More stories

Hoe Nederlandse e-commerce bedrijven de Chinese consument kunnen bereiken

Vorig jaar kochten naar schatting 125 miljoen Chinese consumenten producten in het buitenland. Cross-border e-commerce is een relatief nieuw handelskanaal dat internationale retailers en merken in staat stelt om rechtstreeks aan Chinese consumenten te verkopen. Dat is lucratief: de Chinese consument besteedt jaarlijks gemiddeld 725 euro aan overzeese producten. Daarmee komen de totale uitgaven uit op 90 miljard euro – acht keer zo hoog als de totale online consumentenuitgaven in Nederland (10,3 miljard euro).

Cross Border

De gemiddelde Nederlander bestaat niet (of: hoe je het aantal retouren vermindert)

Nederlanders zijn Europees koploper als het gaat om online gekochte producten terugsturen. Hoe kun je als fashion webwinkel de schade zoveel mogelijk beperken? Door in de maatvoering niet meer te werken met gemiddelden, maar met actuele data en input van de klant zelf. Daarmee bied je echt persoonlijke aanbevelingen.

Analytics

Zalando opent Beauty Store in Berlijn

Na de lancering van de productgroep Beauty opent Zalando nu ook een fysiek verkooppunt midden in Berlijn.

Fashion

Tommy Hilfiger met ‘slimme kleding’

Modemerk Tommy Hilfiger brengt in de VS een nieuwe lijn slimme of eigenlijk ‘connected’ kleding op de markt met Bluetooth ingebouwd.

Fashion

Moderetailers investeren in ‘style matching’ en omgekeerd zoeken

Het aantal e-commercespelers dat klanten met een ‘Shazam voor fashion’-achtige functie bedient groeit. Ook Google is recent gestart met dit omgekeerde visueel zoeken. De laatste toevoeging aan de Google Lens-app zorgt ervoor dat gebruikers een foto kunnen maken van een willekeurig kledingstuk, een algoritme zoekt er vervolgens de producten bij op het eigen zoek en winkelplatform.

Fashion

Column: #whomademyclothes

Voor het eerst in de geschiedenis produceert de mode-industrie meer dan honderd miljard items per jaar. Schrikbarend en schokkend. De fast-fashion industrie is booming, terwijl de behoefte aan transparantie en verduurzaming nog nooit zo groot is geweest. Het buzzword van deze tijd, de blockchain, kan hier echter oplossing bieden. En een van de grootste vervuilers ter wereld een halt toeroepen. Het kan namelijk bij uitstek inzicht geven in de oorsprong van de kleding en de weg van garen tot eindproduct. Een blockchain is en blijft immers weinig meer dan een databank waarin transacties worden geregistreerd die voor iedereen openbaar beschikbaar zijn.

Blockchain

Abonnementsmodellen: wat doe je tegen afhakers?

Meer dan de helft van de online shoppers heeft zich aangemeld voor een of meer (online) abonnementen. Het grootste gedeelte van de inkomsten daarvan gaat naar digitale diensten zoals Spotify en Netflix en zeker 15 procent gaat naar abonnementen waar fysieke producten (scheermesjes, voeding, kleding) tegenover staan. Hoe ontwikkelt de markt zich, welke modellen zijn er en wat is er nodig om succesvol te zijn?

Customer Engagement

Bestseller Group neemt belang in About You

De eigenaar van de Deense retailer Bestseller.com legt 300 miljoen dollar op tafel voor een belang in online kledingwinkel About You.

Fashion

Tientallen miljoenen groeigeld voor Lesara

De Europees werkende online kledingwinkel Lesara heeft dertig miljoen euro nieuw venturecapital opgehaald bij zittende en nieuwe investeerders.

Fashion

Ook H&M begint met marktplaatsconcept voor outlet

H&M Group waagt zich voor het eerst aan een marktplaatsconcept. Het moederbedrijf van de bekende kledingwinkels is afgelopen maand zowel online als in de winkelstraat een outlet gestart waar niet alleen eigen producten, maar ook die van anderen worden verkocht.

Marketplaces

Gap en andere retailers in de abonnementen: wie spreken ze aan?

Modebedrijf Gap heeft besloten de abonnementsdienst op kleding uit te breiden. Net als Gap zien behalve typische e-commercebedrijven ook traditionele retailmerken toekomst in deze ‘subscription commerce’. Wie denken ze ermee aan te spreken?

Fashion

Hoge retouren bij fashion niet zo’n ramp als het lijkt

Online fashion groeit in Nederland vooral dankzij het wegvallen van grote retailketens als V&D. Dat vertelde Ine Polak van GfK dinsdag op Emerce Fashion. En die retouren, die zijn wellicht minder erg dan het lijkt.

Fashion

Eén-op-één personalisatie in fashion, hoe doe je dat?

Personaliseren op basis van gemiddelden werkt niet meer. In de digitale wereld is er een stormvloed aan klantdata beschikbaar. Fashion retailers kunnen deze data inzetten voor het personaliseren van de online klantbeleving. Data driven personalisatie in fashion is de sleutel tot succes. Deze whitepaper van True Fit biedt handvatten en praktische tips voor het toepassen van één-op-één personalisatie in fashion.

Customer Experience

Sephora wil verkopen via Google Assistant: luxe-retailer focust op tech

Het Franse beauty- en cosmeticamerk Sephora gaat als een van de eerste retailers aan de slag met ‘Transactions on Google’. De functie om te verkopen via Google Assistant. Het is niet voor het eerst dat Sephora er als de kippen bij is om nieuwe technieken uit te proberen.

Fashion

Webwinkel Men at Work gaat dicht

De webwinkel van retailer Men at Work wordt gesloten. Dat meldt RTLZ. De fysieke winkels blijven echter open.

E-commerce