Waarom je vandaag nog aan de slag moet met marketplaces (II)
Hoe kan het dan dat er relatief weinig merken hun weg naar marketplaces hebben gevonden? Het is een wereld van (onaangeraakte) kansen voor merken, dus waar wacht je nog op?
Hoe kan het dan dat er relatief weinig merken hun weg naar marketplaces hebben gevonden? Het is een wereld van (onaangeraakte) kansen voor merken, dus waar wacht je nog op?
E-commerce is al lang geen puber meer. Toch vertegenwoordigt B2C nog steeds maar 14,1% van de wereldwijde detailhandel en kunnen e-commerce ondernemingen nog alle kanten uit. Een overzicht van de ontwikkelingen die de doorslag gaan geven in 2020.
De Nederlandse marktplaats voor digitale boeken Tom Kabinet stopt ermee op 15 februari. Een recente uitspraak van het Europese Hof van Justitie belemmert het bedrijf te doen wat het wil. Het onderling verkopen van digitale boeken door lezers van die titels is niet toegestaan.
De Nederlandse Amazon-specialist Maze-One sluit een samenwerking Local Planet uit Londen om internationale klanten te bedienen.
Binnen twee jaar realiseert Amazon.com minder dan de helft van zijn omzet uit retailactiviteiten, als de huidige trend doorzet. Dan hebben digitale platformdiensten de overhand.
Bol.com verlaagt de verkoopcommissie voor producten tot twintig euro met gemiddeld 30 procent. Dit moet het aanbod van goedkopere producten aanzienlijk vergroten. Inmiddels draaien derde partijen meer consumentenomzet dan bol.com zelf.
Amazon heeft lidmaatschap aangevraagd voor Thuiswinkel.org en wil ook het waarborg kunnen bieden, om als volwaardige lokale e-commercepartij actief te worden.
Ondernemers in het MKB krijgen meer mogelijkheden om zich te profileren en naar klanten te luisteren met de introductie van een aantal nieuwe marketingopties.
Na jaren van verlies en heel veel investeringen in marketing hoopt CEO Ravi Vora van Catawiki het jaar 2020 met heuse zwarte cijfers af te sluiten. Daarvoor moest hij wel schrappen in de kosten.
Bol.com opent vandaag zijn mogelijk laatste eigen winkel en denkt dat daarmee het assortiment compleet is. In de shop: mannen- en vrouwenkleding. Het grootste gedeelte van het assortiment ligt in de schappen bij verkooppartners, zoals bekende merken en retailers.
Duitsland blijft bij uitstek een land waar de consument primair via marktplaatsen koopt en daarna pas bij multichannel retailers en pure players.
Unilever Duitsland neemt een extern bureau aan om zijn positie op Amazon te verstevigen. Het digitale kanaal en marktplaatsen in het bijzonder worden een steeds belangrijker afzetkanaal.
Deel één van het drieluik; ‘Waarom jij vandaag nog aan de slag moet met Marketplaces’.
De grootste webwinkel op aarde komt officieel naar Nederland. Amazon bereidt volgens gelekte mails op LinkedIn de lancering begin 2020 voor van een Nederlandse webwinkel via Amazon.nl, waar nu nog e-books worden aangeboden. In elk Europees land waar het de markt betrad is het Amerikaanse bedrijf inmiddels marktleider. En er is geen twijfel over mogelijk dat de relatieve rust waarin bol.com en Coolblue konden opereren definitief voorbij is. Wat staat ons te wachten?
AliExpress wil zich in Europa nadrukkelijker positioneren als een marktplaats voor maar ook van lokale retailers en merken. Het probleem: die willen niet en aarzelen vanwege het goedkope imago van het platform.