More stories

Serious game helpt ouderen bij zorgconsult

EIT Digital en partners lanceerden tijdens de EIT Digital Innovation Day een nieuwe Europese zorginnovatie waarmee ouderen zich thuis kunnen voorbereiden op een gesprek met de huisarts.

E-health

AI en customer experience, hoe werkt het?

AI kun je inzetten om de klantervaring te verbeteren. Dat klinkt misschien wat vaag, want hoe werkt dat dan? AI kun je inzetten als een extra stuk gereedschap om betere resultaten behalen. Mits je aan de juiste voorwaarden voldoet en een gedegen ontwikkelpad volgt.

Customer Service

KLM: op weg naar een-op-een aanbiedingen

KLM zet digitale toepassingen in om klanten zo persoonlijk mogelijk te bedienen. Dit leidt niet alleen tot een hogere NPS-score maar ook tot meer conversie, vertelt vicepresident Digital Marketing en E-Sales Wijnand de Groot tijdens Eye for Travel.

Artificial Intelligence

Zelfrijdende taxidienst Waymo One officieel van start

Alphabet-dochter Waymo heeft zijn eerste zelfrijdende taxidienst Waymo One gelanceerd. Een proef draaide al enige tijd in de Amerikaanse stad Phoenix.

Disruptie

Inmeten nieuwe stijl gebruikt AR en maakt offertes

Inmeten 2.0 waarmee op basis van computer vision daken, trappen en vloeren nauwkeuriger dan voorheen kunnen worden ingemeten, direct kunnen worden gevisualiseerd middels augmented reality en direct een offerte kan worden uitgebracht. Verschillende bedrijven passen inmeten 2.0 toe of zijn er mee aan het experimenteren zoals  EDF, Otolift en IKEA. Een tot nu onderbelichte trend die veel positieve impact heeft op bedrijfsprocessen.

Customer Engagement

Lightyear: “We zijn een autobouwer met een verhaal”

Elektrisch rijden wordt snel de nieuwe norm. Maar wat als alle ruim acht miljoen auto’s in het land van een stekker voorzien zijn? Zijn er dan ook acht miljoen oplaadpunten nodig en heeft het stroomnet wel voldoende capaciteit als al die auto’s ’s avonds inpluggen? Volgens de nieuwe Helmondse autobouwer Lightyear hoeft die vraag helemaal niet beantwoord te worden.

Start-ups

Zes uitgangspunten voor gezonde, mensgerichte verandering in de zorg

Het contrast tussen innovatieve eHealth-experimenten en de dagelijkse realiteit in de gezondheidszorg is heel groot. De tools en oplossingen die in de praktijk worden gebruikt werken eerder tegen dan mee bij het verbeteren van de medewerker- en patiëntervaring. Hoe los je dit probleem op?

E-health

Digitale bank N26 heeft 2 miljoen klanten

Het Duitse fintechbedrijf N26 heeft inmiddels 2 miljoen klanten. In oktober stond de teller nog op 1,5 miljoen. Dat vertelde CEO Valentin Stalf vorige week op Disrupt Berlin.

Financials

‘Ruime meerderheid voor het uitwisselen van medische gegevens’

Uit eigen onderzoek van VZVZ blijkt dat het merendeel van de Nederlanders het uitwisselen van hun medische gegevens tussen zorgaanbieders een goed idee vindt. Ze zien vooral praktische voordelen: ze verwachten betere zorg en minder fouten in bijvoorbeeld het voorschrijven van medicatie. Slechts een krappe meerderheid van de ondervraagden weet dat ze hier zelf toestemming voor moeten geven.

Health

‘De bankapp gaat het niet redden’

De bankapp gaat het niet redden. Die maakt plaats voor een killerapp van een startup of een internetreus. Daarvoor waarschuwde Patrick Sanwikarja van Fabrique donderdag op Emerce Finance.

Innovatie

Menno Weij (VraagHugo): ‘Alles wat geautomatiseerd kan worden zal geautomatiseerd worden’

Een markt verstoren gebeurt vaak door buitenstaanders. Zij hebben niks te verliezen bij verandering en kunnen alleen maar winnen bij een nieuwe situatie. Dat is anders in het geval van VraagHugo. De site biedt ondernemers de mogelijkheid om eenvoudig zelf huis, tuin en keukencontracten op maat te maken, zonder dat daar een dure jurist of advocaat aan te pas komt. Het concept is mede bedacht door SOLV, een advocatenkantoor gespecialiseerd in technologie, media en communicatie. Daarmee knagen zij aan hun eigen werk. Bewust, zegt jurist en partner Menno Weij bij Top Names. SOLV wil zich specialiseren in het high end werk.

Marketing automation

Waarom we niet huiverig moeten zijn voor AI in de gezondheidszorg

Wat is je directe associatie met ‘iemand de rug toekeren?’ Geen positieve, neem ik aan: de uitdrukking geeft aan dat iemand genegeerd of buitengesloten wordt. In het Engels is ‘turning your back on the patient’ een inmiddels stevig ingeburgerd gezegde onder artsen. Door toenemende administratieve druk draaien artsen hun rug veel vaker naar de patiënt, om nog tijdens een consult gegevens in te voeren in het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD). En dat is voor niemand goed.

E-health

ICT-vakbeurs CeBIT stopt na 33 jaar

Na 33 jaar stopt de Deutsche Messe met de CEBIT, de grote ICT beurs in Hannover. Een deel van het aanbod wordt overgeheveld naar de Hannover Messe en naar kleinere evenementen.

Innovatie

‘Tussen de 600.000 en 800.000 bitcoinminers gestopt’

Tussen 600.000 en 800.000 bitcoin delvers zijn sinds half november gestopt door de dalende waarden van cryptomunten. Dat blijkt uit gegevens van blockchain.info. Bitcoin miners genereren zelf cryptomunten.

Bitcoin

Bedrijven in Ohio kunnen met bitcoins belasting betalen

Ohio is de eerste Amerikaanse staat waar bedrijven belastingen met bitcoins kunnen betalen. Niet alle belastingen, wel een deel.

Bitcoin