockchain

Abonnementsmodellen: wat doe je tegen afhakers?

Meer dan de helft van de online shoppers heeft zich aangemeld voor een of meer (online) abonnementen. Het grootste gedeelte van de inkomsten daarvan gaat naar digitale diensten zoals Spotify en Netflix en zeker 15 procent gaat naar abonnementen waar fysieke producten (scheermesjes, voeding, kleding) tegenover staan. Hoe ontwikkelt de markt zich, welke modellen zijn er en wat is er nodig om succesvol te zijn?

Customer Engagement

Bestseller Group neemt belang in About You

De eigenaar van de Deense retailer Bestseller.com legt 300 miljoen dollar op tafel voor een belang in online kledingwinkel About You.

Fashion

Tientallen miljoenen groeigeld voor Lesara

De Europees werkende online kledingwinkel Lesara heeft dertig miljoen euro nieuw venturecapital opgehaald bij zittende en nieuwe investeerders.

Fashion

Ook H&M begint met marktplaatsconcept voor outlet

H&M Group waagt zich voor het eerst aan een marktplaatsconcept. Het moederbedrijf van de bekende kledingwinkels is afgelopen maand zowel online als in de winkelstraat een outlet gestart waar niet alleen eigen producten, maar ook die van anderen worden verkocht.

Marketplaces

Gap en andere retailers in de abonnementen: wie spreken ze aan?

Modebedrijf Gap heeft besloten de abonnementsdienst op kleding uit te breiden. Net als Gap zien behalve typische e-commercebedrijven ook traditionele retailmerken toekomst in deze ‘subscription commerce’. Wie denken ze ermee aan te spreken?

Fashion

Hoge retouren bij fashion niet zo’n ramp als het lijkt

Online fashion groeit in Nederland vooral dankzij het wegvallen van grote retailketens als V&D. Dat vertelde Ine Polak van GfK dinsdag op Emerce Fashion. En die retouren, die zijn wellicht minder erg dan het lijkt.

Fashion

Eén-op-één personalisatie in fashion, hoe doe je dat?

Personaliseren op basis van gemiddelden werkt niet meer. In de digitale wereld is er een stormvloed aan klantdata beschikbaar. Fashion retailers kunnen deze data inzetten voor het personaliseren van de online klantbeleving. Data driven personalisatie in fashion is de sleutel tot succes. Deze whitepaper van True Fit biedt handvatten en praktische tips voor het toepassen van één-op-één personalisatie in fashion.

Customer Experience

Sephora wil verkopen via Google Assistant: luxe-retailer focust op tech

Het Franse beauty- en cosmeticamerk Sephora gaat als een van de eerste retailers aan de slag met ‘Transactions on Google’. De functie om te verkopen via Google Assistant. Het is niet voor het eerst dat Sephora er als de kippen bij is om nieuwe technieken uit te proberen.

Fashion

Webwinkel Men at Work gaat dicht

De webwinkel van retailer Men at Work wordt gesloten. Dat meldt RTLZ. De fysieke winkels blijven echter open.

E-commerce

Influencers en de slimste upcoming merken op Emerce Fashion

Twan Elfers en Danny Roumimper lanceerden eind vorig jaar Paris Crooks. Eens per kwartaal ‘droppen’ ze nieuwe unisex fashion items, oftewel hoodies, sweaters en t-shirts. Twan Elfers vertelt op Emerce Fashion eind deze maand over de visie achter dit concept en hoe ze met minimale middelen maximaal resultaat behalen.

Fashion

Pelle Bosma: Eigen labels FreshCotton hebben veel potentie

Pelle Bosma volgde in de jaren negentig de opleiding Kunst & Techniek aan De HKU. Na een aantal jaren een design bureau gerund te hebben startte hij in 2004 FreshCotton. Zijn rol als ondernemer is in de jaren gegroeid van t-shirt-designer via website-designer naar e-commercemanager. Met het laatste jaar de focus op online marketing. Een ondernemer die succesvol is door vanuit passie te werken. En met grote plannen. Zeker ook voor de twee eigen labels: Quality Blanks en FreshCotton. Hij denkt aan een eigen winkel en internationalisering, en op 26 juni is hij een van de sprekers op Emerce Fashion.

Fashion

‘Hoe groter Zalando, hoe meer fysieke outlets’

Zalando opent in Duitsland zijn vierde outletwinkel, in Leipzig, en dat is niet de laatste. Hoe groter de online winkel wordt, hoe meer fysieke outlets er komen, zegt Outlet-bazin Dorothee Schönfeld.

Fashion

Snelle groei voor modeplatform Otrium

Het Nederlandse modeplatform Otrium streeft dit jaar naar een kleine verviervoudiging van de omzet, evenals winstgevendheid voor de Nederlandse operatie. “Op beide punten liggen we voor op schema,” zegt CEO Max Klijnstra in het nieuwe nummer van Emerce.

Fashion