More stories

TU/e opent lab voor draadloze technologie in Eindhoven

TU/e opent maandag in Eindhoven een lab voor draadloze technologie. De nieuwe labs van CWTe, samen zo’n 700 vierkante meter, beslaan vrijwel de hele achtste verdieping van het nieuwe universiteitsgebouw Flux

Innovatie

Gartner: Zelfsturende auto’s de hype van 2015

Zelfsturende auto’s staan dit jaar hoog op de jaarlijkse Hype Cycle van Gartner, ongeveer op dezelfde hoogte als als de Internet of Things. Technieken als 3D printing, hybride clouds en augmented reality zijn inmiddels aan de onvermijdelijke daling begonnen, maar Virtual Reality veert weer op.

Disruptie

Boodschappen doen: rijp voor digitale disruptie

De nieuwsberichten over online boodschappen-diensten stapelen zich op deze weken. Zo kondigde websuper Picnic haar lancering aan, introduceerde AH de Allerhandebox en liet Jumbo weten ook boodschappen te gaan thuisbezorgen. Daarnaast liet HelloFresh Nederland doorschemeren dat het de omzetgrens van 100 miljoen euro snel verwacht te passeren. Staan we aan de vooravond van een revolutie in supermarktland? Zal online boodschappen doen eindelijk een vlucht nemen? En vooral: wie gaat de strijd om de consument winnen?

Disruptie

Schoolpoort: één veilige digitale kluis voor alle gegevens over je kind

Het College Bescherming Persoonsgegevens tikte vorig jaar september een softwareleverancier voor tablets in het onderwijs op de vingers. Zij zouden onzorgvuldig met persoonsgegevens van leerlingen omgaan. Voor Jeroen Schutz en Peter Paul Laumans, initiatiefnemers van Schoolpoort, was de privacy discussie een bevestiging van de noodzaak om een systeem te bedenken waarbij ook de ouders inzage en zeggenschap krijgen over de leergegevens van hun kind.

Start-ups

Hoe helpt digitalisering de energietransitie te versnellen?

Traditionele energievoorziening staat op gespannen voet met een CO2 vriendelijke en schone toekomst. Energie is de motor van onze economie en zeer bepalend voor de kwaliteit van leven. Hoe maken we de transitie naar andere (betaalbare en betrouwbare) manieren van energievoorziening en -consumptie, en wat kan digitalisering daarbij betekenen?

Disruptie

De groeiende impact van marketingtechnologie: factor mens als uitdaging

In 2012 voorspelde onderzoeksbureau Gartner al dat de CMO in 2017 gemiddeld meer geld zou uitgeven aan technologie dan de CIO – de persoon die nu geregeld verantwoordelijk is voor de IT binnen datzelfde bedrijf. En inderdaad: marketing is inmiddels een tak van sport die bijna in hoogste mate afhankelijk is van techniek. Maar hoe zorg je ervoor dat de adoptie van al die nieuwe technieken onder marketeers soepel verloopt?

Strategy

Project Sunroof: Google springt in op toenemende vraag zonnepanelen

Een betere wereld door Google. Dat is wat het technologieconcern met steeds meer projecten poogt te bewerkstelligen. In april kondigde Google nog Project Loon aan waarbij met behulp van bijna duizend ballonnen 4G internet kan worden geboden op plekken waar geen mobiele ontvangst mogelijk is. Deze week kondigde Google Project Sunroof aan. Wat is het plan?

Disruptie

GrabTaxi sleept 350 miljoen dollar binnen

Opnieuw heeft een Aziatisch online taxibedrijf GrabTaxi een forse investering gekregen van ruim 350 miljoen dollar. Een van de investeerders is Didi Kuaidi, de Chinese concurrent van Uber.

Disruptie

Gusto Moda: luis in de pels van de massaproductie

Geïnspireerd door Aziatische kleermakers begon Suzanne Jongert de onlinedienst Gusto Moda. Op de site creëer je je eigen stijl, doordat je zelf je eigen kleding of accesoires kan samenstellen. Wat je kiest wordt pas geproduceerd als je de bestelling plaatst. Suzanne werkt samen met gerenommeerde modemerken die hoge kwaliteit en keuzevrijheid bieden.

Disruptie

De online taxi-oorlog in India (infographic)

De online taxi-oorlog lijkt zich vooral af te spelen in China en India, waar uiteenlopende partijen een strijd op leven en dood voeren. In India verdeelden Ola en TaxiForSure lange tijd de markt, totdat Uber kwam. Prompt werden de krachten gebundeld. Taxidiensten zijn in India geliefd omdat het openbaar vervoer niet erg optimaal is. Een winnaar is vooralsnog niet aan te wijzen.

Disruptie

Uber Nederland lanceert nieuwe taxidienst

Uber wil na de zomer in Nederland een nieuwe taxidienst lanceren met professionele chauffeurs. Het Amerikaanse bedrijf lijkt daarmee afscheid te willen nemen van de verboden dienst uberPOP.

Disruptie
Premium

ICT-sector goed voor 15 procent van de R&D-uitgaven in Nederland

Eén op de zes bedrijven in Nederland die aan onderzoek en ontwikkeling (R&D) doen, is een ICT-bedrijf. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Van al het R&D-personeel in het bedrijfsleven werkt bovendien 20 procent voor een ICT-bedrijf.

Innovatie

Nieuwe verbindingen maken de Perfect City

Steden zijn in opkomst, zowel economisch als in inwonertal. 60% van de groei van het wereldwijde BNP wordt gegenereerd in steden. Een stad is een complex en organisch geheel, een ecosysteem dat vanzelf groter lijkt te worden. Het innovatiethema Perfect Cities gaat over de juiste mix voor de toekomst van logistiek, leefbaarheid, milieu, digitalisering en energie.

Service Design

Belgische taxisector vreest komst UberX

De komst van UberX naar België, de dienst met professionele chauffeurs, wekt argwaan bij de taxisector. Pierre Steenberghen van de Belgische taxivereniging GTL vindt dat Uber niet één markt kan bedienen met de regels van de andere.

Disruptie

Nederland wereldwijd koploper in digitale transformatie

Toegenomen en verbeterd gebruik van digitale technologieën in de top tien economieën ter wereld kunnen een gecombineerd bedrag van $1,36 biljoen aan extra BBP opleveren in 2020. Dat blijkt uit een recent rapport van Accenture, gebaseerd op zijn ‘Digital Density Index’. Deze index meet de penetratie van digitale technologieën in een land en geeft aan hoe deze markten verder kunnen verbeteren aan de hand van vier indicatoren. Nederland heeft de hoogste ‘digital density’ ter wereld, blijkt uit het onderzoek.

Strategy