More stories

Premium

Amazon naar Nederland: ‘pay to play’

De grootste webwinkel op aarde komt officieel naar Nederland. Amazon bereidt volgens gelekte mails op LinkedIn de lancering begin 2020 voor van een Nederlandse webwinkel via Amazon.nl, waar nu nog e-books worden aangeboden. In elk Europees land waar het de markt betrad is het Amerikaanse bedrijf inmiddels marktleider. En er is geen twijfel over mogelijk dat de relatieve rust waarin bol.com en Coolblue konden opereren definitief voorbij is. Wat staat ons te wachten?

E-commerce
Premium

Grote merken Europa huiverig voor AliExpress

AliExpress wil zich in Europa nadrukkelijker positioneren als een marktplaats voor maar ook van lokale retailers en merken. Het probleem: die willen niet en aarzelen vanwege het goedkope imago van het platform.

Marketplaces

Dit is de impact van PSD2 op de platformeconomie

Met de opkomst van de platformeconomie groeit het aantal handelsplatformen en marktplaatsen snel. Maar hoe zit het met de financiële wetgeving?

PSD2

Nieuwe accountstructuur bij Amazon: meer relevantie voor adverteerders

Amazon heeft een volgende stap gezet in de ontwikkeling van de propositie voor adverteerders waar vele performance marketeers met smart op hebben gewacht.  

Marketplaces

Zal Alibaba ook in het Westen dominant worden? 

Alibaba timmert nog altijd flink aan de weg. Niet alleen in bakermat Azië, maar ook steeds meer wereldwijd. De blik is in het Oosten nu meer en meer gericht op het Westen, maar heeft men kans van slagen?

Marketplaces

Wehkamp gaat samenwerken met kookwinkel Cookinglife

Wehkamp is een samenwerking aangegaan met kookwinkel Cookinglife, een expert op het gebied van keukengerei en kookartikelen. Sinds 26 november breidt Cookinglife het huidige Wehkamp assortiment uit met nieuwe producten en merken.

Marketplaces
Premium

Swapfiets verhuurt op bol.com

Swapfiets biedt zijn diensten sinds kort aan op bol.com. Vooralsnog zijn er betrekkelijk weinig, vrijwel geen, bedrijven die niet productenm, maar diensten aanbieden op het platform. Met de fietsverhuurder als uitzondering.

E-commerce

‘Bol.com populairste marktplaats, Amazon de duurste’

Bol.com is veruit de populairste marktplaats voor de Nederlandse online shopper. Amazon maakt een slechte beurt, want wordt gezien als de duurste. Deelnemers aan een onderzoek omschrijven het ook als ‘het minst bij mij passend’.

Marketplaces
Premium

‘Amazon is 7 procent duurder dan bol.com’

Een steekproef onder de 125 populairste producten laat zien dat Amazon voor Nederland gemiddeld 6,8 procent duurder is dan bol.com. Het Nederlandse platform is in 61 procent van de gevallen het goedkoopst.

Marketplaces

Vinted haalt 128 miljoen euro groeigeld op

De Europees werkend marktplaats-app voor handel in tweedehands kleding Vinted heeft 128 miljoen euro venture capital opgehaald.

Marketplaces
Premium

AliExpress opent tweede fysieke winkel Europa

AliExpress opent in Spanje, in de omgeving van Barcelona, zijn tweede fysieke winkel in Europa. De eerste was ook in Spanje.

E-commerce

Kleertjes.com over op marktplaatsmodel

Kinderkledingwinkel Kleertjes.com stelt zijn winkelvloer open voor derde partijen. Daarmee omarmt het een marktplaatsmodel zodat het, onder voorwaarden, zijn aanbod kan vergroten. Daarnaast lanceert nu ook productcategorie speelgoed.

Marketplaces

Het Emerce Martech-onderzoek 2019/2020: Stijgende Marketingtechnologie budgetten. Aan welke tools worden die uitgegeven?

Nederlandse bedrijven verleggen de focus als het gaat om investeringen in marketingtechnologie. Welke tools staan in de top 5? Welke oplossingen staan op de shortlist? En hoe verhoud je eigen martech stack zich ten opzichte van andere Nederlandse organisaties? Lees het in het Emerce Martech-onderzoek 2019.

Analytics

Workshop: haal meer uit je data op marketplaces

De aandacht voor marketplaces is groot door de potentie van platformen als Amazon en bol.com. Hoe stel je een strategie op en haal je meer uit je data? 

Marketplaces
Premium

Nike weg van Amazon, ‘eigen e-commerce first’

Nike trekt terug als verkoper op Amazon en geeft strategisch voorrang aan zijn eigen e-commercekanalen. Kleding van het sportmerk verdwijnt niet helemaal bij de e-commercegigant, omdat de kledingfabrikant hechte banden met een select aantal online wederverkopers heeft gesloten.

E-commerce