More stories

Wiggert de Haan (Roamler): ‘Na de retail en de installatiebranche, maken we nu de zorg efficiënter’

Roamler is een app waarmee mensen geld kunnen verdienen door het uitvoeren van afgebakende taken. Aanvankelijk alleen in de retail, maar inmiddels ook in de installatiebrache. En ook in de zorg wordt geëxperimenteerd. In het begin draaide het in de retail voornamelijk om het controleren van zaken en het doorsturen van foto’s. In de installatiebranche gaat het om het installeren van slimme thermostaten, alarmsystemen, slimme deursloten. “We zijn van passief naar actief gegaan”, aldus oprichter Wiggert de Haan.

Mobile

‘Facebook legt laatste hand aan cryptomunt GlobalCoin’

Facebook zou de laatste hand leggen aan zijn eigen cryptomunt GlobalCoin. Dat meldt de BBC. Al in het eerste kwartaal in 2020 wordt de munt in twaalf landen gelanceerd.

Payment

Overlegplatform voor Belgische dronesector

In België is een overlegplatform opgericht voor de dronesector. De ‘Belgian Civil Drone Council’ zal continu overleg plegen over regelgeving en over technologische en operationele onderwerpen.

Innovatie

Nike bindt klanten met het meten van je schoenmaat

Welke maat schoenen heb ik? Nike, ’s werelds bekendste sportmerk, zoekt het antwoord op die vraag met Nike Fit, een app waarmee je door middel van augmented reality voeten scant en de juiste schoenmaat voor iedere Nike schoen vaststelt. Naast een conversiebooster zal Nike Fit het membership van Nike Plus aanjagen en klanten loyaler maken aan Nike.

Customer Loyalty

Innovatiedriedaagse Achmea: chatbots, big data, autonome auto’s en drones

Wervelende workshops, ontwrichtende talks en tintelende techexperiences. Met die woorden lokte verzekeraar Achmea zijn werknemers afgelopen week naar Leiden. Daar vond een innovatie driedaagse plaats. Ook Emerce mocht komen kijken.

Financials
Premium

Voorlopig nog geen vrienden met een chatbot

Het gaat nog wel even duren voordat je vrienden wordt met een chatbot. Dat zeggen onderzoekers Marjolijn Antheunis en Emmelyn Croes van de Universiteit Tilburg.

Artificial Intelligence

Digitaliseren vraagt mondiale én lokale aanpak

Grote ondernemingen als Walmart, Target en Best Buy zijn allemaal tegen uitdagingen aangelopen, of het nu ging om lokale voorkeuren, prijsniveau, taalproblemen of juridische kwesties. Middelgrote bedrijven die internationaal willen groeien, kunnen daarom concluderen dat de beste aanpak voor geografische uitbreiding is om zo trouw mogelijk te blijven aan elke regio. En dat is slechts een halve waarheid.

Cross Border

Zo krijg je elke stakeholder mee met je digitale transformatie

Een uitdaging? Je organisatie meekrijgen in je grootse digitale plannen. Voor iedereen die échte verandering teweeg wil brengen, die met de kennis en technologie van nu de dienstverlening of organisatie wil vernieuwen, zijn dit de belangrijkste handvatten.

Strategy

Digital-only mobiele diensten zijn de toekomst van telco

Telecombedrijven moeten zichzelf opnieuw uitvinden. Op zich hebben ze een goede uitgangspositie om dat te doen: ze hebben al een merk en een marktpositie en bovendien een groep klanten. Maar de churn-cijfers zijn hoog en van de infrastructuur alleen valt niet te leven. Dus zijn er nieuwe businessmodellen nodig.

Strategy

UvA lanceert studentenlab voor bescherminginformatievrijheid

De Universiteit van Amsterdam lanceert een lab waar getalenteerde studenten met maatschappelijke partners samenwerken aan nieuw beleid op het gebied van het informatierecht. Het Information Law and Policy Lab (ILP Lab) start met twee actuele projecten: de aansprakelijkheid van internetplatforms, en de consequenties van nieuwe auteursrechtregels voor de vrijheid van journalisten op het internet.

Legal

Digitaal platform Grolsch ondersteunt horeca met selfcare en data

Regio voor regio rolt Koninklijke Grolsch een innovatief online portaal uit. Het platform staat volledig in het teken van selfcare en het leveren van data-analyses aan horecaondernemers. Omdat de accountmanagers hiermee in belangrijke mate worden ontlast, ontstaat er meer ruimte voor hun eigenlijke werk. Het platform biedt horecabedrijven daarnaast de middelen om gerichter zaken te doen en te groeien.

B2B Digital

FNV zet rechtszaak tegen Helpling door

De FNV zet zijn rechtszaak tegen Helpling door. Het van oorsprong Duitse bedrijf Helpling zegt een prikbord te zijn voor schoonmakers bij particuliere huishoudens, maar volgens de FNV is er sprake van een gezagsverhouding tussen Helpling en de schoonmakers. Daarom moet dit bedrijf zich aan het arbeidsrecht houden en aan de Schoonmaak-cao.

Legal

‘OV moet ook voor digibeten toegankelijk blijven’

OV-bedrijven en hun opdrachtgevers (overheden) moeten rekening houden met reizigers die niet uit de voeten kunnen met computers en met smartphones. Dit schrijft het OV loket, de ombudsman voor beter openbaar vervoer, in zijn rapportage over het eerste kwartaal van dit jaar.

Innovatie

Manutan verovert C-class markt met fikse investering in digitale transformatie

Spelers in de C-classmarkt hebben het niet makkelijk. Het gaat om low-interest goederen die nodig zijn, maar die niet direct bijdragen aan de business. De markt is enorm versplinterd, maar wie het slim aanpakt en klanten helpt door te besparen, kan rekenen op flink wat marktaandeel. Alleen, hoe doe je dat? 

B2B Digital

Nederlander blijft komende vijf jaar met contant geld betalen

Het grootste deel van de Nederlanders denkt de komende vijf jaar te blijven betalen met contant geld. Wel voorziet bijna de helft van de ondervraagden in de toekomst minder contant af te rekenen dan nu. 21 procent van de ondervraagden, vooral de groep jongeren, denkt over vijf jaar volledige overgestapt te zijn op elektronisch betalen. Dat blijkt uit onderzoek van DNB.

Financials