More stories

Powerpeers: deel je opgewekte energie met anderen

In juni introduceerde het Zweedse energiebedrijf Vattenfall Powerpeers, een idee van Lars Falch. Powerpeers is een marktplaats waar je energie deelt met vrienden, buren, familie of een Nederlandse aanbieder van energie uit wind, zon en water. Van de week bracht Powerpeers een nieuwe propositie naar buiten, speciaal voor mensen die zelf energie opwekken. Dat moet de transitie naar nieuwe energiebronnen in een hogere stroomversnelling brengen.

Disruptie

ING keert terug naar Engeland als mobiele bank

ING wordt weer actief op de Engelse markt maar doet dat niet onder eigen naam. Het wordt een soort mobiele dienstverlener met wiens app consumenten al hun financiële zaken kunnen beheren.

Financials

‘Apple Car afgeblazen, honderden werknemers op straat’

De Apple Car lijkt er niet meer te komen. Maandag meldt Bloomberg dat het bedrijf ‘honderden werknemers’ op straat heeft gezet en Project Titan zoals het oorspronkelijk was opgezet wordt afgeblazen.

Disruptie

BigChainDB: combinatie blockchain- en databasetechnologie biedt grote kansen

Blockchaintechnologie biedt veel mogelijkheden, maar is niet schaalbaar. BigChainDB heeft voor dat probleem de oplossing gevonden, zegt Trent McConaghy.

Disruptie

Nieuwe web app vindt statistische fouten in wetenschappelijk artikelen

Methodologen van Tilburg University en de Universiteit van Amsterdam hebben een web-app ontwikkeld waarmee statistische fouten automatisch kunnen worden opgespoord in wetenschappelijke artikelen op het gebied van de psychologie.

Research and development

Eerste energie hackaton Engie

Vandaag start de Hack4Energy hackathon op de Zernikecampus te Groningen. Tijden deze hackathon, gesponsord door ENGIE Nederland en Energy Academy Europe, staat de energietransitie centraal. Ondernemers, IT-ontwikkelaars, programmeurs, academici en grafisch ontwerpers worden in 48 uur uitgedaagd om in teams samen te werken aan innovatieve oplossingen.

Research and development

Nu ook Airbnb voor muziekinstrumenten

Een Belgische startup SnappGear lanceert wat het noemt een ‘Airbnb voor muziekinstrumenten’.

Disruptie

TU Delft en UvA halen multimediatechnologie naar Nederland

TU Delft en de Universiteit van Amsterdam halen internationale experts op het gebied van multimedia naar Amsterdam voor de 24e Internationale ACM Multimedia-conferentie.

Research and development

Een ‘digitale geleidelijn’ voor blinden

Drie HvA-studenten werken aan een ‘digitale geleidelijn’ voor blinden in samenwerking met Koninklijke Visio. De app moet blinden en slechtzienden veiliger door de stad begeleiden met behulp van ‘beacons’ oftewel radiobakens.

Research and development

Maarten Steinbuch: ‘Zelfrijdende auto’s binnen 1 generatie denkbaar’

Professor dr. ir. Maarten Steinbuch ontvangt op 24 november dit jaar de Simon Stevin Meesterprijs. Hij ontvangt de prijs voor de manier waarop hij bruggen slaat tussen wetenschap en praktijk met zijn technisch-wetenschappelijk onderzoek. De prijs bestaat onder meer uit een bedrag van 500.000 euro, het is daarmee de grootste prijs voor technisch-wetenschappelijk onderzoek in Nederland. Werktuigbouwer Steinbuch wil met het geld een nieuwe robot voor de medische wereld laten ontwikkelen.

Research and development

Deloitte Digital: technologie zo snel mogelijk tastbaar maken

“Wij willen zo snel mogelijk de mensen die nieuwe technologieën gaan gebruiken aan tafel krijgen”, vertelt Franklin Heijnen van Deloitte Digital. “Dan ga je met hen bedenken: wat gaat het leven beter maken?

Service Design

TomTom publiceert snelheid- en reistijddata

TomTom gaat alle historische snelheid- en reistijddata vrijgeven via een API zodat programmeurs daar apps, sites en andersoortige diensten rondom kunnen bouwen.

Research and development

‘Retailer kan veranderende behoeften van consument niet bijbenen’

Grote retailers en fabrikanten van consumentenproducten hebben grote moeite om de veranderende behoeften van hun klanten te volgen. De bedrijven schieten vooral tekort als het erom gaat de klant binnen elk verkoopkanaal een koopervaring op maat te bieden. Dat blijkt uit de jaarlijkse Global Consumer Executive Survey van KPMG.

Ondernemingen maken in beperkte mate gebruik maken van nieuwe technologieën om het veranderende gedrag van hun klanten in kaart te brengen. Van de vierhonderd onderzochte bedrijven geeft slechts 30 procent aan op dit moment gebruik te maken van data & analytics om een diepgaand en multidimensionaal inzicht te krijgen in de klant. Iets meer dan 20 procent zet bovendien de technologie in om voorspellingen te doen over het gedrag van de klant en in kaart te brengen wat de overwegingen van de consument zijn om niet tot aankoop van producten en diensten over te gaan. Ook de sociale netwerken waarvan de klant gebruik maakt en de potentie van crowdsourcing wordt door de bedrijven beperkt gevolgd.

Retailers moeten echt dichter bij de consument komen en zijn ervaringen veel centraler gaan stellen”, zegt KPMG. Bedrijven die het gedrag van de consument echt op waarde willen schatten, zullen verder moeten gaan dan het gebruik van de traditionele CRM-systemen. Zij zullen gedetailleerde informatie over hun klanten moeten verzamelen, ook over de redenen waarom klanten besluiten niet tot aankoop van producten en diensten over te gaan. Bovendien moeten zij alle bewegingen van hun klanten kunnen volgen en de meest subtiele veranderingen in hun gedrag kunnen detecteren.

Meer gerichte aandacht voor de klant door het gebruik van geavanceerde data-analyses en slimme technologie bezorgt de bedrijven een beter beeld van de klant waardoor zij niet alleen in staat zijn om zijn gedrag bijna realtime te volgen en daarop ook te anticiperen.

Consumenten die rond de jaarwisseling geboren zijn worden voor de bedrijven steeds belangrijker, constateert KPMG. Wereldwijd praat men over een groep van twee miljard jonge mensen, die in hoog tempo uitgroeit tot de belangrijkste bron voor consumentenuitgaven. Niet voor niets geven de ondernemingen aan dat deze groep van essentieel belang wordt voor het succes van het bedrijf. Deze jonge groep consumenten geeft relatief veel geld uit aan gezonde producten en wordt aangetrokken tot maatschappelijk verantwoorde producten. Bovendien gaan jongeren voor een koopbeleving die verder gaat dan alleen het aanschaffen van het product en doen zij meer aankopen met mobiele apparatuur.

Aan de andere kant zorgt deze groep ook voor belangrijke uitdagingen. De ondernemingen geven aan dat ze belangrijke obstakels tegenkomen wanneer zij hun producten aan deze groep willen verkopen. Bovenaan staat het beperkte inkomen van deze jonge consumenten en hun aversie tegen de traditionele manier van adverteren. Bovendien worden zij in toenemende mate beïnvloed door bloggers en maken zij er een gewoonte van om wel rond te kijken op het internet, maar niet tot aankoop over te gaan.

Disruptie

Column: voorkom vermelding op de Wall of Shame

‘Niemand wil de volgende V&D worden’. Te laat inzien dat de wereld almaar sneller verandert, daar onvoldoende op inspelen en er dan achter komen dat het te laat is, resulteert in het beste geval in een overname dan wel een faillissement.

Strategy

Anouk Beeren van Deli XL wint Digital Transformers Award

Anouk Beeren, manager E-commerce & merchandising bij Deli XL, heeft de Digital Transformers Award 2016 in de wacht gesleept. Ze is hiermee de opvolger van Robert van Geffen, die de prijs vorig jaar namens Philips ontving. De award is in het leven geroepen om de noodzakelijke digitale transformatie van bedrijven te stimuleren.

Disruptie