More stories

Premium

Provisie Zalando naar 25 procent

Merken en fabrikanten gaan per 1 januari 2020 25 procent verkoopcommissie betalen over de bruto-omzet. Het bedrijf wil over vier jaar bijna de helft van zijn omzet hieruit halen.

Fashion

Pan-Europese marktplaats gaat concurrentie aan met Amazon

Een nieuwe marktplaats International Marketplace Network (IMN) van Metro dochter Real wil de concurrentie aangaan met Amazon. Voor real.de zijn al 30.000 handelaren aangetrokken.

Marketplaces

Alibaba vergroot belang in logistieke dochter Cainiao

Alibaba breidt zijn belang in zijn logistieke dochter Cainiao uit, van 51 naar 63 procent. De Chinese internetreus betaalt 3,3 miljard dollar voor het belang.

E-commerce

‘Handelsomzet Singles Day naar 37 miljard dollar’

Alibaba verwacht dat 100 miljoen meer Chinezen vandaag tijdens Singles Day bestellingen zullen plaatsen dan vorig jaar. Zeker 200.000 merken participeren, 170.000 meer dan vorig jaar. Ook worden 1 miljoen producten aangeboden. Het bedrijf waagt zich dit keer niet aan een voorspelling van de omzet.

E-commerce

Nederlandse platforms werken aan consumentenvertrouwen

Tien Nederlandse internetplatforms gaan samen met staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) aan de slag met consumentenvertrouwen in online producten en diensten. Zij willen samen met het ministerie van EZK in het voorjaar van 2020 komen tot een leidraad aan de hand van goede praktijkvoorbeelden. De afspraken komen voort uit de Consumentenagenda waarvan de staatssecretaris de voortgangsbrief naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Marketplaces

Webshop Pets Place van start in Vlaanderen

Met bijna twee jaar aan Vlaamse activiteiten in de benen via bol.com besluit Pets Place nu ook zelf een webshop te openen voor de Nederlandstalige markt in België.

Retail
Premium

‘Aansluiting op marketplace: tientallen procenten meer omzet’

Webwinkels die hun bereik uitbreiden met aansluitingen op marktplaatsen als Bol.com, Wish.nl en Amazon zien hun omzet makkelijk met tientallen procenten toenemen.

Marketplaces

Nieuw Amazon-adviesbureau opent de deuren

Een nieuw Nederlands adviesbureau voor handel en reclame op Amazon opent de deuren. AMZ Consultancy trekt Marc Duijndam aan als investeerder en hoopt te profiteren van de aanstaande ‘Nederlandse lancering’ van Amazon.

Marketplaces

Verfijn je marketplace strategie als retailer of brand met deze insights

Als retailer en/of brand kun je profiteren van de opkomst van marketplaces zoals Amazon, Zalando, Bol.com en Alibaba. Hoe? Dat lees je hier.

Marketplaces

Auto1 geïnteresseerd in overname Autoscout24

Online b2b-autoportaal Auto1 zou samen met investeerder Hellman & Friedman een bod willen uitbrengen op het Europees werkende consumentenportaal Autoscout24.

Venture

Maayke Damen (Excess Materials Exchange): ‘Wij maken de waarde van afvalstoffen zichtbaar’

Veel bedrijven produceren afvalstoffen. Om daar vanaf te komen moeten ze betalen. Maar vaak kunnen die afvalstoffen nog heel goed voor allerlei dingen gebruikt worden. Zo kan uit koffiedrab bioplastic gemaakt worden. De vezels en inkt kunnen eruit gehaald worden en vervolgens kun je er ook nog eens champignons op laten groeien. In plaats van dat je als bedrijf moet betalen voor de afvoer van afval kun je dus feitelijk geld verdienen. Excess Materials Exchange maakt het mogelijk. “Wij omschrijven onszelf als een datingsite voor materialen. Wij matchen vraag en aanbod van materialen. En dan met name de meest hoogwaardige hergebruik optie”, aldus oprichtster Maayke Damen. Meer bij Top Names.

Marketplaces

Black Friday nadert! Wat voor marketeer ben jij?

Koopjesjagers hebben vrijdag 29 november inmiddels al omcirkeld: Black Friday. Het van origine Amerikaanse koopjesfestijn heeft de afgelopen jaren stevig voet aan de grond gekregen in Nederland. Veel marketeers werden de afgelopen jaren overvallen door de populariteit. Tijd om eens te kijken naar een aantal strategieën.

E-mailmarketing

5 valkuilen bij replatforming van een e-commerceplatform 

In 1995 werd het menens met e-commerce: Amazon verzond de eerste boeken vanuit een garage in Washington en groeide razendsnel. Die groei wordt twintig jaar later nog steeds aangewakkerd door innovatie. Dat gaat met zo’n vaart dat legacy e-commerceplatformen het eigenlijk niet meer kunnen bijbenen. Een merk wil de toekomst tegemoet, maar de kans bestaat dat het huidige platform de strategische ambities niet kan ondersteunen. Als dat zo is moet je een replatforming overwegen. 

E-commerce platforms

Heineken sluit Aziatische bezorgdeal met Grab

Bierbrouwer Heineken heeft een strategische alliantie gesloten met Grab om in Zuid-Oost Azië zijn bieren te bezorgen en helpen betalen.

Marketing

Concurreren met Amazon? Dat kan met differentiatie en een gepersonaliseerd aanbod

Volgens onderzoek van EMarketer wordt 37,7 procent van alle online bestedingen in de VS op Amazon gedaan. In Groot-Brittannië heeft de retailgigant volgens Euromonitor International inmiddels een marktaandeel van 31 procent terwijl het marktaandeel in Duitsland zelfs op meer dan vijftig procent wordt geschat. Hier is hun rol momenteel nog bescheiden, op termijn zal het bedrijf van Jeff Bezos vrijwel zeker ook hier zijn deel van de taart komen opeisen. 

Marketplaces