Dit is de impact van PSD2 op de platformeconomie
Met de opkomst van de platformeconomie groeit het aantal handelsplatformen en marktplaatsen snel. Maar hoe zit het met de financiële wetgeving?
Met de opkomst van de platformeconomie groeit het aantal handelsplatformen en marktplaatsen snel. Maar hoe zit het met de financiële wetgeving?
Amazon heeft een volgende stap gezet in de ontwikkeling van de propositie voor adverteerders waar vele performance marketeers met smart op hebben gewacht.
Alibaba timmert nog altijd flink aan de weg. Niet alleen in bakermat Azië, maar ook steeds meer wereldwijd. De blik is in het Oosten nu meer en meer gericht op het Westen, maar heeft men kans van slagen?
Wehkamp is een samenwerking aangegaan met kookwinkel Cookinglife, een expert op het gebied van keukengerei en kookartikelen. Sinds 26 november breidt Cookinglife het huidige Wehkamp assortiment uit met nieuwe producten en merken.
Swapfiets biedt zijn diensten sinds kort aan op bol.com. Vooralsnog zijn er betrekkelijk weinig, vrijwel geen, bedrijven die niet productenm, maar diensten aanbieden op het platform. Met de fietsverhuurder als uitzondering.
Bol.com is veruit de populairste marktplaats voor de Nederlandse online shopper. Amazon maakt een slechte beurt, want wordt gezien als de duurste. Deelnemers aan een onderzoek omschrijven het ook als ‘het minst bij mij passend’.
Een steekproef onder de 125 populairste producten laat zien dat Amazon voor Nederland gemiddeld 6,8 procent duurder is dan bol.com. Het Nederlandse platform is in 61 procent van de gevallen het goedkoopst.
De Europees werkend marktplaats-app voor handel in tweedehands kleding Vinted heeft 128 miljoen euro venture capital opgehaald.
AliExpress opent in Spanje, in de omgeving van Barcelona, zijn tweede fysieke winkel in Europa. De eerste was ook in Spanje.
Kinderkledingwinkel Kleertjes.com stelt zijn winkelvloer open voor derde partijen. Daarmee omarmt het een marktplaatsmodel zodat het, onder voorwaarden, zijn aanbod kan vergroten. Daarnaast lanceert nu ook productcategorie speelgoed.
Nederlandse bedrijven verleggen de focus als het gaat om investeringen in marketingtechnologie. Welke tools staan in de top 5? Welke oplossingen staan op de shortlist? En hoe verhoud je eigen martech stack zich ten opzichte van andere Nederlandse organisaties? Lees het in het Emerce Martech-onderzoek 2019.
De aandacht voor marketplaces is groot door de potentie van platformen als Amazon en bol.com. Hoe stel je een strategie op en haal je meer uit je data?
Nike trekt terug als verkoper op Amazon en geeft strategisch voorrang aan zijn eigen e-commercekanalen. Kleding van het sportmerk verdwijnt niet helemaal bij de e-commercegigant, omdat de kledingfabrikant hechte banden met een select aantal online wederverkopers heeft gesloten.
Merken en fabrikanten gaan per 1 januari 2020 25 procent verkoopcommissie betalen over de bruto-omzet. Het bedrijf wil over vier jaar bijna de helft van zijn omzet hieruit halen.
Een nieuwe marktplaats International Marketplace Network (IMN) van Metro dochter Real wil de concurrentie aangaan met Amazon. Voor real.de zijn al 30.000 handelaren aangetrokken.